Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvalpar-avel
Läst 5131 ggr
[Wera]
1

Parning

Kan man få hundar att bli intresserade av varandra och para sig? Tiken hemma löper men vår hane är inte alls intresserad så att han vill para sig, han har ridit på henne väldigt mkt förut när hon inte löpte. Är de ointresserade av varandra bara för att de bor ihop?

spikes
0

Är han inte intresserad så har hon nog inte kommit i riktigt löp ännu,det har inget att göra med att dom bor ihop.

[Wera]
0

#1 Okej ja för någon sa till mig att hon (tiken) kanske inte blir intresserad när dom bor ihop :s men jag vet inte ja ^^

Men när kommer hon in i "riktig löp"? Hon blöder, luktar och drar och är intresserad av alla lukter (som hon inte brukar vara) och kissar betydligt oftare. :P

Workingdog
0

#2 när hon kommer in i höglöpet så brukar dom bli mer intresserade, har för mig att det är typ 10nde dagen eller något man brukar para på?

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Wera]
0

#3 jaha! tack för svar :)

[Forest]
0

Det är inte säker iaf att hon vill ha honom eller att han fattar vinken heller. Våran chanel ville ha grannhunden men han är kastrat och vi har inte para henne men hon hade iaf tänkt ut honom. Andra hanar har visat sitt intresse samma dag under promenad då en liten huns slet sig från sin matte under träning iaf hon ville inte ha honom han fick inte komma inärheten hon sa starkt ifrån. Även så har jag en bekant som har tik som ska paras hanen hon sett ut till tiken allt är klappat o klart men tiken vill inte alls ha honom. Men som de andra säger kanske är hon inte redo därmed är inte han intresserad. Har han parat sig innan eller är han helt nybörjate det kan vara så med han fattar inte?

spikes
0

5,Där sa du något som är sant,precis som vi människor så är det inte alltid tiken vill ha hanen oavsett löp eller inte.

[Forest]
0

6, Jag tror om man nu lever ihop hane o tik så väljer dom kanske hellre en utomstående hane kanske är risken för inavel mindre om nu tiken tror att Valpar kommer stanna kvar? Eller så har hon sett någon svaghet hos hanen? Kanske vill hon har en starkare hane vad nu det kan vara Obestämd Inte vet jag hur tikar tänker men jag har ju sett klara tecken på bekantas tik och även på våran. Hon vänta verkligen ut chali kan säga att hon var lite över sitt höglöp men han var den rätta för henne tyckte hon andra skulle hålla sig väck hon satte sig o visa tänder åt intresserade hanar de höll sig ifrån Flört

Gonee
0

Jag parade min tik i juni och hon ville inte förens det va dags för parning. Det tog henne 20 löpdagar. Allt beror på höglöpet. Sen vet jag faktis inte om hur det är med hundar som bor ihop. Vår förra hane ville gärna på henne när hon löpte. Men det tillät vi aldrig.

[Wera]
0

Hanen är nybörjare och aldrig gjort det tidigare, bara ridit på två tikar osm inte löpt då de ska leka och busa (så det har alltså inte gått hela vägen) ;)

Men hon visar inga tecken på att avisa honom så utan dom är vanligt mot varandra, leker och busar, hon kan rida på honom ibland med :P

[Forest]
0

9. När en tik löper som visar många hanar intresse även om tiken nu inte höglöper så är det lukt som lockar dom till sig. Där bör du ändå sett lite intresse på hans sida att han inte vill para sig kan ha med att hon inte är redo det är något de märker på lukten samt är vissa tikar ena höjdare på bjuda in med när de är redo. Som jag såg chanel så baka hon in i chalis nos mer lr mindre bara skulle visa rumpan till honom o vek svansen åt sidan även pluta med "pullan" till honom. Han fatta inte vinken som tur var :) När jag såg detta så tog jag in henne eftersom jag inte vill att han ska bli lockad till att göra det. men såg hela henne hur hon ville att hon vänta ut hoom.  Sen vill man vara säker på när tiken har ägglossning/höglöper  så kan man kolla detta hos vetrinär för att vara i rätt tid hos hanen som nu är din egen :) Det handlar om jag fatta det rätt bara 23 tim? något sont var det iaf kort tid om det ska vara rätt läge.

AnneN
0

Kan rekomendera att kika i denna artikel om avel där står lite om allt möjligt, tex löp, parning, valpning, komplikationer, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Royalz
0

Ska ni para den spanska(?) gatuhunden ni har tagit hem?

