Äntligen!
I lördags så var vi några vänner som gick ut på krogen kvällen och vi hade inte hittat hundvakt så vi bestämde oss för att lämna Vilda ensam hemma (eller ja, två katter har jag ju också).
Jag har kämpat jättemycket med att få henne att inse att det inte är hela världen att bli själv ett tag för jag kommer ju faktiskt tillbaka
Men…inte så lätt när man är hund och inte förstår. Har som längst kunnat lämna henne själv 30 minuter.
Iallafall,hon fick gå ut och kissa vid 23.00, taxin skulle komma och hämta oss kvart över. Hon fick ett märgben när vi kom in och jag fyllde kongen med godsaker som jag la framför ytterdörren. Gick ut, stod och lyssnade i frygt 10 minuter….inte ett ljud. Tillslut for vi och vi kom väl hem vid 2 ungefär, jag hade haft lite svårt att slappna av…tänk om hon stått och gnällt jättemycket.
När jag kom hem smög jag fram till ytterdörren och lyssnade, det enda som hördes var radion som jag lämnat på. Låste upp och gick in och det var en nyvaken Vilda som mötte oss
Började nästan gråta av lycka (mest för att jag varit så orolig). Det hade gått jättebra! Kongen var tom och några leksaker låg framme (de låg i hennes korg när vi for så hon har hämtat dem själv). Inget protestkiss nånstans och inga saker förstörda
Är så stolt över min lilla flicka och det känns skönt att kunna fara iväg ibland och inte jämt vara beroende av hundvakt osv.

Vad skönt att ensamhetsträningen verkar ha gett resultat 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Ja, och jag har verkligen kämpat. Sprungit ut och in i tid och otid för att det inte ska bli en så stor grej att dörren öppnas etc
Ska fira med att gå en sväng på stan på torsdag och shoppa lite
Det har jag inte gjort sen vi skaffade henne.
Skönt att ni lyckas med ensamhetsträningen :) Kul när det går bra. Själv så åker jag iväg detta bra träning att inte alltid är jag hemma men de övriga. Sen så har vi tvättstuga därmed får jag gå besöka tvättstugen snabbt därmed blir det en del träning samt gå ut med soppåsen. Utan hundarna Enja klarar den biten bra eftersom vi har öppet fönster så hör jag ut, även tvättstugen som är i uthuset har jag öppendörr så jag hör. Men inte ett ljud. Enda gångerna jag hör henne är när jag är ute med chanel o hon tror att jag missat henne (andra i fam hemma) men det är en del av träningen :)
Vad roligt att höra! :)

0, Va roligt för dig att det gick så bra.
Min första hund har vi aldrig ensamhetsränat medvetet. Föll sig naturligt att man sprang in o ut för att hämta ved mm. Den nya vovven är det ingen självklarhet med. Går ofta bra att lämna dem själva inne då han inte ser mig men går jag ut på altanen och resten av familjen är hemma så skäller han som sjutton. Han vill vara med mig där medan jag tycker att han ska lära sig att vara kvar inne. Det är inte alltid det passar att han följer med.
Grattis kul när det går framåt
.
5,Tips…försök ensam träna när bara du och han är hemma…

6, Hur menar du då? Vad blir det för skillnad? Grejen är den att det är inte medveten träning utan handlar mer om att jag går ut o röker på altan vilket måste kunna fungera utan att han ska med. Har du tips? Har börjat att klicka när han är tyst men då måste jag liksom öppna dörren för att ge godis och det känns lite elakt att stänga den igen sedan.
7,Som det är nu så har han familjen eller delar av den hemma,vilket innebär att mycket av skället är för att tala om för dem att han vill med dig ut,om du börjar ensamträna utan att någon är hemma,så har han ju ingen att få uppmärksamhet av.
Jag skulle föreslå att du röker där han inte ser dig till att börja med,och gör som vanligt lägg ifrån dig ciggen efter någon minut till en början,gå in men beröm inte förrän han har tystnat.
Det blir ju svårare för honom om han ser dig,sen när du fått in det så kan du gå ut på altanen igen.

8 ok det ska jag testa. Man blir lätt lite blockerad i sitt tänkande. Tyckte han borde vara nöjd när de andra är inne men jag ska pröva ditt råd.
9,Ja det är mänskligt,jag har söner som brukar komma med mina egna tips dom lärt sig av mig när jag själv glömt dem