Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: allmänt
Läst 1013 ggr
AnneN
0

Blev anfallen av 2 lösa hundar

Igår kväll fastnade vi som vanligt lite för länge vid datorn så vid ca 4-tiden i natt gick vi nattrundan med hundarna och som vanligt gick vi runt parken här på Örnäset.

Hade med oss frisbeen så att hundarna skulle få ha lite roligt eftersom det aldrig brukar vara någon ute den tiden.

Kom till parken och kopplade lös hundarna efter att ha kollat så det inte var någon annan hund i närheten (man ser bra åt alla håll). Kastar frisbeen 1 gång, både Velvet och Mischa försöker ta den samtidigt så de krockar och mischa piper till då Velvet i krocken råkat stöta en tand mot hans ögonbryn så han fick ett litet sår (bara ytligt).

Kallar in hundarna som kommer direkt på inkallningen och tur var det för när de var halvvägs tillbaka mot oss ser jag en stor husky komma springande lös mot oss, men våra hundar kom till oss utan problem och vi hann koppla dem.

Då tittar jag upp och ser att det är inte en husky utan 2 som kommer i full fart.

Då de kommer fram så börjar de direkt ge sig på Mischa båda 2, jag tar ett stadigt grepp runt Mischas sele och håller han nära mig för att kunna skydda han.

Stackars Mischa blev livrädd och försökte samtidigt försvara sig + att han vaktar mig, så han försöker hugga mot dem (inte på dem) medan de båda försöker komma åt att bita han från varsit håll. Som tur är så lyckades jag hålla dem hyffsat bra ifrån han så de kom bara åt att nafsa så han blev lite blöt i pälsen.

Efter en evighet som säkert egentligen bara var typ 30 sekunder, men känder som mer så kommer husse till huskyna springande allt vad han orkar och kopplar sina hundar. Han var riktigt skärrad, stannade en bit ifrån på säkert avstånd och bad så hemst mycket om ursäkt och frågade hur det hade gått, men varken Mischa eller hans hundar hade fått några skråmor så jag satt det var ingen fara.

Tydligen brukar han gå med sina lösa den tiden just för att det brukar inte vara någon ute då och den ena av hundarna är ilsk mot främmande hundar. Han bad iallafall om ursäkt flera gånger och försäkrade sig om att det inte blivit några sår på Mischa innan han gick vidare med sina hundar.

Vi stannade kvar en stund i parken dels för att mitt adrenalin skulle sjunka så jag skulle bli lugn igen och dels för att vi verkligen inte vill att Mischa ska bli allt för skrämd så han blir rädd för att gå till parken.

Tog en bra stund innan Mischas svans började åka upp och börja vifta glatt igen från att ha varit strykt under magen så han fick strosa runt lite och pinka på träden tills han slappnade av medan Velvet glad ihågen sprang efter frisbeen.

Någon kanske undrar vart Velvet var under detta tumult? Jo min sambo var med som tur var och höll henne en liten bit ifrån, han ville hjälpa mig med det två attackerande hundarna men insåg snabbt att det nog inte var någon bra idé eftersom Velvet kan skydda då det behövs och hon backar inte för något så han höll henne i stadigt grepp en bit ifrån istället.

Är bara glad för flera saker just vid detta tillfälle:

• Att sambon var med, för hade jag behövt hålla båda våra hundar + hålla undan båda huskyna så hade detta nog inte slutat lika lyckligt.
  • Att jag hade sele och inte halsband på Mischa, för hade han haft halsband hade risken varit att han antingen lyckats krypa ur det eller strypts av det.
  • Att våra hundar var lydiga nog att komma tillbaka då vi ropade på dem istället för att springa och möta de främmande hundarna.
  • Att vi hann koppla våra hundar, för hade de varit lösa alla fyra så hade det definitivt inte slutat lyckligt.
  • Att hundarnas husse kom fram så pass snabbt och fick bort dem + att han stannade och bad om ursäkt och kollade så inte våra fått skador.
  • Att jag inte är lättskrämd när det gäller främmande hundar, för då hade jag nog förvärrat allt istället för att avvärja det värsta.

Nu hoppas jag bara att min träning med Mischas hundmöten inte tagit allt för många steg bakåt, men det lär vi ju upptäcka och får ta det som det kommer.

