Vad gäller...
Det är så att jag har en hanhund som parnade sig med en tik och det resulterade i 7 söta Valpar.
Vad är det som gäller för min del, är det så att man har rätt till en av valparna utan att behöva betala?
Finns det någon sida där man kan hitta regler?
Tacksam för svar.

Tror inte det finns någon regel om det utan det där ska man göra upp sinsemellan innan parningen om man ska ta ut någon avgift som hanhundsägare.
En del tar en viss summa per levande valp, andra tar priset för en valp eller att de får välja en valp ur den kullen.
Men det får man som sagt göra upp själva mellan tik-/hanhundsägarna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ok, för nu fick vi välja en av valparna och vi har räknat med att betala för besikting och det hos vetten.
Men nu säger ägaren att vi skulle betala en del av kostnaden av tikens vetkostnad som blev då hon blivit dålig efter förlossningen.

#2 Om det inte var något sådant avtalat innan parningen så har du ingen skyldighet att betala för veterinärkostnader pga att tiken blev dålig, det är det ägaren som ska stå för.
_**/Mvh Anne
parningen visste vi inte om utan dom gjorde de tydligen i smyg :P så inget avtal kunde göras…
#4 om hundarna har tjuvparat sig utan att du visste om de hur vet honägaren att just din hund är pappa?
sen kan inte honägaren kräva att du ska betala för att tiken blev dålig efter förlossningen, sånt bore man ha med i beräkningen då man låter sin tik föda en kull. Hade du fått veta att hon blivit dräktig hade du haft chansen att betala hälften av abortsprutan….
Ne detta låter helt knäppt. Du har ingen skyldighet men om man märkte det oj dom para sig kan man gott dela på kostnaden av aborten. Men då tycker jag det är lite olika syrrans hane fick uppvakn
ing av en granntik allså tiken kom medans han var bunden i det fallet är inte hanägaren skyldig ett öre, men om hanen går till tiken är hanägaren som ska pynta kalaset.
Sker det i smyg båda sticker o gör det då delar man. Men detta att kräva pengar för att hon skada sig under förlossningen har inte du ett jota med o göra det bör dom ta själva. Bra försäkring och en bra tik anser jag är tikägarens ansvar.
undrar med som 5 hur vet ni att det är just eran hane som är pappan?
Man brukar som sakt var komma överens innan parning med detta är tjuvparning allså har ni inget avtal mer än det som kommit upp nyligen?
i efterhand får jag skylla mig själv som lät min hane vara lös med tiken, ägaren sa att hon skulle löpa och jag sa då att jag skulle lämna honom i bilen. men ägaren sa att det inte var någon fara.
Under hela tiden vi var ute visa de inget, utan det måste ha hänt medan vi gick in och fika. Jag fick veta att tiken var med ungar ca 2-3 veckor innan hon fick valparna. Den dan vi fick veta att Valpar var på väg kom vi överens att om det var min hund som var pappan skulle vi få ta en valp. Och när valparna var födda så var de väldigt lik min hund. Så vi fick komma och betämma vilken vi ville ha, tyvärr fick viinte välja först…men det kvittar nu.
Och nu då fick vi veta 2 dagar innan vi ska hämta valpen att vi skulle behöva betala vården för att tiken blivit sjuk efter förlossningen, hon kunde inte äta och var väl slö och på den vägen är det…
Jag har även fått höra att man ska få valpen helt gratis, alltså varken betala vården och vetkostnaden för vaccin, besikting mm…även fast detta inte varit planerat.
Ta aldrig en valp som inte e avmaskad, vacc, besktigad.
Ni ska inte häller betala vård för tiken häller utan de e ägarens ansvar inte ert. Finns så många oseriös tikäagare där ute med, men stå på er..
#8 valpen är redan vaccinerad, besiktad och avmaskad så det är ingen fara.
Nä, jag har förklart för henne att vi inte ska behöva det. Men icke, hon ger sig inte. Så nu ska vi ringa till SKK imorgon och höra med dem vad som gäller. Hon tror ju att det jag säger inte är sant.
9 prata med henne… hon frågad inte ens er on ni ville att eran hane skulle bli pappa.. så hon har gjort fel från början med att inte erkänt vad som har hänt..
Men va hårda!
Vi kanske ska para min hund (Diablo) med en Finsk Lapphund, det var då ägaren till tiken som sökte upp oss. Så då undrar jag samma sak som ovanstående. Har vi rätt till att få en valp gratis eller till ett billigare pris?
#10 Ja, jag tror ju att hon har veta om detta innan hon prata med mig…hon sa ju att hon inte märkt det fören tiken vart rund om magen. Man vet ju inte riktigt vad man ska tro, har aldrig haft en tik så jag vet inte hur de beter sig.
Men vi ska stå på oss, för vi har rätt till en valp! Man känner sig så osäker då det här var oplanerat. Mne ändå, vi hade ju ett avtal visseligen var det muntligt men ändå.

