- Vilka hundar får springa lösa?
Svenska Jägareförbundet
- Vilka hundar får springa lösa?
2010-08-20 06:39
![]()
Imorgon, den 21 augusti, upphör hundförbudstiden. Men hundar ska alltid hållas under uppsyn, så de hindras från att förfölja vilt, såvida de inte används vid jakt.
Bestämmelse om hundars vistelse i naturen finns i 16 § lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. De allra flesta hundägare måste i praktiken ha sin hund kopplad hela året.
Under tiden 1 mars – 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i mark där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Överträdelser kan medföra böter.
För jakthundar gäller att de får jaga under lovlig tid på året. I jaktförordningen 16 §, sägs att jakt med drivande hund ej får ske förrän 1 oktober på hjort och rådjur. Om hundföraren ej har jakträtt där hunden springer fritt så bör man i alla fall ha jakträttshavarens medgivande.
För att alla, med eller utan hund, ska kunna njuta av naturen krävs ofta dialog. Är du som bärplockare, brukshundsmänniska eller jägare fundersam på om du stör någon, kontakta i så fall markägaren där du rör dig.
För mer information kontakta:
Jessica Larsson, jaktvårdskonsulent i Jägareförbundet Norr, 070-330 06 46
Lars Plahn, jaktvårdskonsulent i Jägareförbundet Mitt, 070-330 06 21
Mattias Johansson, jaktvårdskonsulent i Jägareförbundet Syd 070-330 06 78
Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 200 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min sambos styvpappa äger massa skog där dem bor, så min hund får springa lös där nu då, men inte jaga vilt (inte för att hon brukar det men ändå), med hans tillstånd? Eller störa andra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har turen att ha en hund som inte sticker eller lämnar mig utan synhåll. Nu litar jag inte 100 på det ändå utan jag har kollen på henne om hon är lös och vi är bara lösa i trygga skogar och i trädgården/bakgården. Lika så har jag inte Enja (valpen) får inte vara lös överallt men lite mer eftersom hon behöver springa o busa av sig lite mer.
Har med full koll på min hund, hon sticker inte heller. Men man kan inte lita 100% på en hund när det gäller inkallning :)
3,Varför skulle du inte kunna det?,har man en bra inkallning så har man,det får man jobba för,mina kan jag ha lösa i stort sett överallt,men Spike måste man kolla upp beteendet på,får han upp ett spår så kallar man in direkt,eftersom han har jaktinstinkt i sig,Snodden däremot är ju vallhund och varnar endast om han anar något,springer därför aldrig ifrån mig.
#4 Till slut sticker hunden för någonting, tror inte att en hund kan låta bli precis allt när matte eller husse kallar. Visst du kan ha en 99% bra inkallning men inte 100%, får hunden upp ett spår så lyssnar dem inte alltid, som du sa med din hund att du måste hålla koll så att han inte får upp ett spår, om du skulle missa det och han får upp ett väldigt bra spår kommer han då?
#5: Självklart är ingen hund en robot, jag håller med. En hund är alltid en hund med egen fri vilja och insinkter.
Däremot kan man ha en väldigt bra kontakt och en superbra inkallning att man kan lita på sin hund 99 gånger av 100.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Enda gången jag inte kan svära 100 på att chanel stannar är när hon ser katt men till 99.9 gånger kan jag det och det händer inte att en katt är i dom skogar vi är i :) Men annars skulle jag kunna lita 100 på lilla chanel.
Jätte bra info Anne du skrivit :)
5,Jepp det gör han även om det tar liite längre tid,men vänder tillbaka gör han ändå i 99% av fallen,tror vi menade samma sak men utryckte oss olika i inläggen.
Den andra drar aldrig efter spår eftersom han är en vallhund och varnar endast,så honom är det en helt annan sak med.