Min hund är besatt!!
Min hund Marta… hon är världens finaste och goaste hund på alla sätt och vis, men när det kommer till mat…
Hon är besatt!! Vet inte vad jag ska ta mig till för att få "ordning" på henne.. Hon är en gatuhund från Spanien så hon är förmodligen van att "hålla sig framme" för att få mat, men efter 5 år tycker man kanske att hon borde ha lärt sig att hon inte behöver konkurera med någon annan om maten, men icke!
Jag brukar göra avslappningsövningar med henne för att få henne lugn innan hon får mat, men så fort jag tar fram maten blir hon helt hispig… hon tuggar knappt när hon äter, hon sväljer för det mesta bara.
Idag låg hon i sin bädd medans jag gjorde i ordning middan, och hon låg och skakade och pep.. hon blir jätteuppstressad.
Vad ska jag göra för att få henne lugn?
Har tyvärr inget svar, låter ganska jobbigt för henne o er med förståss. Hoppas du får bra tips ang detta söt var hon.

Tack så mycket… =)
Jo det är jobbigt, framför allt för henne men även för oss.
Men det är ju för enes egen skull som jag vill få henne att kunna slappna av. =/
2, det kan vara så att detta inte går helt bort men kan dämpas ner lite till. Jag hoppas du får bra tips om detta iaf :)
Går det inte att låta hunden vänta tills hon har lugnat sig innan hon får mat? Ställ ner maten på golvet, hindra hunden för att ta den och när hunden fokuserar på något annat än maten, då är det varsågod och hon får maten?
4 Är inne på rätt spår där,jag skulle vilja tipsa dig om att sitta med henne när hon äter och ge henne några skedar åt gången och dessemellan,få henne lugn tills hon får nästa slev.
Det gör mat stunden till en lugn stund samtidigt,ofta går det inte att få bort sådan beteende helt,men man kan lindra det med en hel skopa envishet och lugn

Vår gamla hane gjorde så, Han kunde äta allt på 5 sec, Alltid jätte stressad. Det va något han gjorde ifrån valp. De vi gjorde för att få honom att äta lugnare va att höpa dom största matbitarna som fanns på torrfoder, Vi brydde oss inte om märket just då bara strl.
När han väl fick dom stora bitarna som han va tvungen att bita får att inte fastna i halsen, Då gick det lugn, Vi återgick till det vanliga maten när vi märkte att vi lyckades.
Jag vet inte om de fungerar då jag inte har haft de problemet. Men har hört av någon annan som hade ungefär samma problem att hon hade fylltpå matskålen så den aldrig vart tom. Tillslut förstog hennes hund att den inte behövde äta allt på en gång utan att maten va kvar även om den tog de lugnt. Men som sagt så vet jag inte om de funkar.
Sen har jag hört och de tycker jag faktiskt låtter ganska vettigt. Man kan ge maten i en sån aktivitetsboll. Då får hunden bara en eller några få matbitar i taget.
Hoppas du får nått bra tips som funkar för er. =)
6, Det skulle jag inte rek dels vet jag om 2 hundar som vart glupska de gjorde som du stora bitar, men dessa hundar tygga inte mer för det. Utan vart så att maten satt fast i strupen o höll på dö. Ena fick åka aktut in och vart opererad andra klara matte av att få ut de bitar som satt fast.
Gå en promenad/träna och se till att hon är trött både fysiskt och psyiskt innan hon får maten.
Ge henne aldrig mat om hon är stressad.
Se till att hon inte är i samma rum som dej när maten görs i ordning.

Har eller jag kan nog stolt säga att jag hade det problemet med min.
Testat det mesta som har skrivits här.
Ge stora matbitar är farligt om han är som min, det förstör halsen då de inte tuggar och kan även ge tarmvred och sådant. Fortsätta fylla på matskålen känns oxå lite farligt då dessa hundar med hetsbeteende runt mat sällan slutar äta för att de är mätta.
Det finns speciella matskålar med piggar som sticker upp de är jätte bra de gör att hunden inte kan slänga i sig maten utan måste tänka vart han sätter nosen. De kan jag rekommendera.Sedan satt jag med min och gav en bit varje gång han var lugn, måltiderna kunde ta upp till en timme, men efter en vecka hade han börjat fatta vinken. Nu gör jag det bara varannan vecka en gång,
Det är svårt att få bort helt men han äter ändå ganska lugnt. Hoppas det löser sig för er.

Tack allihopa för era tips! :)
Problemet är bara att ju längre jag väntar med att ge henne mat, dessto mer hispig blir hon.
Jag har testat köpa större bitar och det funkar, hyfsat… hon tuggar dem i alla fall, så det är ju bra.
Nu fick jag inte tag i den storl. jag normalt brukar köpa, så det fick bli en annan, mindre, sort… dessa sväljer hon utan problem. Så jag har istället lagt maten i blöt för att de ska bli lättre att svälja.

