Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 995 ggr
spikes
0

Fortsättning om avel.

Alla som vill fortsätta diskutera avel,kan göra det i denna tråden från och med nu.

Diskussionnen går alltså över från tråden"vad får blandraser inte delta i",till denna tråden.

MVH

Lena

[Forest]
0

Bra Lena :)

Då kör jag och jag kommer nu svara på den tråden det spåra ur (vad får blandraser inte delta i)

19, Kalli. Jag menar inte just garanti men om man köper en hund för just en sak nu tog jag bara upp jakt eftersom jag vet att syrran har blivit besviken 2 gg på misslykande köp av tax. Och jag kan väl svara på dina raser du tog upp: papillion, tax och pudel då undrar jag hur kan du änds ta dom raserna? Drever-tax funkar bra det har min systers man nu syrran har ny tax och dessa hundar är familjehundar med.

Sen måste jag säga att just championat tycker jag att en blandrashund är lika värdig vinnare som en renrasighund. Då tänker jag just på tävlings-championat i nån gren. Det är något man har kämpat sig till att uppnå.

Att avla på blandras visst det är okej jag anser dok att det är köparen som ska kolla upp sin uppfödare och vilka tester som gjorts. Det är så olika från raser.

Jag anser iaf min blandrastik lika mycket hund o lika mycket värd för mig som våran renrasiga hund.

Kalli
0

#1: Det kan jag förstå. Vet de som importerat dyra avelsdjur som inte hållit måttet eller blivit sjuka, kan förstå att man blir besviken. Angående blandningen tog jag bara ett exempel för att vissa att det trots att det inte finns några garantier finns olika sannolikhet för att en hund blir en bra ex. jakthund. Ren prestigeavel som blandrasavel när det kommer till jakthundar kan jag dock förstå, det fyller ett helt annat syfte än att para grannens gulliga hund med sin egen.

Angående championat hör det väl hemma i den andra tråden men det är väl SKK som anordnar tävlingar med mera? SKK = En intresseorganisation för renrasiga hundar. Vill man bli champion med sin blandras går det väl att skapa en intresseorganisation för blandraser?

Rent generellt är jag emot blandrasavel (med vissa undantag). Sen har har köparen självklart en plikt att kolla upp uppfödaren, detsamma gäller om man köper renras, men det tar inte bort uppfödarens ansvar.

Sen innan någon drar upp det (för det händer alltid i dessa diskussioner) så betyder det inte att jag tycker att all renrasavel är tipp topp och något jag skulle stödja.

[Forest]
0

Kan säga att dom har kvar sina ickejagande taxar eftersom de är trevliga familjehundar som akterveras ändå :) så jag kallar dom inte så misslyckat det är mera hennes man som anser att 26tkr vart lite dyrt för just ha en fotvärmare men han daltar ju med dessa två med :D

2, ne och allt inom blandras är inte heller tipptopp. Jag tycker väl att det är mycket att kolla på både på renrasigsida och som blandrassidan som Köpare bör vara någa med att kolla upp. Endel blandrasuppfödare är jätte intresserade att lyckas o gör alla dessa tester som finns att göra. Samt avlar med bra typar av hundar liksinnade typ inom sälskapsras i samma format och päls mm. 

Jag har väl en miss på min vuxna hund det är så att hon har två olika sortes päls ena är en som ska trimmas/ryckas medans den andre ska klippas detta har gjort att man endast man klippa då det är blandpäls på henne. Men det är inget svår o trimma ner henne med sax lr klippmaskin det är inget hon lider av iaf :)