Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 5639 ggr
Bunn
0

Bränna pulpan?!

Hejsan!

Min hund, Marta, är en f.d. gauthund från Spanien.
Hur länge hon levt på gatan har jag, dessvärre, ingen aning om, men däremot vet jag att ingen skött hennes klor under den tiden, vilket resulterat i att pulpan blivit för lång…

Hon är ca. 25-30 cm hög och väger mellan 2 och 3 kg.

Undrar om någon här känner till en vet. i väster- alt. norrbotten som kan bränna pulpan och, ungefär, hur mycket det skulle kunna tänkas kosta?

Min ord. vet. utför inte detta ingrepp då de säger att det är djurplågeri… jag kan tänka mig att ingreppet är fruktansvärt smärtsamt, men hon kan ju inte heller må bra av att ha så långa klor som hon har?!

Tips, råd, tankar och idéer tas tacksamt emot!

[Forest]
0

Tyvärr ingen aning men jag har med vart inne på bränna pulpan på chanel men man kan arbeta ner den oxå. Jag klipper ofta och går mycket detta har gjort att den gått tillbaka, hade önskat mig mer men men min vetrinär är nöjd iaf.

Bunn
0

Tyvärr har pulpan växt så pass mycket att den inte kommer kunna dras tillbaka.

spikes
0

2,Sök på nätet på vetrenärer runt omkring i ditt område,och ring och fråga i stället,för är det så illa så måste du ju iväg snabbt,har du provat munkorg om det abolut inte går att klippa kan man ta till en sådan sak endast dom gångerna….Det går att arbeta tillbaka all pulpor oavsett hur långa dom än är,det tar bara en himla massa tid…..

AnnL
0

På djursjukhuset här sövs hundarna när dom ska bränna ner klorna.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Bunn
0

#3 En munkorg fyller ingen som helst funktion i det här fallet.

spikes
0

5,Och varför skulle den inte göra det?…förklara gärna….

Bunn
0

#6 Varför skulle den? Förklara gärna!

Hon är rädd och försöker ta sig loss, sprattlar och sparkar.
Det är inte så att hon försöker hugga efter mig. Därför anser jag att det är onödigt at ha munkorg på henne, vilket jag tror skulle skrämma henne ännu mer.

Bunn
0

#6 Varför skulle den? Förklara gärna!

Hon är rädd och försöker ta sig loss, sprattlar och sparkar.
Det är inte så att hon försöker hugga efter mig. Därför anser jag att det är onödigt at ha munkorg på henne, vilket jag tror skulle skrämma henne ännu mer.

Sari1969
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

då gör man så här med hunden

på bilden en vovve som hade så långa klor att

sporren växt runt och den andra sporren hade dubbelklo

och även baksporrar fanns och klona var långa

denna hund sprattla och sparka och försökte bitas när man höll i ordentligt. men med envishet och beständhet så gick kloklippningen och göra fast första gångerna tog det säkert en 45minuter men alla klor skulle klippas lite på innan hunden fick godis och gå

mellan varje tass och ibland mellan varje klo så gosades det med hunden men han fick snällt ligga kvar under hela tiden.

Sari1969
0

fler bilder till texten på 9:an

Sari1969
0

några bilder till

Sari1969
0

och lite gos

Sari1969
0

så här söt e han

Sari1969
0

många veterinärer vill inte stympa hundar som dom kallar detta med att bränna pulpan och kostnade liger mellan 700-3000kr beroende var man gör det.

bild på den låna sporren och den gick så småningom oxå få kort

Bunn
0

#9-#14 Tack!

Jag brukar hålla henne stadigt och bestämt, precis så som på bilderna, men eftersom hon försöker ta sig loss är jag rädd att klippa fel, så hon börjar blöda (vilket förmodligen gör att hon blir ännu räddare än vad hon är) Berömmer henne mycket när hon är stilla, både med gos, beröm och godis. :)

Sari1969
0

#15 du får tänka "NU KLIPPER JAG" och sen bara ta en stadig grepp och klippa, ibland har jag fått korsa benen över hunden bara för att

hunden inte ska kunna spreta och sparka så mycket ;) men så länge man är lung så skadar detta inte hunden.

detta sätt funkar bra på stora hundar oxå och då kan man lätt låsa bakbenen under armhålan på sig själv men det är lite svårt med dom mindre raserna.

jag var harig oxå på att klippa klor så syrran fick alltid klippa min första hunds klor men sen när hon fick Valpar så var jag tvungen och lära mig och ny kan jag klippa den mest svår klippta hunden ;)

så lycka till

monsi
0

Vi gav lugnade till vår gamle blandras i början när vi klippte klorna.