Personligen, skulle jag nog sätta mig och hand mata hunden i ett par dagar, bit för bit.
Sätta mi8g med matskålen mellan mina ben och plocka upp bit för bit och bara ge när lugn infinner sig
Tror det är det lättaste sättet att komma förbi de problem ni har. Men det tar två-tre dagar innan h´hunden inser att det hjälper inte att stressa
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#11 det är där ditt lugn som hundägare ska komma in, när hunden börjar stressa upp sig så tror man det bara blir värre och värre men tillslut ger de med sig, min sambo tog tiden när jag satt och handmatade min och gav bara mat vid lugna tillfällen, 18 min var det längsta mellan bitarna, så det handlar om ett lugn och tålamod som du måstre ha.
#12 två tre dagar lät lite, för min tog det en vecka att fatta vinken visst såg man resultat men de var inte betydelsefulla förrän efter en vecka.
Om du börjar lägga maten i blöt tänk på tänderna så han får extra ben eller liknande att tuga på.

#12 har provat att handmata.. hon hugger mig dock i fingrarna, vilket gör vidrigt ont, men är det det enda sättet att få henne att äta "normalt" så kan det ju va värt. Tack! :)
#13 Hon får ben lite då och då, men jag ska tänka på att ge henne extra. Tack för tipset! :)
Apropå stora matbitar.. Jag köpte ett royal canin-foder mina till katter som är speciellt framtaget för känsliga magar och det var format som små ringar, just för att katten blev tvungen att tugga sönder ringarna innan den svalde. Det skulle vara väldigt bra för magarna tydligen.. Kanske finns nån liknande variant på hundmat i djuraffärn..?
Nu kommer jag och är lite frågvis här :P.. men varför inte börja med något färskfoder.. det behövs ju inte tuggas :P
16 tror inte det är riktigt påängen :P Jag tror att hon vill få just bukt på hundens stress kring mat. Men annars har du så rätt så är det oxå enlig mig det bästa man kan ge (om hunden kan äta det o gillar det)

#16 Precis som #17 skriver så är det just stressen kring maten som är det stora problemet. Skulle jag då ge henne mat hon inte behöver tugga finns ju problemet fortfarande kvar, men annars ett jättebra tips!
#18 okej :P jag har inget tips att bli av med stressen.. men kom och tänka på en grej som en kompis gjorde på sin häst som stress åt och svalde maten hel.. Hon la en stor sten i botten av matskålen.. så pass stor att den inte går att svälja.. tanken med stenen är att hästen lärde tänka mera och slicka runt på botten för att nå maten :P kanske skulle funka?

#19 Absolut värt att testa!
19, helt rätt så gjorde jag med med en häst som var glupsk, hände mig ett par gg att hon satte fodret i luftstrupen phu det var kämpingt.
Jag har haft en glupsk hund (ej stressad, hundvakt var jag med) iaf jag tog hennes mat o mosa in det i äggkoppar då fick hon slicka i sig maten men jag vet inte om detta är något som hindrar en matstressad hund? Lika så hinder i matskålen nja vet i tusan. Men man kan ju alltid prova. Har du testat o gett henne typ frys-korv-glass? Om du har det hur var hon då? Lika stressad? Där är en hinder mat + svalkande :) Bara tänke hur hon var då om du nu har gett det. Du kan relatera det vart hon lungnare när hon fick ett "problem" att sluka maten o fick isl ta lite god tid på att äta.

#21 Nej det har jag inte testat, men gör det gärna!
Är det bara att lägga i vatten och frysa in eller hur menade du?
Japp, enkelt vatten med krovbitar in i frysen .
# 19 ja om det inte hjälper mot stressen så hjälper det kanske mot glupsk ätandet :P
Som några säger.. Till slut ger hon sej, och förstår att hon inte får mat om hon inte är lugn.
Så jag tror att det bästa du kan göra är att ge det tid. Se till att du har mkt tid att lägga på henne en vecka eller två (alltså extra mkt tid :) ) Gå en promenad, med många övningar så hon är lugn när det är matdags.
Sen handmata UTAN att hon hugger. Alt lägg en bit på golvet så sparar du dina händer ^^
Det tar säkert rätt lång tid att ge henne ett mål mat till en början. Men när hon väl fattat vinken går det ju fortare och fortare. Till slut kommer hon nog äta som en "vanlig" hund, utan stress :)
Hoppas att du lyckas bli av med problemet!

#25 Tack! :)