Skakar!
Hej!
Jag har en sak som jag aldrig har fattat om min hund. Jo det är såhär hon skakar ofta, hon är livrädd för smällare/raketer när det är nyår då skakar hon ju sen är hon rädd för åska så då skakar hon också. Men varför skaka hon när det inte är nyår och när det inte är åska? Mina föräldrar säger att små hundar gör så. Det har jag aldrig fattat.
Hon är en blandras mellan papillon/chihuahua.
Slänger in en bild på hon.. :)

Har ni kallt då hon skakar? En del hundar kan skaka för att få upp temperaturen i kroppen, bland annat.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#1 Nej vi har det varmt. :)

Kan det vara så att hon är stressad då hon skakar? Min hund kan skaka om hon när stressad.

#3 Nja det tror jag inte, Vi har ju två hundar till men det kan väll inte vara orsaken till att hon skakar?

Nervositet? Epelepsi?
Även fast du inte tycker att det är kallt kan hunden tycka det…
Finns många anledningar till varför din hund skakar.
Kollat upp det hos veterinären?

#5 Nej vi har inte kollat upp det hos veterinären.. Men sen är hon ju 11 år gammal.
Om det kan vara därför hon skakar för att hon är gammal?
6,Kan vara mycket som gör att hon skakar,min lilla york fick akut Diabetes vid 10 år ålder,så jag tycker nog du borde kolla upp hos vett om hon är helt frisk….om hon är det så fundera på om hon kanske är för gammal för att hålla samma takt som de andra hundarna,för kan hon inte det så är det förenat med stress för henne,hon kanska behöver lugn och ro.
Min jack russell har skakat sen han var valp, han kan skaka när han ligger och sover, oftast så är det i frambenen..
Veterinären sa att det inte var någon fara, han sa dock inte vad det kunde vara (vi var inte där för att benen skakade, utan frågade bara om det när vi skulle vaccinera honom).
Men det har blivit mer sällan nu, sen så skakar han när han är stressad eller fryser.. Men det gör väl många hundar.
8,Eftersom den vetten inte tittade invärtes eller med blodprov så kan han ju inte veta.
Ja hundar skakar när dom är stressade eller fryser,men är det mycket borde det undersökas….
#9 Nej iförsej, men mycket skakar han inte.. Det blir mer och mer sällan.. Så funderar på om det kan ha någon koppling med att han ansträngt sig, sedan när han ska vila så skakar han ett tag.
Jag har en hund som är rädd för smällare skott och åska med hon skakar och går o gömmer sig under sängen. Hon är 5 år i höst försökt jobba bort lite men vart totalt omöjligt att få henne avkopplad vid detta iaf. Jag tar fetvadd i öronen på henne så hon hör mindre. Vi har valp som inte bryr sig om smällare eller åska, vissa skott har hon inte heller brytt sig om. Vi ska åka till skjutbanan o träna på långt avstånd, för att sen korta ner avståndet vill inte ha en till hund som är så rädd som vår andra. De lider ju verkligen för detta. Och vi har det inte kallt :)

Tack alla för erans svar, ska prata med mina föräldrar vad dom tycker och så. :)

Tycker du ska ringa vet. och boka en tid för undersökning.
Killens hund skakar, är någon nervsjukdom som dom inte kan göra något åt. Men hunden lider inte av det.
Men man ska alltid kolla upp det.
14,Precis,men då vet ju ni vad det är,så det är alltid viktigt att kolla upp det.

#13 Det kan bli lite svår, för att jag är bara 16 år så då får min mamma eller pappa göra det.
#14-15 Tack!
#16 Ja, då bör dina föräldrar göra det.
16,Ja du får säga till dem att det är nödvändigt för att få reda på orsaken,eftersom du vill att hunden ska må bra,antingen får dom följa dig dit,eller så kan dom ju ge dig pengar och du kanske kan ta dig dit själv?…

#18 Ja det får jag säga.
Men som sagt min pappa säger att små hundar skakar och säger att det inte är någon fara och min mamma lär säker säga att det inte behövs. :/

#16 Inte lätt för mig att veta att du bara är 16 år, men eftersom du är gammal nog att ha hund tycker jag att du är gammal nog att kunna ringa vet., men känner du att det inte går så be dina föräldrar göra det

#20 Ja jag vet.

vet vad då?

Det du skrev i inlägg #20 att du inte visste att jag var 16 år!
Du kan alltid ringa o rådfråga vetrinär även när man är 16 år.
#23 Jag ringer veterinären lite hur som helst när jag undrar någonting, inte bryr sig dom om hur gammal man är… Dom frågar inte ens 
(Är också 16)
25, samma här :) och det är ju nästan kostnatsfritt endast samtalskosnad 

#24-25 Ja det är ju klart att jag kan. 
min chihuahua skakar lite till och från oxå, oftas verkar det bero på som nu sommar att det varit så varmt på dagen och vi varit ute hela dagen så brukar hon skaka på kvällarna, tror det beror på solfrossa och att hon e slut. stress med i det oxå. Beukar hon skaka under en längre tid? min hund skakar endast en liten stund och när hon ligger ner så brukar honlugna nr sig.

#28 Det är bara en liten stund men ofta.