Han kom till oss som tre månders valp groft misshandlad, vi var tredje hemet.

Han var medveten om vad vi gjorde men tack vare medlet helt lugn vi behövde bara göra det ca 4g gånger sen behövdes det inte mer.

Han var sedan jätte lätt att klippa klorna på.

Hade varit för traumatiskt för honom att hålla fast i början tack vare allt han de fått genom gå.

En bekant till mig filar ner klorna med fil.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Forest]
0

14, Oj den sporren var lång, tur envisheten övervinner av Er två :)

spikes
0

8,Tack för förklaringen,men hellre har jag en hund med munkorg så jag kan hålla mig lugn,på automatik blir också hunden lugn,det kan till och med falla ut så att upplevelsen blir en positiv grej.

Det är ju upp till var och en……jag har aldrig ägt en hund själv jag måste bråka med på något sätt,men jag hjälpte en vän med detta en gång,och den hunden vet idag att kommer munkorgen fram så håller den sig lugn,och låter sig snällt klippas,eftersom det blev en positiv upplevelse för den.

Sari1969
0

jag har fått både ha munkorg på vissa hundar och dom har endå bråkat och sparkat ibland hjälper inte enbart munkorg utan man är tvungen och hålla i hunden ordentligt.

så munkorgen har inte haft bra effekt den har bara gjort så att jag inte blivit biten.

jag börjar alltid utan några hjälpmedel och testar hur hunden reagerar vid kloklippning märker jag att den visar tänder och vill bita mig då tar jag fram munkorgen och provar igen om hunden forsätter och bråka då får den ligga på rygg mellan mina ben och då kan jag kontrolera hunden och forsätta och klippa klona.

och då klipper jag eller bara går igenom tassar och klor 2 gånger i veckan och efter 2-4 veckor så brukar hunden acceptera att jag klipper klona allt beroende hur envis och vad hunden kommit undan med hos tidigare ägare allt detta spelar in.

mina hundar ligger alltid på rygg mellan mina ben när jag klipper klona och dom sover oftas då, för när dom är vana vid och litar på mig så är det ingen otäck ställning och samtidigt kan jag känna igenom hunden så att det inte finns några bulor med mera hos hunden.

AnnL
0

Jag har slutat med att klippa då jag råkat klippan i pulpan flera gånger när han var liten. Och varje kloklippningen var en mardröm. Använder en batteridriven fil istället. Jag filar lite en gång i veckan. Han är inte så förtjust i den heller men han håller till o sitter stilla.

spikes
0

20,Men har du hunden på rygg så förstår jag att du måste bråka,en hund kan inte känna sig mera underlägsen än när man gör så,det är ju att likställa med alfa rullning,det enda du föder är ju ännu mera osäkerhet på den viset,och det är i alla fall inte vad jag strävar efter med mina hundar.

Ger din hund dig en signal som blottad tand så känner den sig osäker,och då provar man väl ett annat sätt,kan inte riktigt hålla med dig i dina beskrivningar….och jag lovar dig att jag själv haft omplaceringar som markerat visat tänder osv osv,men jag har aldrig behövt munkorg…däremot en himla massa tid för att få kloklippningen till en positiv händelse.En hund hugger aldrig utan att varna först och det är det man i första hand ska hålla kontroll på….

[Forest]
0

Jag kan rek att man har viss plats gör denna som en trevlig upplevelse fast just kloklipp kan vara hmm en svår nöt att få till rolig händelse. Jag har storarummet och en kloklippfilt. Jag visar vad som kommer hända genom inte gömma klotången utan den får ligga på filten, beröm men inte dalta. Börjar med lite masage för göra det lugnande och sen tar jag tass efter tass. Början var det godis vid varje klo men sen varje tass o nu till glatt prat + godis när hon är klar. Ska börja samma snart med valpen för att ha det klart att nu är det kloklipp men det är ingen "fara på taket" för det. :)  Så har jag gjort det med våran omplaceringshund som vart snäll men ogillar kloklipp, dok har jag lagt om mig helt inte vara fjompig o osäker för klippa för långt ner.