#11 Oftast så är det hanhundsägaren som bestämmer vad de vill ha som ersättning för att tikägaren får använda hanen i avel. Se bara till att skriva ett ordentligt avtal om vad som ska gälla innan ni genomför parningen.
_**/Mvh Anne
#13 - Okej, då vet jag det

Hittade SKK´s parningsavtal, det kan man ju använda sig av även om man parar blandraser.
_**/Mvh Anne
Ah, måste bara få skriva av mig lite nu…blir så jäkla arg och less på ägarna till valparna. De påstår att allt jag säger är lögn, att de uppfödare jag pratat med ljuger om hur det fungerar. Visst detta va inte planerat, men eftersom vi skulle få en valp ska vi ju ändå få det. Men nu säger de att vi skulle få valpen till ett reducerat pris!!!
Det känns så jävla sjuk att man ska behöva bråka så mycke om något man har rätt till. Önskar att vi skrivit ett riktigt avtal, men jag litade ju på personen. Man kan visst inte lita på de man tror är sina vänner. Hur f*n ska man få dem att förstå vad som gäller.
synd ni inte kan polisanmäla dem för nått med tanken på att dem gjorde de bakom din rygg, alltså dem underhöll er infot om Valpar tills de vart för sent att göra nånting åt det.
Men de e bara stå på er! försök å lirka dem dit ni vill, annars vet ja inte alls va ni ska göra.
hade ni inget vittne när ni pratade om den biten? Nån som kan stödja er i detta?.
ja, det var min sambo så det blir ju inte mycke bättre av det…
De är helt enkelt oseriösa!!!
Kan ni inte be en uppfödare hjälpa er eller be SKK ringa ägaren till valparna och förklara hur det ligger till? På så sätt sätts ägarten på pottkanten och har ingenting att säga till om.

Skitsnack om att det är 110% valparna är efter din hane, en bekant fick Valpar med okänd fader. Valparna liknar min hane, men omöjligt att han är fader då han inte ens varit på besök eller den bekanta på besök.
Kan meddela att jag orka inte bråka mer med dem, även fast jag vet att jag hade rätt! För det spelade ingen roll vart jag än ringde så fick jag inga bra svar. Plus att det inte finns svart på vitt att det verkligen är så, utan det är bara en sån där regel som bara finns hos vettigt folk:)
Som sagt gav jag upp och nu ligger sötnosan här, sovandes för tillfället:)
Skickar med den bild på henne:) Min nya lilla ögonsten:)
P.s SKK kunde inte hjälpa mig ett dyft då jag inte är medlem där för att han är blandras. jag fick rådet att ringa till konsumentombudmanen i vår kommun, denne kunde ingte heller hjälpa mig då detta ärende var privat. Hon hänvisade till att ringa hunduppfödare. Vilket jag gjorde och de sa samma sak som jag sagt hela tiden. Att jag inte skulle behöva betala vetkostnaden av tiken.
Helt knäppt egentligen att man som hundägare till en blandras inte kan få råd hos SKK.

#22 Vilken liten sötis
Har hon så blå ögon eller är det kameran som gör det?
_**/Mvh Anne
Vilken liten goding. Och det är ju inge tvekan vem som är pappan. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#22 Jättesöt valp och fin pappa!
Du skrev att du gav upp, gick du alltså med på tikägarens krav på att betala reducerat pris för valpen och en del av tikens vet. kostnad?
Oh gösses sicken söt valp och vilken tjusig kille du har. Vart med nyfiken på vad 27 frågar :) ?