Tik som diar.
Hejsan alla goa hundägare =)
Måste fråga er en sak.
Jag har ju som jag skrivit i tidigare trådar fått tillökning förra fredagen (11 valpar).
Frågan lyder: Är det dåligt att en tik har så mycket mjölk i sina juver att det droppar lite från en av dem?
Jag har känt igenom dem och de är inte hårda eller onormalt varma (tänker på att det kanske kan bli mjölstockning?)
och hon har heller ingen feber (Temp just nu 38,6).
Valparna diar ju henne mycket, ca varannan timma eller så, och sover emellanåt. De växer så det knakar så de kan ju inte få för lite mjölk i alla fall.
Men sedan funderade jag på att de kanske suger så mycket att det producerar mer mjölk än vad som behövs ?
Ska man göra något åt det, eller fixar valparna detta sjävla?
(Kan även tillägga att tiken har fri tillgång på foder (vilket hon haft hela livet) och äter som hon brukar, dricker som hon ska och hon får tillskott av filmjölk en gång om dagen.)

Det brukar inte vara någon fara, de brukar producera den mängd mjölk som valparna behöver.
Men det du kan göra är att försöka lägga en valp då och då vid det juver som är mest mjölk i, och hålla koll så att det inte blir mjölkstockning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tänkte också passa på att fråga om hur vanligt Eklampsi är? Och vad som händer om tiken får detta?
Tack för ditt svar Anne! =)

#2 Vet inte hur vanligt det är med eklampsi, men här kommer info om det från min artikel om avel.
Mjölkfeber (eklampsi)
Detta lidande är vanligast hos dvärghundar som fått stor kull, men kan ses hos alla raser.
Orsak
Mjölkfeber orsakas av kalkbrist.
Symtom
- Mjölkfeber uppträder oftast strax innan valparna är avvanda vid 5-6 veckors ålder.
- Tiken blir mycket rastlös. Hon gnäller en hel del och ligger med sträckta ben och andas snabbt.
- Hon kan bli vinglig och när hon försöker stå upp kan hon falla omkull.
- Detta stadium är förenat med stegrad kroppstemperatur upp till 41 grader.
- Man kan även se dregling, stelhet och kramper.
VARNING!
Om tiken är i detta tillstånd och lämnas obehandlad så dör hon!
Behandling
- Behandlingen är enkel men måste ges av veterinär och består av kalk som sprutas in i ett blodkärl.
- Om kramper inte börjat kan ägaren blanda 113 gram calciumborogluconat med 5 dl vatten och ge denna lösning tills symtomen försvinner eller veterinären anländer.
Förebyggande
Under digivningen bör tiken få mjölk, fil eller välling och benmjöl. Veterinär kan ange rätt dos för din hund.
_**/Mvh Anne
Tack Anne!
Men den informationen har jag läst runt 7ggr redan =)
3, En fråga du som kan lite Anne :) Är det inte lite så att man prodoserar nu hunden/tiken massor med mjölk innan kroppen ställt in sig på hur mycket som behöver prodoseras? Allså mycket mjöl första tiden sen avtar det eftersom hennes kropp då ställt in sig på rätt mängd? :)

#5 Ja så kan det absolut vara
_**/Mvh Anne