Hjälp tack, är detta elhalsband?!
Hitta denna på blocket och anmälde den då jag skrev att det är förbjudet att sälja elhalsband som ger stötar. Iaf fick tillbaka ett mail att de behöver "bevis" för att det är just elstötar och vart hittar jag detta ang lagen om sälja såna halsband. Är så grymt trött på att blocket har personal som inte har en aning om svenskadjurlagar det är ganska simpelt att lära sig lite iaf.
Nu till min fråga är detta halsband en sån som ger Elstötar? Och vart hittar jag ang lagen att man inte får sälja det?
Kolla länk: http://www.blocket.se/ostergotland/Tradlost_traningshalsband_till_hund__100m_27790000.htm?ca=14&w=1
http://www.alibaba.com/product-gs/208822338/Electric_Dog_Control.html fann den här och tydligen ska den vibbrera o inte ge stötar hur kan hundar tycka att en vibb är obehaglig? jag har googleöversättning som översätter olika språk o fann detta
* perfekt för dressering av husdjur andvänder vibrationer isf statisk stimulering
kan det verkligen stämma?

#0 Finns ingen lag som säger att man inte får lov att sälja det, man får inte använda det dock.. Faller under djurskyddet.
#1 vet inte om man ska kalla det perfekt? snarare Quick Fix, för lata som inte orkar förstå sin hund.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Det verkar som att halsbandet bara ger ifrån sig vibrationer som ska ge obehag.
Det finns dock ingen lag som säger att man inte får sälja eller inneha. Du får dock ej använda dig av elhalsbanden, men köpa och äga får du som jag fattat det.
Samma sak med stackel, köpa och inneha men ej använda.
3 ska höra med den tjejen jag går på kurs av hon sa att man inte får sälja halsband som ger elstötar.
2) ne jag sa inte att den är perfekt det stog så på sidan 1 jag länkade :) översättnigne skrev den som "perfekt för dressera husdjur" . Jag skulle inte ha något sånt på mina djur…
Vad jag itne fattar hur kan hund ogilla vibration?

Enligt annonsen så verker detta halsband "bara" ge vibrationer eller pipljud, det är vad jag vet inte olagligt att använda, hade det däremot gett elstötar så är användningen olaglig, men det är fullt lagligt att både sälja och äga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
5. gösses är det så det ligger till ma nfår sälja o äga men inte andvända den. Jag fatta att det inte var elstötar denna gav men fattar ändå inte vinken med att en hund skulle uppleva vibratiponer obehagliga men men det gör dom säkert.