Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 1416 ggr
[rightPAW]
0

Tar kopplet och vägrar släppa

Hej!

Jag har en amstaff/rottis kille på 8 månader, han går väldigt bra i koppel och lyssnar även relativt bra på inkallning. Men ibland får han en flipp och tar kopplet och vägrar släppa. Han tuggar, biter, sliter och rycker och ibland blir han så exhalterad att han råkar bita tag i handen eller kläderna. Jag har provat allt, jag har ignorerat, fyat, bett honom att släppa, ibland blir jag rent av förbannad. Jag tror han gör så för att han blir uttråkad, eller för att han går upp i varv, vilket han gör lätt. När vi går själv, bara han och jag sköter han sig oftast, men ibland tar han kopplet. När vi går med andra, med eller utan hund, då tar han det och han vägrar verkligen släppa! Eftersom jag testat det mesta för att få honom att sluta så hoppas jag nån där ute vart med om samma sak som kan dela med sig av det!

Förövrigt är han en jättehärliga kille :)

Fridaaaa
0

försökt locka honom med annat?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rightPAW]
0

Det har jag också provat, antingen med hans boll eller pinnar. Det funkar ett tag, sen struntar han i saken han fått och tar kopplet igen

[chouwa]
0

Nu vet jag inte hur din kille är, men om du inte tror att han skulle pysa iväg så skulle jag Starkt rekommendera att du släpper kopplet så fort han tar tag i det. Ofta triggar det hundarna när de får motstånd i kopplet och släpper du bara kopplet är det oftast inte kul alls längre. Jag hade en rottis på min förra allmänlydnad som höll på mycket med det och han slutade helt när matte började släppa kopplet istället för att ta upp kampen.

Lycka till!

[rightPAW]
0

När vi går här i området kan jag absolut prova det, men om jag går på trottoaren bredvid en bilväg så vill jag abslut inte släppa honom ifall något skulle få honom att dra iväg över bilvägen. Han är ju somsagt relativt duktig lös så sticker gör han inte om det inte är något väldgt intressant en bit bort.

Kalli
0

Ha två koppel på honom så kan du släppa det han drar i. Oskyldig

Eller så tar du tag alldeles vid halsbandet så blir det svårt för honom att kampa om kopplet.

Tixy
0

Idelma gör så när hon tycker att vi ska leka, även om vi precis lekt (och därmed inte är klara enligt henne), och hon är 8 år.

Jag har testat lite med henne. Släpper jag kopplet, så springer hon runt och fjantar sig som en valp. Bråkar jag, tycker hon att jag leker och är superrolig. Så för vår del blir det till att jag fortsätter, ignorerar och håller fast i koppelöglan utan att för den delen 'liva upp kopplet'.
Kommer hon in framför mig, då är det otur för henne. Hon har ingenting där att göra, utan får en puff av ben eller fötter.

Det tog några gånger, sedan förstod hon principen. Koppel leker man inte med hur som helst, och så länge jag inte 'livar upp kopplet', så låter hon det vara. Dock kan hon gå med det i munnen ibland, vilket för mig är helt okej.

[rightPAW]
0

#5 Det brukar jag göra, det resulterar ofta i att mina händer blir utsatta :( Detta är mer eller mindre det enda problem jag har med honom, vissa promenader sköter han sig utmärkt och vissa går ut på att försöka rädda kopplet.

spikes
0

7,Har du testat koka lever som godis åt honom?,sen tror jag att han behöver mera tankearbete än vad han får just nu.

[rightPAW]
0

#8 Koka lever? Nej det har jag inte, just nu har han frolic som belöningsgott och när han ska söka eller liknande använder jag korv eller liknande.

Jag brukar göra några hemmagjorda leksaker där jag lägger godis inuti, som han får ha sönder eller få upp på något sätt. ute brukar jag gömma godis så han får använda nosen lite. Kom gärna med fler sätt för att aktivera honom så han får använda huvudet lite.

Freke
0

Orsaken till att han gör det, beror på vad??

Troligast att det händer som det händer är att han inte får utlopp för sitt naturliga beteende, att han inte får fightas lite, hundar av dignitet har ett behov att få utlopp för lite tuffare och hårdare lek vilket vi oftast inte klarar att tillgodose hos våra djur, då vi allt för ofta glömmer att det trots allt är djur.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[rightPAW]
0

#10 Han har ju kompisar i liknande storlek som han leker och busar med så ofta tillfälle ges, då går det vilt till! Så utlopp för det får han ju, även om han nog skulle behöva lite hundlek varje dag men det är ju inte alltid kompisarna är ute samtidigt eller så.

