Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1961 ggr
AnnaC83
0

tik som löper

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej !

Min 10åriga tik cissan har nu börjat löpa..trodde inte hon skulle göra de pga av sin ålder..:)

Min fråga är egentligen bara allmänt om hur länge dom löper? hon blöder ganska mycke nu..är det så under hela löp perioden? Något speciellt jag ska tänka på?

Har inte haft tik innan…

/anna

AnneN
0

Hundar slutar inte löpa för att de blir gamla utan har sina löpperioder livet ut om man inte väljer att kastrera.

"Löpperiod

Löpning kallas den tid då tiken är mottaglig för parning. Det är under denna tid som dräktighet börjar utvecklas.

Tikarna börjar oftast löpa någon gång mellan 6-9 månaders ålder, stora raser kan vara något senare. De löper ca 3 veckor i sträck 1-3 gånger per år för resten av sitt liv, de kan därför bli dräktiga även i hög ålder.

Löpperioderna kan delas in i två olika stadier.

Första stadiet:
  1. Under denna tid sväller tikens vulva upp märkbart och man kan se en blodig flytning.
  2. Tiken blir intresserad av hanhundar och de av henne, men tiken är ännu inte intresserad av parning.
  3. Tikens matlust och törst varierar.

Detta första stadium varar ca 9 dagar, sedan börjar andra stadiet.

Andra stadiet:
  1. Under detta stadium kan tiken paras.
  2. Flytningarna från vulva är halmfärgade och ofta fria från blod (inte alltid).
  3. Tiken accepterar hanhunden.
  4. Finns ökad risk för att tiken rymmer till hanhundar för att kunna para sig."

Kopierat från artikeln Avel - Från löp till förlossning!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Jag har tikskydd på min dam här eftersom hon inte håller så rent + att när hon blir glad så vevar hon svansen=fläcker ner väggar. Under natten är hon utan skydd eftersom hon är mer stilla då. Jag har barntrosor och binda som skydd, klippt hål för hennes korta svans.

1 gav dig bra tips  om löp :)

AnnaC83
0

Tack tack ! :) då har man lärt sig nåt nytt !

Har köpt ett skydd åt henne på djuraffären som ja lägger i trosskydd. Fungerar bra, men tycker det lyckas "smita" ut iaf emellanåt..och de jag tycker är mest jobbigt är "menslukten" som är ganska så stark..men men hoppas att de går över efter ett tag de här värsta :)