Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 5934 ggr
Elega
0

Kinderna/läpparna darrar

Ibland darrar min hund till över läpparna/kinderna. Bara under några sekunder. Det ser väldigt underligt ut och händer verkligen inte ofta. Har hänt kanske 5 gånger under hennes liv.

Jag kan inte riktigt hänvisa det till någon speciell situation men sist hon gjorde det var efter att hon hade varit nära en hund (som hon känner och hade varit med hela dagen).

Någon som vet vad det är hon gör?

AnneN
0

Om det är som jag misstänker så är det ungefär som det min hane gör ganska ofta, liksom smackande.

Det han gör är att han slickar på en doftfläck och sedan börjar han smacka, detta gör de för att de "smakar" på doften för att bättre kunna läsa av den.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elega
0

Jaha! Spännande. Nu minns jag att hon även gjorde så första och enda gången hon mött en dräktig tik. Det liksom rann dreggel ur hela munnen på henne (!) haha. Och hon är inte en dregglig hund. Såg jätteroligt ut ^^

AnneN
0

#2 Ja då är det för att hon smakar på dofterna för att kunna läsa av dem ordentligt, läste om detta i en bok om hundens etologi (beteende) för inte så länge sedan Glad

_**/Mvh Anne

[Empisen]
0

Min hanne gör så när han får vittring på tik-kiss, han slickar på det och klapprar sedan med käkarna.. Jag brukar vara snabb att dra undan honom när han håller på å slickar.. Man vet aldrig vad det kisset innehåller…. xP

spikes
0

Visst är det så,en del hanar smackar ljudligt högt och dregglar,en del andra smackar så det inte hör,men får ökad saliv i munnenGlad

AnneN
0

#5 Min Mischa tillhör den första kategorin, medan Velvet (tik) tillhör de som inte smackar så högt och inte drägglar de få gånger hon gör så.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

ne detta har jag itne märkt vad kul vet man en till sak :D Har inte märkt av något sånt men ska lägga det till minne iaf o se om någon gör detta.