Hundar och dess egenskaper
Ska hundar användas till det dom avlats för eller ska dom ställas ut eller bara vara sällskap?
Berätta gärna vad ni tycker och vilka raser ni har eller tror bör eller inte bör finnas?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jag anser att raser som avlats fram för att arbeta ska man inte bara ha för utställning och soffvärmare utan de måste få utlopp för sin arbetslust.
Jag tycker inte att det finns någon ras som inte ska få finnas, däremot finns det folk som inte borde få ha en del raser (finns även de som inte bör ha hund alls).
Jag skulle tex aldrig själv skaffa en bordercollie eller annan vallras för jag har inte något som hellst intresse av att valla med min hund. Är man inte intresserad av apportering så skaffar man inte en retriever och är man inte intresserad av älgjakt (bla) så kanske gråhund är fel ras att välja.
Vill man inte ha en hund som vaktar så bör man inte skaffa de som är framavlade för vakt.
Vill man ha en hund bara för utställning och som sällskapshund så finns det en helt egen raskategori "Grupp 9 Sällskapshundar", men även dessa raser behöver både motion och mental stimulering för att må bra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det beror på vad man själv har för intresse om man vill ställa ut eller bara sällskap.
Har själv 2 blandisar så ställa ut är inget vi är intresserade av. De är mest till sällskap men vi gör roliga saker tillsammans med dem jag och barnen. Bl a tränar vi lydnad och Agility och nu ska vi träna kantarellsök med den gamla hunden.
Alla hundar / raser har rätt att finnas men ska ha rätt ägare. Sen får man ju anpassa sig som ägare till vad man utsätter andra och hunden för. Skulle aldrig ta med mina hundar i trängseln på en marknad t ex. Yngsta hunden får inte heller träffa så mycket barn utom mina egna och några få utvalda. Han tycker inte om barn utan vill gärna dra sig undan dem så det får han gärna. När barnen har kompisar här så stänger vi in honom eller har honom i hundgården, något han "ber om" själv.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Orsaken att jag skriver som jag gör är att jag hamnade i en diskussion om Dogo Argentino.
Är det någon som kan gissa vad den är framavlad för?
Orsak: Okunniga Svenskar, så kanske ni får en liten hint, men då kanske man ska ha lite mer koll på djur och natur, skadar inte heller om man varit där den kommer ifrån men man kan se art ursprung på annat sätt också.
Kryptiskt? nja egentligen inte men det är roligt att vara lite obstinat, gillar dock Dogo men av andra anledningar.
Hälsn. Freke

Har ingen större koll på rasen dogo argentino men har en svag aning i bakhuvudet att jag läst att det skulle fås fram en tuff jakthund som även kunde ställa större och farligare djur.
#3 vad menade du med okunniga svenskar? Något med kamphundar då och eventuell förbjuden hundras eller?
Är själv inte för att vissa raser förbjuds men önskar att vissa ägare var lättare att sätta djurförbud på innan någon allvarligare incident hänt. Har en granne som inte har koll på sina hundar, en liten terrierkorsning och en rottweiler. Med tanke på hur grannen behandlar sina hundar så är jag inte förvånad över att de är aggressiva båda 2. Det är slag/ sparkar/ tjuvnyp och skrik oavbrutet. Ingen förståelse att man inte får ha hundarna lösa springande vind för våg (grannen är inte ens alltid hemma då hundarna är ute i byn).
OBS! Detta är både polisanmält samt anmält till länsstyrelsen men tyvärr tar allt tid och ingen allvarligare incident har hänt utom att en annan granne fått uppsöka VC samt få stelkrampsspruta.

#3 Minns jag inte fel så är den väl framavlad för vildsvinsjakt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#5 Hoppas någon kan skicka ner ett dussin lr två hit till sydöstra-småland!

#6 Tror dom gör sin plats bättre där..
#5 finns det vildsvin i argentina??
Hälsn. Freke

Alltså vildsvinen har vi redan alldeles för många av, jaktgubbarna här skjuter för få vildsvin och få jagar med hund. Så det var dogo argentino vi behöver.

