Ni som köpt hemlösa/gatu-hundar.
Min vovve börjar bli gammeltant, och visst slås man av tanken att hon en dag inte kommer vara med oss längre.
Jag tror inte att jag kommer att klara av att vara utan hund, och har jag den möjligheten att skaffa hund igen när hon är borta, så kommer det bli en ny hund.
Men jag har inga särskilda intressen som bruks, Agility eller liknande, utan jag vill ha hund som "bara" en kompis, så för mig kvittar både storlet och ras, så länge den är snäll och kan gå med sina fyra ben.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en hund ifrån ett hundhem, men jag är lite rädd för att det ska gå på tok. Jag tänkte som Hundtsallet tex, där har de ju en chans att utvärdera hundarna, man får åka och hälsa på osv, och skulle det absolut inte fungera så får man ju hjälp därifrån.
Men hur blir det om man tar en hund ifrån tex spanien eller Irland tex? Jag har ju omöjligt den möjligheten att åka och hälsa på hunden innan. Vad händer om det absolut inte fungerar med hunden och familjen? Står man då där med skägget i brevlådan och får lösa allt själv?
Vad har ni för erfarenheter?
(nu hamnade säkert detta inlägg i fel kategori, men jag visste inte vart jag skulle stoppa det nånstans)
Jag har adopterat hund från hundrondellen.
Där gör de så att vissa hundar tas hem till sverige och plaseras i jourhem, dem kan man ju träffa. Men om man tar en hund som kommer direkt från portugal/spanien så hjälper hundrondellen till att plaserar om hunden om man märker att det verkligen inte fungerar. Men de försöker ju att hitta fram den hunden som kommer passa varje familj på bästa sätt, alla hundar umgås de ju mycket med i många olika situationer, så att de lär känna hundarna före de skickas till sverige.
Min hund blev den perfekta hunden för oss. Jag kan inte önska mig en bättre trevligare och gladare hund än den jag har nu iaf!
Nästa hund jag ska ha kommer bli en rondell hund igen!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

En av mina hundar kommer från spanien via SOS, vet inte riktigt hur det fungerar om det inte skulle fungera, men tror nog att de hjälper till isåfall. Sen kan jag ju säga att lillla Friida (från spanien) är den av mina hundar som verkligen gett så mycket tillbaka. Det verkar som att hon är så mån om sin familj nu när hon har en, så mer kärlek än vad jag får av henne det får jag inte av mina andra djur ihop!
Sen får man ju räkna med en viss inskolningsperiod, har de ex varit gatuhundar så får man rumsrenhetsräna dem (vilket ju går lätt på vuxna hundar) samt man får ju räkna med att de kan vara rädda för ex män (min är rädd för invadrarmän)
Men jag kan verkligen rekomendera att ta hem en hund därifrån. på SOS kastrerar de alla hundar också så det är ju skönt. Sen har de ju koll på hundarna där nere så att de märker att de inte är aggresiva osv utan en viss gallring sker där.
Bifogar ett kort på min lilla älskling.
#2 Det heter ju det bästa en mamma har sätter hon på bordet… det gäller mattar oxå tror jag eller hur.
Jätte söt liten hund. Vet du något om din hund? ålder mm?
~ Anneli ~
Mina föräldrar har två hundar ena från spanien och den andra från rumänien,
Den första dom köpte var 1år och är nu 5år han är blandras med schäfer och husky. Den hunden hade problem att acceptera våran familj i början han nafsade och skrämde mig och min lillebror. men efter ett par månader gav han upp och lungnade ner sig och accepterar nu hela familjen.Det negativa med honom är att han ställer sig och skäller åt folk som har klät sig hel svarta dom gillar han inte.
Den andra hunden är köpt i rumänien för 2år sedan hon var 5år och är nu 7år hon har alltid varit lugn av sig och älskar barn, Tyvärr är hon halt på bakbenet då hon antagligen har fastnat i en brunn i rumänien, hon är livrädd för brunnar och springer ca 3meter ifrån dom,Hon är tyvärr också överviktig men mina föräldrar jobbar på att sänka hennes vikt. Henne har vi inte haft något problem med i huvudtaget.
Jag har två till i släkten som har köpt hundar från spanien och dt har fungerat jätte bra för dom med.
Jag kan rekomendera att ta hund från rumänien eller spanien det är väldigt snälla hundar därifrån
Vi har fortfarande kontakt med dom från rumänien och från spanien och frå tips och råd av dom.

