Pris på min valpar??
Hej! Jag har en fråga till er alla här.
Min lilla chihuahua har blivit tjuvparad och väntas föda om 3 veckor, Jag vet inte vad jag kan ta för valparna.
Min hund är köpt som teacup chihuahua, men har sett att hon måste ha något slag av terrier i sig. Pappan är en mini ozzy. Vad är ett rimligt pris för detta?
Är det nån som vet vad den totala summan per valp e med avmaskning, vacc, reg och försäkring?
Detta är första gången jag är med om detta och är lite orolig över att jag gör fel. Vill vara så seriös som möjligt med denna kull och ge dem de rätta liv dem förtjänar. Tack så hemskt mkt för svar.
// Jané
sänder med en bild på mamman :)

Teacup chihuahua är ju en vanlig chihuahua, fast mindre och min uppfatting är att de är för små att avla på, men jag kan ha fel i det.
mini ozzy? Vad är det för ras?
Totalsumman per valp med avmaskning, vaccinering och försäkring tror jag beror mycket på vilken veterinär du går till och vilken försäkring du väljer.
Priset för en blandras hund kan ligga mellan 500 och 8000 kr.
Dock finns det mindre seriösa som tar 10-12 000 kr för en blandras, dvs samma pris som för en renras
Svårt o veta vad man ska ta, Jag tycker dok man ska ta lite betalt dels slipper man dessa som bara skaffar valp o sen kommer på att de inte har tid osv. Sen undrar jag är fäderdjuren friska? Svårt som sakt var o säga ett pris.

#1 tror hon menar Mini Aussie, eller det riktiga namnet Toy Australian Shepherd, dom är mindre än Aussie och jag har för mig att man inte kan regga dom.
jag tog 6500 för våran blandis valp som vi sålde. har sett att blandisvalparna ligger runt 6000-8000 ungefär. då är de avmaskade, första vacin sprutan och chippade. vi veterinärbesiktigade också

#3 Okej, tack! :)
Visste inte att det fanns en mindre variant av aussie

#5 den är inte så vanlig, och dom seriösa Aussieuppfödarna vill inte ha med den att göra :)

#6 Vet du varför de inte vill?
ursäktar att jag stava fel på pappans ras! Det stämmer att han en Toy Australian Shepherd, men dem får inte reggas som det. Min mompis som är ägare för denna hund har ju haft lite problem med det, med försäkringar och så.
Bunn; tror du att hon inte kommer kunna föda själv? Tindra (min hund) är lite högre än de andra chihuahua. Hon har ganska långa ben. Jag är helt säker på att att hon inte är 100 % renrasig.
När det kommer till sjukdomar vet jag inte mkt om Tindras föräldrar då hennes uppfödare visade sig vara väldigt oseriösa. (där av anledning jag blir mer peppad till att göra rätt för mig)
Pappans föräldrar har inte haft några sjukdommar som hon vet. Hon känner uppfödaren så där är vi väldigt säkra. Tindra har idag inte visat något om sjukdommar och är en frisk och glad hund.
Skulle det vara rimligt att sätta en pris på valparna runt 7000? Slipper man de oseriösa och inte tar för mkt?
Eftersom detta blev en tjuvparning när min kompis var hundvakt, ska jag ge henne något för parningen?? Nån som har en tanke om det?
JAg vet att man inte behöver enligt lag är hon egentligen den som ska stå för eventuella kostnader då hon inte hade full kontroll på sin hund under passningen, men det är min kompis och det kommer jag aldrig att kräva från hennes sida. Men vad tycker ni?
8 ja 7000 är inte förmycket jag anser man ska ta betalt eftersom det är så många som bara skaffar hund sen wips så har de inte tid osv med valpen :/ så ta betalt. Jätte söt bid du bjuder på ser ju ursöt ut :)
Jag tycker inte du ska ge henne något betalt. Det är ju dennes fel att dom parade sig och att det blir ännu fler blandrashundar.
Snarare att hon ska hjälpa till om din tik måste till veterinären för att hon inte kan föda själv eller att det blir någon annan komplikation eftersom att det var hon som inte var uppmärksam.

