Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 1049 ggr
Gonee
0

Gått ner i vikt

Min tik som fick Valpar i frdags har gått ner i vikt en massa efter valpningen. Hennes revben syns tydligt och magen är helt inne.. hon har inget fett kvar.. Man kan tro att hon är svält ihjäll sig.. hon äter och dricker precis som vanligt..

Jag hittar inget info på nätet om det..

har ni någon aning om det är normalt eller inte?

AnneN
0

Vad ger du henne för foder, hur mycket, får hon något extra utöver fodret?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gonee
0

Jag har alltid gett henne Doggy Professional Extra Aktiv. Under hela dräktiga perioden.. då min vetrinär sa att jag inte behövde byta.

Hon äter dock alltid mer än vad som står att man ska äta. ungefär 400g/dagen.

Jag ger henne nästan alltid lite utav vår mat som vi lagar,

Jag har gett henne mjölk (laktosfri), välling dom här dagarna med. har gett henne den vanliga Majsvälligen som min dotter dricker morgon och kväll.

Hon får så mycket hon kan äta då hon ser förskräcklig ut just nu..

spikes
0

2,Jag rekommenderar att du byter foder till färskfoder,då slipper man problem med sånt här oavsett vad som händer….

Gonee
0

Problemet med färskfoder är att jag inte hittar något bra.. jag behöver ett foder med mycket fett och protein till min hund.. då hon är väldig aktiv..

AnneN
0

Vad jag hittar och vill minnas från min tid på kennel (uppvuxen på en) så har tiken lätt att tappa i vikt under diperioden, speciellt om det är många Valpar, då det mesta av näringen de får i sig går till modersmjölken.

De kan under digivningen behöva så mycket som 3-5 gånger mer mat än de äter i vanliga fall.

#4 Om du vill ge ett bra torrfoder med mer protein & fett = högre energi så kan jag rekomendera något av Orijen´s foder, både till tiken och senare även till valparna.

_**/Mvh Anne

spikes
0

4,Vad har du tittat på för sorter då?

[Forest]
0

Orijen är väldigt bra foder.  Och du kan säkert ge henne valpfodret ett tag till henne som är extrafet. Om du inte vill köra med färskfoder förståss.

Gonee
0

Okej jag tror jag ska satsa på Orijen´s, hoppas hon bara gillar de, hon kan va väldig kräsen med foder..

Har kollat lite på dom.. ska man välja:

Orijen Puppy Large Breed

Eller Orijen Puppy

Gonee
0

Färskfoder finns tyvärr inte i djuraffärerna här i närheten.. uatn då får man köpa dom som finns i vanliga affärer. Finns bara vovve och pedegree, och dom verkar inte allt ha mycket fett..

[Forest]
0

9, Pedegree den kallar jag inte färskfoder utan mer som burkmat i korv.  Vovve är väl samma visa där burkmat :/ ursh ja det skulle jag inte ge heller. Har du kollat på återförsäljare på typ Nordics hemsida? I vilken stad bor du kanske vi kan spana efter återförsäljare till dig^^

Gonee
0

Har inte kollat på Nordic.. får väl göra det :)

Bor i östergötland.. i en liten stad som heter Boxholm

AnneN
0

Inne på Barf iFokus har de ett nålat inlägg där det står alla färskfoder/barf tillverkare och vilka som är återförsäljare av de olika märkena.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

11, Jaså bor du i boxholm :) Då finns det i Mjölby ett hundfik som heter tassa in derashemsida är http://www.butiktassain.se/ som säljer nordic (tror inte dom finns med på nordics hemsida) och sen finns det i vadstena,motla och lkpg

[Forest]
0

Glömde säga jag har haft problem med mina hundar ena valp och var dålig i hullet efter foderbyta har hon ökat i vikt den andra problem med magen samt inte äter torrfoder i början äter hon sen är det tvärnit på äta. Men nu äter hon året runt :)

Gonee
0

De va ju nära och bra.. tack så mycket.. ska verkligen gå in och kika och är det inte så fruktansvärt dyrt då kan jag nog köpa de..

13. japp i kära klampeby :P bir du oxå i närheten?

[Forest]
0

15, lilla staden skänninge

spikes
0

),Du har ju fått bra tips av Forest här,och jag är av samma uppfattning,dessutom blir det inte dyrare med färskfoder är torrfoder.

Vill bara tillägga att maten du pratar om i affärn,kallas blötmat och det finns absolut ingen vettig näring i det,färskfoder är en helt annan sak…lycka tillFlört

Gonee
0

17: okeej då vet jag att det är mer som blötfoder.. men eftersom jag har letat efter färskfoder ett tag så har dom bara sagt att det finns i vanliga affärer.. Men ska verkligen kolla upp detta med färskfoder..

Tack för hjälpen