Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1229 ggr
Elega
0

Skäller och är osäker

Nu börjar det gå överstyr med min tik här hemma. För ca 1 år sedan började hon skälla på andra hundar och människor på promenaderna. Jag har försökt säga "nej", sätta henne ner, avleda hennes uppmärksamhet, lägga henne ner och prata med henne samt ha en godis i handen, ignorera osv osv.

Ibland kan det bli lite bättre i några dagar efter mycket träning men det återgår snabbt till samma visa.

Resultatet under året är inte bättre, utan det eskalerar mer och mer vad jag än gör. Nu kan hon inte ens hälsa på nya hundar längre. Hon reser ragg, nosar i några sekunder för att sedan skälla ut och verkligen vara närapå aggressiv mot den andra hunden.

Hon skäller mest på hundar men även på människor ibland och det är verkligen pinsamt, frustrerande och hemskt.

Jag känner det verkligen som ett personligt misslyckande och jag kommer verkligen ingen vart. Jag måste verkligen ha hjälp nu för det känns som att alla mina idéer har tagit slut.

Om inte er hjälp här inne hjälper får jag gå en problemhundskurs men jag vill inte behöva gå så långt. Hon är anmäld till en vardagslydnadskurs för att få hjälp men jag vill ändå att hon ska kunna uppföra sig någorlunda när vi kommer dit.

Snälla hjälp mig!

Freke
0

ålder??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Forest]
0

Jag har börjat med dom tips jag fick. 1 visa att man kan ta vara på sig själv utan att hunden behöver skydda dig/mig.

2, nu traskar jag bara på strular inte utan går på allså stannar jag inte vid möte lr inte vi går rastar gör vi efter 10 min promenad i några minuter (bajsa får dom göra närsom)

3 tränat mycket kontakt

4Tränat en del balansträningar

5 ska ta en instruktör för privat (har kontaktat en så detta ska ske :) )

jag hopaps du får tips o råd

läst på en massa om just hundars kroppspråk

Elega
0

#1 Hon fyllde 4 år i mars.

#2 Tack för tipsen! Tränar just nu kontakt med lyckade resultat. Skulle gärna vilja ha tips på olika kontaktövningar!

Balansövningar ska vi börja med nu :)

spikes
0

3,Kontaktövningar finns det hur mycket som helst,låt fantasin sprudlaGlad….men jag ska ge dig några tips på vad jag gör för att träna kontakten.

Gå upp i skogen,minsta lilla du ser att hon intresserar sig för något annat,och går iväg en bit…gå och göm dig och låt henne komma på att du inte finns med själv.

Alternativt gå 2 stycken,låt den ena bara hålla hunden gå och göm dig på först lätta ställen,sedan allt svårare,ge den andra en signal att släppa hunden och låt den söka rätt på dig…massor med beröm förstås när hon kommit rätt.

Är hon bråkig vid hundmöten,träna fotgående med kvicka vändningar så hon inte hinner jobba upp sig,och beröm mycket när du ser att hon fokuserar på dig igen.

Träna mycket "sitt stanna kvar" och gå längre och längre ifrån henne,vänta alltid en stund innan du kallar in henne.

Inne övningar….sätt en godis bit på knät och låt henne inte ta den på ditt kommando,göm godis och lå henne söka reda på det.Sätt en godis mellan läpparna låt henne ta den försiktigt när du säger till…

Avsluta alla övningar med massor av beröm när hon gjort rätt,gör hon fel så fya inte utan ignorera henne och gör om tills det blir rätt…

Elega
0

Alla dom kan jag och gör några av dom varje dag :) Någon som har fler?

[Forest]
0

4, bra tips där ska träna fotövningen med vändningar :) den har jag itne kört med

spikes
0

6,Den är kanon bra vid struliga möten,många har kollat konstigt på mig när jag har hållt på så på gångvägar ibland,själv flinar jag brett varje gång,jag går ju fram och tillbaka med snabba vändningar,och ger mig inte förrän jag har kontakten tillbaka igenSkrattande