Freke
0

#11 Du får ursäkta. Men Nej han får inte3 fullt utlopp för det han vill ju ha det mot dig, han vill ha det motståndet, fattar du inte att han testar dig om hur långt han kan gå?…

Det är ett naturligt han hunds beteende, att testa gränser och försöka ta över ledarrollen, förstår du inte det?
Läs på lite mer om hund lära så ska du se att det jag försöker förklara för dig finns upptaget i nästan alla böcker om hundar och dess beteende.

Hälsn. Freke

Gullan402
0

Men du rightPAW, hur länge har du haft din hund? Hämtade du inte honom för några dagar sen? Då har ni ju inte riktigt lärt er hur ni fungerar ihop ännu, det växer fram med tiden. Några tips hur just han ska lära sig att inte tugga på kopplet har jag inte men enligt vad du berättat förut så hade han först ett hem med en "vek" matte och sen mellanlandade han hos sin uppfödare och sen hämtade du honom nyligen. Så jag trir att han testar gränserna eller så har han aldrig fått lära sig att gå i koppel riktigt. Hur man ska gå tillväga finns det andra här som är mycket bättre än mig att beskriva.

Lycka till med din hund iaf. (Jag menar absolut inte att vara nedlåtande/ otrevlig mot dig.)

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[rightPAW]
0

#12 Jag är väl medveten om att han testar, men jag bad inte om någon uppläxning i hundlära, tackar som frågar. Jag bad om tips för att få honom att sluta eftersom inget av det jag provat med hittills biter på honom.

#13 Jo det stämmer, jag hämtade honom för några dagar sen. Klart han testar, det vet jag ju också men ville ha tips på hur man ska få honom att sluta ;) Och din text framstod inte som nedlåtande så oroa dig inte.

[chouwa]
0

#12: Men vad är det för ett svar!?
Ursäkta men jag tycker att det svaret var både konstigt och otrevligt!

Det behöver inte alls ha med gränstestande att göra. Allting handlar inte om att testa gränser och dominans i hundvärlden. Hundar får lätt (speciellt som så unga) överslagshandlingar vid stress, frustration och när de är exalterade och kopplet är ofta en lätt väg att gå. Av den anledningen att hunden faktiskt är stressad och inte riktigt tänker brukar det inte spela någon roll om det är ett koppel, händer, en leksak eller något annat utan den tar tag i det som finns närmast/det som gör hunden frustrerad.

Att en hund gör något vi inte tycker om behöver Inte betyda att den försöker "ta över ledarrollen".

Jag tycker absolut att du borde svara på ett trevligare sätt när folk ber om hjälp.

[Vargnatt-]
0

Nu minns jag inte när Aramis slutade upp med det, hur gammal  han var då men runt året kanske. I alla fall så kunde han också få sådana ryck, bita och slita i kopplet, hoppa och ha sig med det, det som fungerade för mig var att bara stanna och titta på allt utom honom, bli så tråkig jag bara kunde bli. När han inte fick min uppmärksamhet slutade han efter ett tag och då kunde vi fortsätta gå, i början hann vi bara gå ett steg eller två innan han var igång igen, så då var det bara att göra samma sak en gång till. Det tog lite tid men till slut var det beteendet helt borta för det lönade sig inte för honom Glad

[chouwa]
0

#16: Tummen upp!

[rightPAW]
0

#16 Har provat det med, det tar en stund innan han släpper men så fort jag rör mig tar han det igen. Men så fort jag ser att han är påväg att ta det eller stressar up sig så brukar jag plocka upp en pinne eller en godis och sen få honom koncentrerad på annat. Det funkar till viss del ;p

Freke
0

#15 Nä.. Ingenting har med dominans att göra.

Dominans är bara en dum förklaring av människan som inte förstår sin hund, men testande av gränser är något som är och har med uppväxt att göra.

Ja jag kan vara både elak i mina uttryck och inlägg just av den anledningen av att folk vill ha quick fix lösningar och tror att allt kan lösas med engång, istället för att lära sig att förstå sig på sina djur.

Om TS tar och låter sin hund få hålla på ett tag och "kampa" om kopplet  och lär hunden när det passar med lek och bus istället för att hunden bestämmer när det är lek och bus.

Elakt? Egentligen inte, men det tar tid att växa ihop med en hund och har man dessutom två starka raser i en blandning är det ännu viktigarre att man läser på om vad man har eftersom handlingarna kan eskalera och bli värre om man inte förstår sig på vad man har i kopplet och när det händer och vad man ska göra när det händer

Då jag vet att TS kommer att få det mycket värre om ca: 4-8månader då den verkligt jobbiga tiden börjar förvisso i olika utsträckning men det kommer att bli riktigt jobbigt om man inte är påläst om vad och varför.