Ska kontakta en kompis som vi promenerat med förut och kolal om hon vill ta en promenad med sin hund tillsammans med mig och Mischa så jag får se hur pass skrämd han blev.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
0

Vad hemskt, utr att ingen blev skadad! Men det var en bra ägare till dem andra hndarna som bad om ursäkt många gånger och som kollade att allt var bra osv. Inte många hundägare som gör det annars när deras hundar attackerar andra hundar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spikes
0

Vilken tur att det slutade lyckligt i alla fall!,hade jag bott närmare så hade jag kunnat hjälpa dig med träff och Snodden i så fallFlört

AnneN
0

#1 Ja vi har tur här i området, de flesta hundägarna verkar rätt vettiga vid möten.

#2 Tack, men vet inte om det skulle hjälpa så mycket just nu, han har lite svårt för stora mörka hundar, men svårast har han för tex husky och andra hundar med hög svansföring (de har ju svansen över ryggen), men vi tränar på det.

Längtar tills socialträffarna på Hundhuset kommer igång igen i höst för de hjälper massor.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Har nu fått veta av ägarens syster som jag har kontakt med via nätet att det inte var huskys, det var alaskan malamute

_**/Mvh Anne

AnnL
0

Vilken tur att allt slutade lyckligt. Hoppas det inte har skadat Mischa för mycket.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

AnneN
0

Några dagar efter denna attacken så hände det en gång till, då pga att grannens kompis inte hade stängt dörren eftersig och vi kom in från en promenad med våra hundar så garnnens hane flög på Mischa i trapphuset. Det blev inga allvarliga skador den gången heller, bara små sår, men Mischa blev ännu mer osäker.

Han började om med att göra utfall mot alla mötande hundar (och svampplockare), men det börjar bli lite bättre igen, sakta men säkert.

Ikväll fick ischa följa med till socialträffen på Hundhuset och jag som hade förväntat mig att han skulle skälla, göra utfall och vara jätte stressad blev glatt överraskad Skrattande Han skällde, morrade & pratade en del i början precis som många andra hundar, men sedan då det hade gått en stund och det började lugna ner sig lite runt om så blev han tyst och lugn. Han kunde under kvällen vara med på några av aktiviteterna (platsliggning, inkallning & mattesök i skogen) och på inkallningen kom han till mig trots att en av de andra hundarna gjorde ett utfall då han sprang förbi.

Jag är så stolt över min "lille" Mischa och verkligen jätte glad över att han trotts allt inte hade backat lika mycket i träningen som jag trodde att han skulle ha gjort Glad

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

Vilken tur att dina hundar kommer så fint på inkallning och att Ni upptäckte de lösa hundarna inte ofta men tror att hundar ska vara ute vid den tiden på natten. Skönt att träningen inte tog stort steg bakåt utan var som vanligt :)

AnneN
0

#7 Nja nog har det tagit ett stort steg bakåt i träningen, men inte lika stort som jag hade trott.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

8, Tycker det är starkt gjort av han att det itne vart så stort steg bakåt. :)

Tixy
0

Bra av Mischa ändå, tycker jag. Och tur att du har vettiga hundägare omkring dig, som ber om ursäkt och kollar så att hunden är okej.

Tycker det lät som en bra insats av honom på socialträffen också, så det är ju positivt.
Då sitter vi verkligen i samma sits nu, att bara få arbeta en massa med dom. Obestämd

AnneN
0

#10 Jo vi har en hel del att arbeta med, men enligt sambon så verkar det som att socialträffen gjort att vi tagit ett stort steg framåt igen Glad

Idag hade de mött andra hundar på bara ca 3 meters avstånd utan att Mischa skällde eller gjorde utfall *stolt*

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

11, se där :) vad kul o höra

Tixy
0

#11 Toppen! Du kan få komma hit och arbeta lite med Idelma också. Tungan ute

AnneN
0

#13 Visst står du bara för resekostnaderna, mm så tvekar jag inte en sekund Glad

_**/Mvh Anne

Tixy
0

#14 Mindre bra deal. Du får komma hit och söka jobb igen, så får jag pallra mig in till stan med fröken. Flört