Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2311 ggr
Tixy
0

Idelma attackerad - vad ska vi göra nu?

Idag blev Idelma attackerad på strandpromenaden i parken. Vi valde den vägen då det är enda vägen förbi vattnet (man kan annars gå uppe vid vägen) där det finns bajstunnor.
Mötte en gubbe med vad jag först kunde se en hund, sedan visade det sig att det kom en till nerifrån vattenbrynet. En golden (den jag sett först) och en svart labbe, båda gick lösa.

Jag hade, direkt när jag sett första hunden, flyttat över Idelma på höger sida utan problem, och gick långt till höger för att hålla bort henne. Och eftersom hundarna gick in mot husse först så tänkte jag att han kanske har koll.
Höll själv hela tiden koll på dom, och Idelma var orolig. Golden gick fram och skulle nosa Idelma i baken, vilket Idelma inte accepterar hur som helst. Pang bom!
Idemla skällde till för att säga ifrån, och snabbt som attan satt den förbaskade Golden i skinnet på Idelmas bog!

Tack och lov släppte den snabbt, och jag drog undan Idelma några meter och iaktog honom - i väntan på att han skulle koppla dom och antingen be om ursäkt eller fråga hur det gick med henne. Inte ett ord. Han gick vidare.
Till detta fanns vittnen, som pratade med mig efteråt eftersom jag brutit ihop. Dom hjälpte mig att känna igenom Idelma, men det fanns inga fysiska skador. Tog dock inga namn eller nummer till dessa, då jag själv var i chock.

Fortsatte sedan och mötte bror min, som jag skulle på promenad med. Berättade allt, och vi gick ner till strandpromenaden då jag sett att han stannat till lite längre bort med hundarna.
När vi kom ner så var han på väg tillbaka, så jag och Idelma gick upp 10-15 meter på gräset, och min bror gick fram och pratade med honom för att få namn, adress och telefon. Eller åtminstone en ursäkt. Nu gick han dock med hundarna kopplade.

**"Var inte löjlig, det var den hunden som var aggressiv!" **Han vägrade lämna uppgifter, så vi valde att följa efter honom - på ett eller annat sätt skulle vi ha uppgifter. Vi följde efter honom i säkert 1 timme, innan han hoppade in i sin bil. Han hade hela tiden sett att vi varit strax bakom. Snabbt vevade han ner rutan.
"Vaf*n håller ni på med?!"

Reg-nr taget, och nu har vi namn, telefonnummer och adress.
Till saken hör väl också att det är generellt koppeltvång i hela kommunen, och i parken står det även skyltar vid varje ingång till parken, att det råder koppeltvång.

Lyckades ta oss iväg till polisstationen - som hade stängt 25 minuter innan vi kom dit, men hade jour (utan någon där?). Så vi drog hem till min bror, i väntan på att jag och Idelma skulle bli hämtade.

Idelma har, vid varje hundmöte efter den attacken, skällt, morrat och betett sig så som hon gjorde i början. Det som tagit oss 4½ år att arbeta bort. Det är alltså som bortblåst.

Hur sjutton går vi vidare i träningen nu? Det är från 0 igen, och på mig själv snurrar tankarna om att jag vill slå ihjäl gubben, helt seriöst.

Har ni några idéer? Någon som eventuellt kan hjälpa till?

AnneN
0

Om du vill anmäla gubben för att han inte följde lagen om tillsyn så kan du ringa 114 14 och anmäla via telefon.

Vet hur det är med en redan osäker hund som sedan blir attackerad och träningen går tillbaka till ruta 1 igen, har själv varit med om det under sommaren och håller nu på att träna min hund från början.

Tyvärr tror jag inte att det finns så mycket annat att göra än att börja om från ruta 1 i träningen med andra hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tixy
0

#1 Anmälan ska vi ordna, på ett eller annat sätt. Jag bryr mig inte om jag får någon ersättning så - jag vill att han lär sig hur man beter sig, både som hundägare och mot andra människor.

Okej, så det är bara pang på rödbetan?
Några specifika tips nu till en början?

Vi har ju några grannhundar som är superlugna, dom gör inte en fluga förnär trots att Idelma skäller och har sig. Så det blir väl dom att börja träna på.

AnneN
0

#2 Jepp, bara pang på rödbetan och köra på.

Ett viktigt tips är att se till att du själv är avslappnad vid hundmöten, blir du själv osäker och spänd så känner hunden det och reagerar extra starkt.

Gissar att du redan vet vilken typ av träning som fungerar bäst för just dig och Idelma, men kommer ändå med lite små tips på hur jag tränar med Mischa.

Jag har ju så tur att jag har många vänner och bekanta i närheten som har snälla hundar så vi går ofta på promenader tillsammans där hundarna är kopplade hela promenaden och de får inte hälsa på varandra.