Måste lägga till: Det som jag befarar om inte TS är med i vad som händer är att vid 12-18månader så kommer hunden tillslut att sitta i armen på henne ordentligt och det är en hund till i omplacerings karusellen, Därför skriver jag så som jag gör..

Och btw. har inget med stress att göra det han gör, lika lite som det har med dominans att göra.

Hälsn. Freke

Maja2
0

Här måste jag hålla med Freke. Det gäller att verkligen läsa på och LÄRA sig om vad man har i andra änden av kopplet.  Hur fungerar hundar/hunden. Hur fungerar rasen/raserna.

Du har endast haft hunden några dagar. Att på den korta tiden ha provat "allt" kan ju åxå resultera i att det blir lite förvirrat för hunden. Han förstår helt enkelt inte vad du vill.

Du har en mycket kompetent hund ts, det gäller för dig att lära känna honom, men även lära dig så mycket som möjligt om hundar, hundars språk, beteende och utveckling.

Hundens pappa blev ju avlivad vet jag, men du har inte fått veta varför såg jag. Var han mentalt frisk?

Jag önskar dig verkligen lycka till med honom, men som sagt… du har mycket att jobba med för att det inte ska gå överstyr, som Freke säger, när han blir lite äldre.

[Vargnatt-]
0

#18 Jo så gjorde Aramis då också, ett steg sen var det igång igen, så det tog tid innan det funkade och jag är säker på att grannarna undra varför jag spenderade så mycket tid på vägen utanför vårt hus Tungan ute. Men med tålamod så fungerade det till slut Glad

[chouwa]
0

Jag har själv en Amstaffblandning och min tidigare hund var en riktigt skarp rottishane så jag vet precis hur det är att ha mycket hund i andra sidan kopplet. Sitta i armen på henne? Det var nästan skrattretande. Men visst. Kör ni erat race med dominans och gränsprövningar till max. Kör på med bestämmelser istället för samarbete.

Då jag jobbar med omplaceringar och även tränar många av dessa vet jag att få av dessa hundar blir bättre av hårda bestämmelser och att någon skall visa sig dominant. Att istället få hunden att Vilja samarbeta och göra det vi önskar får hundarna ofta att slappna av och plötsligt börja välja bort de beteenden vi inte vill ha.

Då jag känner mig själv och vet hur irriterad en liknande diskussion kan göra mig kommer jag nu lämna denna tråd.

Jag önskar rightPAW lycka till med sitt tränande och håller tummarna för att du inte "får din hund i armen".

Glamgirl
0

Jag håller verkligen med chouwa och vargnatt.

Jag vill på alla sätt be rightPAW att jobba med samarbete och belöning av rätta beteenden så ofta det går och att ta allt dominanssnack och alla hårda ord med en nypa salt. Din hund är fortfarande valp - de har en massa bus, knas och frustration för sig.
Ge dig själv och honom lite tid att förstå och lära känna varandra och ha mycket tålamod.

Jag vill också tillägga att ni får det att låta som om att kampraser har i sig att "sätta sig i armen" - vilket INTE är sanningen.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Maja2
0

#18 Här ser jag en grej som du kan tänka på. Du skriver att du ibland när han är på väg att stressa upp sig, tar du en pinne eller en godis…. för honom kanske det blir en belöning, så att du belönar ett beteende du egentligen inte vill ha?

Jag tror på positiv belöning och samarbete. Belöna det beteende du vill se mer av. Att bli frustrerad, arg, be honom sluta, mm mm leder inte till nåt positivt. Att be honom sluta fungerar bara om du LÄRT honom kommandot: sluta.

Jag tror åxå på att Lära sig själv hur hundar fungerar, hur inlärning fungerar, hur på bästa sätt LÄRA sin hund hur den ska bete sig. Det kommer INTE automatiskt.

Var den som tar initiativ till lek, ligg steget före honom.

[Forest]
0

Får man passa på och få tips om detta. Jag har en pudelvalp här på 16 v hon tar gärna sitt koppel o "dödar det" eller tar våran andras hunds koppel om hon är med. Inte alltid detta händer men iaf ofta.