#3 Friida var ungefär två år när hon kom till mig, nu är hon ca sju år. Vet inte mycket om hennes liv i i Spanien men hon är ju rädd för män (utländska) och man skulle aldrig kunna kasta något på henne för hon har full koll på om du höjer handen som om du skulle kasta eller slå henne. Så hon har ju dåliga erfarenheter av människor. Men jag kan berätta att jag hade med henne på ett jobb jag hade ett halvår på ett äldreboende, och en mer fantastisk "äldreboendehund" än henne kan man inte hitta, hon var så klok och fin me de gamla så hon gjorde alla helt förstummade! Det var som om hon helt förstod vad varje individ behövde, ex en tant ville så gärna mata henne med brödkanter… Friida är kräsen och äter inte bröd, men hon tog emot dem och gick och la dem i ett hörn! Tanten blev glad. Av andra som förstod att hon inte åt sådant tog hon inte emot annat än köttbitar! Ett annat exempel Friida är väldigt glad och livlig och hoppar upp i knät och pussas om hon får möjlighet, så gjorde hon inte på de gamla men på all personal och besökare! Skulle kunna dra massa mer exempel på hennes klokhet men vill inte trötta ut er! 
Hur brukar dessa hundar vara med barn?
Har ju barn själv samt andras små barn i närheten. Jag har fått den uppfattningen att dessa hundar har fått en hel del smörj av barn också?
Vi har en hund från spanien, Malou, och har haft henne sedan 2004.
Det var så att hon inte trivdes i hundhem, så dom skickade henne till ett jourhem i Sverige, vilket gjorde att vi kunde åka och hälsa på henne. Det finns många hundar i jourhem i sverige, så dom kan man ju alltid träffa innan.
Innan vi träffade henne fick vi läsa om henne, det dom hade skrivit om henne när hon var i spanien.
Efter att vi fått hem henne fick vi mycket hjälp av hon som var jourhem åt henne (hon jobbade även åt ada, som Malou kommer ifrån).
Sen dess så har allt gått jättebra, hon är en perfekt hund för oss :)
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#6 Alla är säkert inte helt trygga med barn, men alla seriösa organisationer försöker att ta reda på sånna saker. Om man säger att man vill ha en hund som är trygg med barn så försöker de hjälpa till att hitta den hund som kommer att passa.
Kolla här så kan du se hur det fungerar på hundrondellen.
~ Anneli ~

Jag skulle med min erfarenhet av omport av utländska hundar inte köpa hund från Utlandet har själv två stycken från Spanien.
Har själv hjälpt 23 Ungerska hundar till Sverige och fantastiska hem här men kände att kvaliten på veterinär besiktningarna inte var samma sak som i Sverige.
Men bevisade för mej själv att du kan faktiskt få hem en väl fungerande hund som du kan släppa efter några dagr och som är som om den bott i familjen hela sitt liv, det var mycke därför jag gjorde som jag gjorde och är glad för att jag gjorde detta men nu så är det slut med det och vill istället hjälpa svenska omplaceringshundar till nya fantastiska hem.
Mina utländska hundar har mycket med sig i baggaget när de kom och för min Dama har det tagit över två år innan hon har blivit en relativt orädd hund dessa hundar kommer från Spanien
#6 Ja det är väl från individ till individ våra två som vi har köpt från spanien och rumänien har båda varit bra med barn, förutom den ena då han själv var 1år så var han ju lite rädd men det gick över genom allt gos och bus med honom. Vi har 6 syskonbarn från 2-10år och dom har det fungerat väldigt bra med. så Jag tror att vissa hundar klarar av det och andra gör inte det. men sånt brukar dom på inhängnet hålla koll på,

Det är inte detta jag menar mina älskar barn men skygga för mycket annat ilska och rädsla och även Epilepsi som den ena hade när hon kom
Dåligt skick rädd , hund som inte mår bra
Råd frågat två veterinärer efter att jag haft min Dama i två år och de sa att hade jag kommit med henne till dem hade jag blivit anmäld för vanvård av hund pga hennes enorma rädsla
Ska en sån hund komma ? Jag älskar henne och jag har haft både den tid och kunskap som hon kräver som den hund hon är men inte alla som har denna kundskap utan väljer att omplacera hunden engång till
Jag är för och emot detta då jag själv både sysslat med det och har egna utländska
Jag vill få fram att man tänker efter noga kollar vad som gäller och inte tänker med hjärta och känslor för mycket utan tänker på vad denna hund kanske kommer att behöva och att få den att passa in då den kommer hit till ett nytt hem och med ett helt annat språk i sitt baggaget och att man inte tar för lätt på detta .
Finns tyvärr jättemånga fall av felplacerade hundar,
Adoptera till en gräns, var går gränsen döv, blind trebent hund, sjuka och aggresiva hundar man vet aldrig vad man får ,som att köpa grisen i säcken som en av mina adoptörer sa.
Kvalitet kan jag tänka mej men inte kvantitet som det just nu är på alla utlandsadoptioner
Men hur är det med träning av dessa hundar? Jag kräver inte att hunden ska kunna spela död på kommando, men jag önskar att den åtminstånde kan " sitt, ligg, hit och stanna".
Hur pass mycket kan de när de kommer till sverige? Eller är det ett heltidsgöra att få dem att bara sitta?

"hit sitt ligg och stanna"
Hundarna kan inte svenska!!!
Att lära en hund sitt är inget heltidjobb! Men naturligtvis så en gatuhund får man ju träna, ungefär som en valp.
Hehe, möjligt att de inte kan svenska. Men jag kan ju alltid lära mig var "hit" heter på tex spanska ;D
Bara kommandot sitter så är jag villig att lära mig ett annat språk tills hunden lyssnar på svenskan ;)
*putt* Gammal tråd, men väldans intressant. Jag har två erfarenheter kring detta med jourhund från Spanien och Irland.
Vi fick hem våran första jourhund från Irland lite hipp som happ genom ett samtal om akut läge bara dagen innan hunden kom till Sverige. En collie korsning. Hon skulle gilla barn m.m MEN hon morrade åt både min make och barnen. Gav sig på våran egna vovve. Henne fick vi ordna permanent hem till akut. Jag tycker inte vi fick något bra stöd alls från den föreningen tyvärr och fick mestadels sköta allt själva.
Hund nr 2, en taxkorsning var från Spanien: Mycket go och var precis som dom beskrivit, tillgiven, älskar barn och faktiskt skötsam för att vara från ett hägn. Föreningen är mycket seriös och ger bra stöd.
Så erfarenheterna kan variera, men man bör välja både förening och hund noga. Gärna åka och kika på någon som finns i jourhem redan då man kan göra sig en egen åsikt.
Jag tycker att gatuhundar är värda en andra chans likväl som andra omplaceringshundar.