Har ju även socialträffarna på Hundhuset där jag tar med Mischa och bara sitter en kväll så att han får se att det inte är något farligt med massa hundar runt om, börjar han skälla eller morra så ignorerar jag han och belönar lugnt med godis då han är tyst och lugn. Gör han utfall så säger jag "nej" och sätter han ner bredvid mig igen.

När det funkar att bara sitta och slappa bland de andra hundarna så börjar jag så smått med annat som tex kontaktövningar, gå fot bland de andra, platsliggning, inkallning och andra enkla övningar. Allt med massor av beröm och belöning för att stärka hans självförtroende.

_**/Mvh Anne

Tixy
0

#3 Tack så mycket, Anne! Ska se om vi hittar någon hund ikväll, annars får vi börja imorgon.

Vi har ju dessvärre inte så många hundvänner, eftersom andra hundägare tagit avstånd från oss eftersom Idelma skällt pga osäkerheten.

Har du någon idé om hur man kan hitta någon grej liknande socialträffarna du nämnde, fast här i Stockholmsområdet? Tror det är något Idelma skulle gilla och klara av. Okända hundar, massa godis och bara kolla och mysa med matte.

Freke
0

#4 Åk till Gärdet eller Tessiparken, gå in på Himmelska Hundar, ta en fika och bara sitt där.

Himmelska Hundar är om du inte redan varit där ett hundfik med en massa folk som passerar med och utan hundar, men du har personal som är medvetna om vad och varför saker händer och är fullt medvetna om att allt är en träningsfråga.

Det är riktigt skönt med ett ställe där man får lov att ha hundproblem utan att man blir lynchad..

Hälsa dom ifrån mig och Tzar om du går dit.. Lycka till

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

4,Det enda jag kan tipsa dig om då,eftersom du redan vet mycket själv och Anne har ju jättebra råd där,är att antingen hålla dig i närheten av en hundklubb eller liknande,eller gå på stan mycket bland massor av rörelse,och berömma och så när hon är lugn och avslappnad.

Sen om du kan börja träna med lugna hundar som nonchar hennes utfall vid osäkerhet.

Jag fick ju Spike påflugen i somras igen av en hund,precis när jag fått honom att noncha andra rottisar,som ju "lösa"it honom och slitit upp ett stycke av magen för flera år sedan,och som Anne säger det är bara att återgå till ruta 1 igen.

Lyckligtvis är ju Spike så pass stark och har så god fysik fortfarande trots att han snart är 13,så den hunden åkte i backen så det sjöng om det.

AnneN
0

#4 Kanske kan du kolla om det finns någon här på sajten som bor i Sthlmsområdet som kan och vill hjälpa dig genom att promenera och träna tillsammans?

_**/Mvh Anne

spikes
0

5,Jättebra tips Freke!

Tixy
0

#5 Tessiparken, vad är det?
Gärdet har vi varit på förut, dock tycks det bara existera lösa, irriterande hundar där, vars ägare vägrar inse att Idelma är osäker och vi är där för att träna, inte för att ge henne middag.
Ska kolla upp det där med Himmelska Hundar, tack!

#6 Hur brukar det ses av hundklubbarna om man vistas där när dom har någon mindre tävling? Det är, vad jag vet, enda gången det är fler än 2-3 hundar på klubbarna, åtminstone när jag varit där.

[Forest]
0

Vad är det för folk där ute Förvånad jag blir mörkrädd när folk bara ska skylla på andra när de inte har pli på sin hund. Hoppas att det går bra med anmäla gubbskrället.

4 jag har med en hund som ogillar rumpluktare dom sätter hon sig ner o sen är son din lite osäker på hundar, jag förstår att din är det då hon blir anfallen med. Vi ska börja i våran stad att ta hundpromenader stora som små alla ska vara välkommna om man vill bara gå på hundpromenad. Jag kan säga att du kan omöjligt vara själv om detta "problem" i din stad lr område sätt upp lapp säg att du behöver promenadkompis. #5 gav himmla bra tips :)  där är bara mys och hon ser andra hundar plus att ofta brukar man även få vänner därigenom o då promenadvän/ner Lycka till med hela biten iaf :)

Freke
0

#9 Tessinparken, ligger vid fältöversten T-bana Karlaplan.

Himmelska Hundar Hedinsgata nr 13

08-7837720

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

spikes
0

6,Så länge du är på håll så har dom inget att säga om det,men dom måste ju ha träning också?..

Tixy
0

#10 Du är inte den enda som blir mörkrädd, kan jag ju säga.
Ska ta och se om gamla bekanta till mina bröder, som båda har hundar, har lust att ta en sväng någon gång. Båda är väldigt kunniga, och har stora raser, även om den ena bara är 6 månader än så länge.
Eventuellt kanske jag sätter upp en lapp så småningom, är lite sisådär med att gå ihop med andra hundmänniskor här.

#11 Tack Freke! Ska kika på det. Glad

#12 Dåså, då kan vi nog ta oss iväg. Att bara sitta en bit ifrån och se hundar, och göra det till en bra upplevelse (mys, godis, små sökövningar i gräset) är nog en bra start för henne.