Jag har då sett till att hon slutar genom säga hennes namn och så kollar hon på mig så fårsätter vi gå ofta slutar hon. Men varför gör hon då om detta senare? Hur kan man bryta detta mönster? Busar ja det gör hon med andra hundar dok finns det lite dåligt med hennes storlek på hundar  och i hennes ålder :( Jag akterverar henne varje dag och är ute mycket för lek o bus i trädgården. Hon gillar att bära på något mest gillar hon upphittad pinne eller mossa jag har alltid med mig hennes favvoleksak en liten mjukismus för bära på.

taksam att få tips om detta jag med :)

Glamgirl
0

Just det! -
Prova med klicker? Klicka först när hunden släpper kopplet, fortsätt sedan med uttdragen smatterklickning en stund efteråt för att hunden inte skall ta tag i kopplet igen.
Detta gjorde min mamma med sin hund som gick och bet i hennes jackärm när han blev övertrött eller hade för mycket energi. Han slutade efter bara någon dag med denna träning.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[Forest]
0

26, ska ta o skaffa klicker har ändå tänkt klicka in hundarna. :)

spikes
0

Oj här var det olika åsikter må jag säga,även om jag ser att dom är välmenadeFlört,nu tycker jag vi tonar ner den skarpa tonen och försöker hjälpa TS i stället,märks att jag inte hinner med lika mycket längre pgr av mitt pluggandeGlad.

För att svara Ts i inlägg 9 nu då…

Frolic är inte ett bra godis eftersom det innehåller bland annat färgämne och alldeles för mycket kalorier,det ska vara naturgodis till en hund om man vill vara på den säkra sidan.

Om du kokar riktig lever(ej gris) och skär det i småportioner,och fryser ner det,och endast använder det vid träning,så kommer den snart förstå att när du har det med dig så är det träning på gång…annars finns ju lever plattor att köpa,men som sagt hemkokt är det bästa anser jag.

Jag skulle nog satsa på att köpa en aktiverings boll på zoo,som han inte får käften över,för meningen är ju att han ska få ut godis genom att putta eller för den delen kasta upp den i luften,det gör min Spike när han blir irriterad på puttandetGlad.

Ute har du ju kanske en skog i närheten,sätt in godis i trädbarken och låt hunden söka reda på det,se till att det inte blir längre upp än hunden når ståendes på bakbenen.Glöm inte berömma efteråt.

Sen kan ni leka kurragömma,har du någon med dig så gå och göm dig,först på lätta ställen,när han fattat galoppen så går du längre och gör det svårare för honom,massor med beröm när han hittat dig förstås.

Nu är han ju 8 månader och alltså inte så gammal,men som gammal han hunds ägare jag är så vet jag hur dom kan vara.

För att få bort bitandet i kopplet så lär du in kommandot loss,så fort han börjar så är det loss,och gotta om han släpper,eller så nonchar du honom helst bara släpper kopplet och går ifrån honom,då får han fokus på att du går,fortsätt noncha tills du ser att han har ögonen på dig igen.

Sen är det väldigt viktigt att du även lär honom att slappna av,alltså att du kan se och avgöra om det börjar gå över i stress,gör de det så sluta direkt och låt hunden sova en stund eller bara sätt dig ner och vila tills du ser att han varvat ner…

Välkommen med flera frågor antingen här eller via pm,men tänk på att det kan ta upp till ett år innan en 8 månaders hund aklimatiserat sig helt så det gäller att ta små steg framåt…och jobba alltid med glatt samarbete,aldrig ryck och slit och skrik.

[chouwa]
0

_"För att få bort bitandet i kopplet så lär du in kommandot loss,så fort han börjar så är det loss,och gotta om han släpper,eller så nonchar du honom helst bara släpper kopplet och går ifrån honom,då får han fokus på att du går,fortsätt noncha tills du ser att han har ögonen på dig igen."

_#28: Där fick du med de förslag som givits tidigare bland annat av mig, vargnatt och Glamgirl. Bara att man gör det med eller utan klicker. Men fortfarande samma princip :-)

Toppeninlägg av Spikes och jag ber ödmjukt er som behöver hjälp i frågan att läsa det hon skrivit och försöka ta till er det! :-)

[chouwa]
0

Ber om ursäkt för dubbelpost.

spikes
0

29,Ja jag såg det,men bestämde mig för att svara utifrån min egen erfarenhet,för det blev så många inlägg innan jag hann in och se dettaFlört,samarbete är A och O med sin hund,och det uppnår man bara med en stor portion tålamod och ödmjukhet inför det man vill med sin hundFlört

[chouwa]
0

#31: Bra sagt! Glad

[rightPAW]
0

Jag har PMat spikes och ber om hjälp på det viset istället, tack för era tips och råd allihop.

spikes
0

33,Du har fått svarGladLycka till….