[Wera]
0

#12 Nej vi äger ingen gatuhund.

annzoo
0

Ska du para dem :S i den andra tråden skrev du att du särat på dem och ni inte skulle para..eller var de bara något du skrev?

I andra tråden låter de som att hundarna är fr unga egentligen…

[Wera]
0

Jag har bara haft funderingar!!
Slut diskuterat från min sida iaf.

annzoo
0

Tänkt bara inflika att om de blir en parning så är det dina föräldrar som har huvudansvaret, för läste jag ej fel i din pressentation är du "bara" 16år..en 16åring har inte pengar och troligtvis inte tillräcklig kunskap om något skulle uppstå…

[Forest]
0

16 man kan vara duktig fast man är 16år och även ha pengar. Men jag skulle inte köpa hund av en 16åring för OM det uppstår något och det ska gills rent juridiskt är det min 18år skulle jag tro?

spikes
0

17,Precis,men då ska man ju i så fall kräva underskrift från förälderFlört

[Forest]
0

18, Ja det kan man anser det finns duktiga tonåringar därute. Jag red in en massa hästar o körde in, jag hade min mentor/kompis  som var 9 år äldre hon gick i god o ställde upp om det skulle behövas men tja det hände aldrig att nån klaga lr olycka.. Jag var ganska så bra på det jag gjorde o fick mer kunder tillbaka eftersom de hade ofta fler hästar/ponnys.

annzoo
0

är det inte stor skillnad på uppfödning och rida hästar?Obestämd Föder man upp ansvarar man även om dräktigheten och komplikationer mm Tror inte en häst man rider skulle orsaka livshotande situation som en förlossningkan…

Trollhassel
0

#20 Om det är något som "kräver sin man" och kan bli farligt för både människa och djur så är det inridning av hästar.

Tror säkert att en påläst 16-åring klarar att föda upp en kull Valpar om pengar finns, naturligtvis med föräldrarnas medgivande och support. Självklart vill det ju till att hundarna är mogna och friska, men det förutsätter jag ju att de är om de ska paras. Man parar inte avsiktligt en för ung tik.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Forest]
0

20 v Vad jag menar är att ÄVEN om man är 16år kan man vara bra på sin sak nu hundar jag var bra på hästar som 16åring, läs vad jag skrev så fattar du kanske vad jag menar?!

Veero
0

Jag är syster med Wera, (tvillingar). Och ja vi är 16år. snart 17år. Och kan säga att våra föräldrar har självklart ansvaret, uppstår det problem så står dom till hjälp alltid. Och det är våra föräldrar som betalar, är min mamma som vill att vi ska ha en kull och vi har hjälpt till med våran moster som fick en kull i sommras.

Och jag tror inte att två stora hästar är billigare än att ha två små hundar med en kull Valpar? så ekonomi lär inte vara några problem Glad(vi har aldrig haft ekonomi problem)

Jag vill inte att vi ska ha några Valpar just nu, känns för tidigt och hundarna är just nu särade :P och hanen verkar inte heller intresserad (han verkar inte förstå hur man ska göra, så tror inte att något har hänt).

#12 Vi har ingen gatuhund!! Bara för att hon kommer från spanien är hon ingen gatuhund!Skrikandes Min moster i spanien har haft henne och hon har aldrig bott på gatan!!

Veero
0

Kan tillägga att jag inte läst hela tråden.

Vi har haft uppfödning av kaniner för omkring 2 år sedan? Vi har haft uppsikt om dom när dom varit dräktiga och kollat till ungarna varje dag så man har ju liite erfaren om dräcktighet. Självklart är kanin och hund inte samma sak FlörtMen vi vet att man har ansvaret för ungarnas liv och se till att dom kommer till bra hem! Och såklart läser vi på om vi ska ta en kull Valpar. Men förmodligen blir det kanske om ett år då.

Royalz
0

#23 Sak samma. En blandras från spanien är väll knappast bättre avlad än en som springer lös på gatan..

Veero
0

Vi vet ju hennes bakrund. Alla hundar i spanien är inte blandraser med okänd stam! Det finns ju i sverige med med okänd bakrund.

Så bara för att hon är från spanien kan man inte avla med henne? Rassistiskt ju!

AnneN
0

Nu tycker jag vi ska återgå till det tråden handlar om och då har det ingen större betydelse vilket land hunden kommer från!

//Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Royalz
0

*Kommentaren borttagen av sajtvärden*