#8 Det är ganska vanligt att Chihuahuor har svårigheter att föda valparna själva, och om hon är köpt som teacup så ja.. jag vet faktiskt inte det kan gå, men det finns ju inga garantier, varken för det ena eller det andra.
Du ska ge din kompis några pengar, eftersom det var en tjuvparning. Tycker däremot att hon/han kan hjälpa dig att stå för en del av kostnaderna för valparna.
7000:- är ett rimligt pris tycker jag, men håll ändå ögon och öron öppna för eventuellt oseriösa köpare ändå.
Lycka till!
10 vänta nu lite vad fanken är det för fel på blandraser? Du antyder ju att det är hanens fel att det blir fler blandrasvalpar. Själv anser jag som TIKÄGARE att jag har ansvar att ha min löptik under uppsikt. En tik är lika glad i bli parad om inte ännu mer.
Sen anser jag att är man vän med hanägaren så tycker jag hon kan hjälpa till lite med Valpar o den biten men oxå få en viss kostnad om inte en valp. Eftersom det krävs 2 för att bli med Valpar. Sen tips är att du verkligen kolla av nu din försäkring vad täcker den? Du ska ha så den täcker även valparna. Vet att en del försäkringar inte täcker valparna och blir valpen sjuk vid 5v så är den då oförsäkrad du kan gissa vilka kostnader det kan bli.
#13 Inget fel på blandraser, har själv en. Men det behöver ju inte komma till flera och det finns ju faktist abortsprutor för oönskade och tjuvparningar :)
allt prat om abort på hunden, det var min första tanken och ringde vet för att kolla om det fanns grav test, men de var ultraljud och sen kan man ta sprutan. Vet inte om ni visste att om man tar denna spruta kan hunden efteråt få livmodersinflamation. Det fanns en risk för det och jag har ingen lust att kastrera min hund! För mig räcker det med att risken finns!
Min vän kommer att ha svårt att lägga ut pengar, då hon inte arbetar. Så kräva någon hjälp där ifrån är omöjligt. Hjälp med promis vet jag att jag kan få ;) det hjälper vi varann med hela tiden.
Så en slant till henne bör det bli enligt er.
Tack så mkt för alla era kommentarer!
16, både ja o nej till peng till hanägaren. Kan hon hjälpa till med promenader o allt arbete som är vid Valpar det är ju en massa. Så tycker jag att hon kan få en slant. Har hon sagt att hon vill ha en peng? För jag tycker väl att detta var helt oplanerat=kan hon eller du inte kräva något av den andre. Men ställer hon nu upp så ja hon ska ha en peng iaf hur mycket vet jag inte är inte insatt i avel ett smack :P
nej vi har inte pratat om det alls, men jag känner att jag måste få lite mer info och tycke omkring detta. Det känns jobbigt om vår vänskap skulle bli på spel pga pengar och Valpar. Jag vill egentligen inte ha denna kull, då det kostar en del och jag bli arbetslös nu. Tur att jag har min man till hjälp!
Jag vill inte att hon ska känna sig fel behandlad av mig.
Har kollat allt med lagar och frågat runt och kollat filmer, ringt vett osv för att ha så mycket info som möjligt. Men när det kommer till detta tycker jag att det var svårt. Pengar!
'JAg kommer vara hemma med valparna och så. Men prata med min vän kommer jag behöva göra innan. Så det inte blir något bråk osv.
Hon prata igår om "våra" Valpar, vem och vilka som ksulle få köpa och att "vi" skulle ställa krav. "JAg" borde göra ultraljud.
JAg menar det blir lite svårt för mig att ställa mig till rätta i det hela, med vad som e vårt o vad som e mitt… Förstår ni?
Jag tycker fortfarande inte hon ska ha några pengar eftersom det är hennes fel. Men väljer du att ge henne lite pengar endå så max ett par tusen. Det var ju inte du som ville ha tiken parad utan hon som var ouppmärksam när hon passade din tik.
Till TS,det är ingens! fel egentligen,för lika mycket som du ska hålla rätt på din tik,så ska hon hålla rätt på hanen.
Självklart ska du betala en summa för språng avgiften,och det brukar vara en summa per valp,om hon inte väljer att få en valp av dig,detta är frivilligt och det finns ingen lag som säger något om det.
Var du däremot ska vara noga med är att skriva ett kontrakt som bägge skriver under,så det inte blir oegentligheter senare,och det ska du göra även om det är din vän.
Vad bra att hon kan ställa upp med prommisar,låter lovande för alla vappisar… jag skulle inte heller riskera livmoders inflammation pgr av abort.och du verkar vara tillräckligt seriös och vilja din hund och vappisar väl,då finns det inga hinder.Lycka till
# 20 måste få förklarat att jag var inte med när denna parning skedde, var på arbete och kunde inte ha henne med. Ringde och bad om lunch promenad, då hon var snäll och tog henne hem till sig. Gick in i duschen och wips så var dom fast i varann. Hon försökte spola kallt vatten på dem så att dem lossnade. Hon sa att det gick fort bara på nån min hade dom lossnat efter hon fått dem i duschen. Varken hon lr jag ville att de skulle bli så här, vi trodde dumma som vi är, att dem aldrig skulle para sig.
Då dom 2 dar innan var ensamna hemma hos mig, så de kunde lika gärna hänt då oxå. Hennes andre hund blev sjuk och hon lämna sin hund hemma hos mig tills jag då skulle komma hem 2 h senare ifrån arbete.
Kanske e lika mkt mitt fel endå, som sa att hon kunde lämna sin hund medans hon åkte vett…

21,Precis,det hänger ju lika mycket på dig,du skulle inte lämnat hunden under ett löp till henne och hanen,lika mycket som hon borde avböjt att ta den om din hund löpte…men du säger det ju själv och det bådar gott för vappisarna i alla fall,fokusera på ett bra kontrakt och valparna nu,jag tror det ordnar sig för er alla
Jag tycker absolut du ska ge kompisen en summa som motsvarar en valp om det är mer än en levande valp vill säja. Blir det bara 1 valp så räcker en språngavgift på ca 1 000 kr.
Kompisen har heller ingen skyldighet att stå för några som helst kostnader runt valparna utan det är du som tikägare som ska stå för allt det. Det är ju trots allt du som valt att behålla kullen. Annars hade ni kunnat dela på kostnaden för abortspruta om ni valt det alternativet.
Som andra redan sagt så är det ingens fel att det blev en tjuvparning men vill man ändå ge någon skulden så ligger den på dig i det här fallet som lämnade en löptik till en okastrerad hane. Men jag tycker nog ingen kan lastas för det egentligen:)
7 000 tycker jag låter som en bra summa.. Det sållar bort dem som bara får ett infall att köpa en hund utan riktig eftertanke:)
Lycka till med valpisarna iaf och glöm inte att sätta ut bilder här när de kommer fram 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Det ska jag absolut göra! Det är ca 2 veckor kvar till valparna kommer! : ) Tack för alla kommentarer!

och du får läsa på om valpning lite info har du på min hemsida
på fliken aveln :)