Googlade på Argentina + vildsvin, och visst finns det vildsvin där, de kan väga uppemot 350 kg.
Har blandras softis-Glen of Imaal terrier det är grythund jag har märkt att hon har bra nos och visst har jag lagt ut lite spår fast inte blådspår. Funderat på gå kurs då blådspår kommer läggas ut. Men det tåls att säga att denna dam är en mer sov hund än aktiv hund hon gillar sola o mysa på gräsmattan. Men hon gillar söka o träna lite.
Sen har vi pudelvalp dom är jakt o vattenhund nu kommer hon inte jaga och jag har inget intresse för fågeljakt. Det jag mer tänkt på är om hon är okej sen är Agility och rally lydnad vet inte vad vi kommer fastna för. Kanske lydnad? Inte en aning än hon är bara 14 v men något bra blir det iaf
Just det själva frågan
Ja, jag tycker man ska gå på det dom är avlade till om hunden har det intresset. Då menar jag det finns taxar som inte vill jaga och det finns border collie som inte vill valla då tycker jag man ska lägga energi på hitta en sak som både hund o ägaren trivs med. Pudel är mer avlade idag för sällskapshundar men de har engergi som tusan därmed ska man veta att man måste arbeta med den på något vis annars har man en gläffsig liten hund som hittar på mer än man kan ana.
Jaaa dogosen är ju framavlad för vildsvin, men vakt för boskap å de.. dogosen ska ju vara en flock som jagar å håller fast vildsvinen sen kmr jägare å avlivar dem.. men hemma i hemet ska den vara lugn och banrkär, men tror den ska bvakta mot främlingar. men männsiko kär mot husbondsfolket ska den vara å en riktigt soff potatis! efter den har jobbat då..
annars håller ja me AnneN

#9 Vem var det som skrivit det? En svensk kanske?
Men under de resor som jag gjort i Argentina så har jag inte sett eller hittat vildsvin i Argentina och jag har inte varit i städerna utan nästan bara på landsbygden.
men men man kan alltid skriva det man vill, men Dogons grundare jobbade vid Cordoba och där fanns en fighting hund som endast fightades med och gick knappt att hantera så han ville ha en snällare sådan troligen, mmen när jag var där fick jag höra en helt annan historia än den som berättas nu.
Enligt Argentinarna själv är det en fångvaktarhund som endast användes för att vakta hus, hem och fängelser då den är utomordentligt bra arr spåra förrymda fångar med, och av någon anledning är jag mer att tro på dom än att en svensk försöker skriva egen historia om rasen?
Men det är fina hundar om man gör rätt, så som alla hundar om man gör rätt..
Hälsn. Freke

#13 Det ordnas jaktresor till Argentina för att skjuta vildsvin, hittade jag på nätet. Ett svenskt företag ordnar dessa resor… Men det står även på andra ställen på nätet att det finns vildsvin i Argentina
Enl. Nordsteds uppslagsbok så finns vildsvin i ett flertal raser i Europa och Asien. (hm, alltså inte i sydamerika)
Bestrider inte dina uppgifter om rasen och vad den ursprungligen användes till. Fullt möjligt att de texter jag läst (eftersom jag bara "råkat" på olika artiklar om rasen utan ett genuint intresse har jag inte behövt vara fullt så källkritisk eftersom det inte är/ kommer att vara en ras som jag väljer för egen del. Däremot skrev du något viktigt och sant: " Men det är fina hundar om man gör rätt, så som alla hundar om man gör rätt.. " Något jag instämmer fullt och fast på. Med min ringa kunskap om hundar så är det absolut ingen ras för mig att ens försöka med. Men med rätt ägare så är det garanterat en fin hund.

Jag säger så här:
Använd sunt förnuft och kolla ALLTID upp hundens bakgrund/historik (i den mån det är möjligt) istället för att gå efter utseende, som tyvärr många gör idag.
Många hundar i grupp 9 har använts som vakthundar tidigare, vilket inte många tänker på. Ingen hund är för stor eller för liten för motion/aktivering. Känner hund och hundägare både tillit och respekt för varandra så ger det ett gott samarbete mellan människa och hund som i sin tur är ett av de mest faschinerande samspel jag upplevt.