Bunn
0

Marta är ingen dum hund. Hon vet precis vad som kommer att hända då jag tar kloklipparen i min hand. Så fort hon får syn på den, kryper hon ihop och försöker gömma sig.

Ibörjan använde jag mycket godis och beröm, men var tvungen att helst skippa godiset ett tag eftersom jag inte kunde använda godis alls en tid. Inte till lek, träning, etc. då Marta kopplade samman godiset med kloklippningen också.

[oboybabe]
0

Min omplacerings hane var också jätte svår att klippa, jag körde så här; Jag började med att mysa, klia, massera osv.. Togen klo sen var det klart sen ökade jag det succesivt men började alltid med kel och avslutade alltid med kel. Han fick inget beröm, inget daltande, inget godis när det var klart utan det ska bara vara piece of cake när det ska hända och när det har hänt. Nu tar jag alla tassar och kan både klippa och min favve= fila :P

Sari1969
0

#20 detta ställning har inget med alfarullning att göra

inte när jag placerar mina så då ligger dom avslappnade i min famn jag kan sitta i soffan eller på golvet när jag gör detta och jag gosar alltid med dom först.

och dom kan även ligga på sidan inte tvunget på rygg

klippa klona när dom står eller sitter har inte fungerat

därför ligger mina hundar på golvet eller på soffan.

Bunn
0

#25 Tack för tipset!

Hur ofta och vad använder du när du filar?

[oboybabe]
0

#27 Jag filar inte mkt på sommaren det sköts bra själv när han klättrar på berg och springer på asfalt men i början gjorde jag det dagen efter klippning för att man kan fila ner mer än klippa utan att komma åt pulpan så den kan dra sig tillbaka. Jag använder faktiskt en vanlig nagelfil ;)  Det är viktigt att bara börja med en klo och sen låta hunden vara och ta en klo efter c:a 2 dagar igen eller det var så jag körde eftersom jag tror att det succesiva får hunden att vänja sig bättre än bara pang bom så blir det lång tid med ovanligt obehag. Inget daltande efteråt eller beröm =) :P

Bunn
0

#28 Stort tack! Jag ska prova det :)

[Forest]
0

29, man kan även anndvända vanlig verktygsfil finns mindre såna =lättare o hanskas med. tar vissligen tid o fila ner om de är långa. tåls att du funderar på en elfil

Bunn
0

#30 Tack!

[alena]
0

300:- tog vetrinärn för att droga ner vovven lite, klippa klor och bränna om det behövdes.

Sen jag skaffade batteridriven klofil från homeshop, så behövs inga vetrinär besök. Batteridrivna klofilen tjänade jag in direkt när jag slapp gå till vetrinärn.

Bunn
0

Vad har du för hund och vart i landet finns den veterinären?

[alena]
0

Afghan/Saluki korsning.

Vetrinärn finns i Ovanåker, Hälsingland.

Det var väl kanske 1 eller 2 år sedan, som hon tog 300:-.

Var till en annan vetrinär i samma kommun (före hon som tog 300), hon sövde hunden och då tog hon 500:- (om jag minns rätt).

Tyckte det var bättre att inte söva, bara droga så hunden var medveten + att vinthundar kan vara känsliga för narkos.

Testa batteri drivna klofilen! Den är suverän tycker jag och man slipper vara rädd att man klipper illa hunden. För det känner hunden på sig och blir uppstressad.

AnnL
0

# 34 Har också den från Homeshop. Toppen. Inget mer bråk med klorna. Glad

Bunn
0

#34 Ok. Hur mycket kostar filen?

AnnL
0

Tror ca 150 sen kommeerr frakten till.

AnneN
0

#36 Leta efter Pedi paws på tradera, då kan du med lite tur få den riktigt billigt och ändå y i förpackning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bunn
0

#38 Tack!