Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1439 ggr
Hannsi
0

2 vs 1 hund

Vad tycker ni är skillnaden mellan att ha en eller två hundar? Fördelar, nackdelar? Hur gammal tycker ni första hunden ska vara innan hund nummer två?

AnneN
0

Skillnaden rent ekonomiskt är att det blir dubbelt så dyrt med foder, leksaker, hundgodis, tuggben, koppel, försäkring, veterinärkostnader (vaccination tex), mm…

Hundarna behöver en del egen tid med husse/matte så det blir extra promenader och träningspass. Det kan vara svårare ibland att träna med 2 hundar samtidigt och ibland kan det vara fördelar med det. Sedan så är det ju så att hundar lär av varandra på både gott och ont, dvs de lär sig både bra och mindre bra beteenden av varandra.

Jag tycker man bör vänta tills första hunden är 2-3 år då den är vuxen och hunnit komma ur de värsta spökåldrarna och förhoppningsvis hunnit få den grundlydnad som ägaren önskar ha på sin hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kickilu
0

Kan bara instämma med #1. Träningen är nog det som blir svårast med två hundar men det possitiva överväger ändå.

spikes
0

Även jag håller med 1, man kan tänka lite så här 1 hund 1 jobb 2 hundar dubbelt jobb osv osv,sen tycker även jag att första hunden ska få vara liten i lugn och ro och även fått komma över trotset mellan 1-3 år,eftersom jag i stort sett alltid haft 3 hundar så vet jag vilket jobb det blir att ha flera hundar i nästan samma lder.

[Forest]
0

Tycker du fick alla svar av Anne 1.

Sen räkna mer mer egen tid till dom det tar mer tid :) Vissligen går man samma promenader men när man skaffar valp tänk på att ta varje dag vuxenpromenad/er det har jag märkt är viktigt iaf för våran tjej här hemma :)

spikes
0

4,javisst är de det,men det är ju även lika viktigt för valpen,den måste få ett eget "jag" och inte alltid kunna förlita sig på den äldre hunden.Jätteviktigt att även dom får möta världen på egen hand….

[Forest]
0

5, helt klart. Egen tid för valpen tar man oxå det är ett måste :) Jag tycker jag springer ut o går hela tiden här hemma Skrattande

spikes
0

6,Ja det blir ju så,jag minns Snodden som valp,han hade separations ångest så fort jag inte var med,och där blev det en himla massa extra jobb för att få honom att förstå att han kunde vara lika trygg med övriga familjen och de vuxna hundarna