Förbjuda "kamphundar" - NEJ!
Hej!
Har läst mycket i senaste i tidningar & så, som t.ex här att dom börjat prata om att förbjuda så kallade "kamp"-hundar i Sverige, tycker det är helt fel?
Då jag skriver "kamp" inom "" så tycker jag inte ens man kan säga kamphundar, för det första är det ingen ras!
Vilken ras skulle det vara? Amstaff? Pitbull? Rottis?
Kamphund är tyvärr hundar som tränas & används inom kamp som är helt fel, förbjud såna ägare istället!
Tyvärr har dessa raser nu räknats som farliga bara för dom är stora & många muskulösa & därför dom tyvärr används i kamp, men i en vanlig uppväxt med rätt hundförare så är det en helt vanlig hund, med stabilt psyke.
Vilken hund som hellst kan vara ostabil?
Alla hundar kan vara lika farliga, oavsett storlek..
Och det finns ju fler hundar som är större än t.ex amstaff som en vanlig border collie/St. Bernad eller en grand danios, men dom räknas inte som "kamp"-hundar.
Att en hund är ostabil är ägarens fel, inte hunden.
Det gäller alla djur!
Iställetför att förbjuda vissa raser kan dom hellre skaffa en licens till intresserade av att ha större hundar.
Där dom måste gå kurser eller så innan så man vet att det är en bra hundförare?
Eller vad tycker ni?

Jag håller med dig om att det inte bör bli några rasförbud!
Men varför diskriminera då det gäller vilka som skulle behöva licens? Jag anser att ska man införa någon typ av licens för att få ha hund så ska det gälla alla hundar oavsett vilken ras eller blandning det gäller.
Ärligt talat så har jag träffat många fler små hundar som varit fel eller helt ouppfostrade, attackerat och huggit mot både folk och andra hundar, än vad jag träffat stora hundar eller "kamphundar" som gjort detsamma.
Kan ärligt säga att de stora hundraser jag mött som varit bitbenägna har varit jakthundar, spetsar, stövare, gråhund, jämthund och liknande, inte en enda amstaff, pitbull, rottis eller annan ras som ofta förekommer i media.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1: Menade inte det som en diskriminering, självklart kan det gälla alla raser, men tog bara upp det så eftersom det är så mycket snack om vissa raser bara.. Men ska det finnas så är det lika bra det finns för alla hundar, de håller jag med om! Men att förbjuda en viss ras är bara fel.
Håller även med mer på att många små hundar oftast är "gnabbiga", ouppfostrade & gärna vill bitas, men bara för dom är små tar inte många dom på allvar, vilket är fel det också..
Ta bara också , om du sett Cesar Millan, han visar att det inte är fel på nån hund & i programmen, i dom flesta fallen där är det ju oftast ägarna som gjort fel!
Oavsett om det är hunden/ägaren så visar han att varje hund kan rätta sig & bli en bra hund som är stabil med rätt uppfostran!
Hans bästa hund som han använder sig mycket av i programmen är en pitbull (Daddy)! Och de räknas ju som en "kamp"-hund!
Men bara där ser man att det är en bra hund med ett bra psyke, inga fel alls på honom..
Nej, ja säger bara NEJ till att förbjuda, !
Alla raser ska vara lagliga.
1,Håller helt med dig där Anne….
2,Ceasar Millans hundar skulle jag aldrig vilja möta live,han använder både stackel och el när han inte klarar av en hund,vilket är lagligt i USA,alltså har han kuvade hundar på många sätt och det kan vara förenat med livsfara.
Däremot skulle jag vilja se mera av Anders Hallgrens metoder i tv,för han är rak och kör inte med sånt mellan tagningarna,men Sverige verkar inte kunna betala för ett bra hundprogram,men jag vill ändå tipsa er som kan att gå på hans föreläsningar och läsa hans böcker.
Personligen så tror jag att om ex pittbull och amstaff förbjuds så kommer de bara skaffa andra hundar, ex rottisar och dobermann…
Man löser inte problemen genom att förbjuda vissa hundraser.
När en hund hoppar på en annan människa eller djur. Så avlivas hunden oftast, men vad gör man med ägaren? Borde man inte skicka de på typ hundkurs eller hundbetendevetenskap eller något?
Nu gissar jag bara för jag är inte insatt i hundkamp men jag gissar att de som sysslar med de även håller på med annan kriminalitet och/eller hänger i ungdomsgäng. man borde ju satsa på att lösa de problemen istället för att bara kurera symptomen (i detta fallet hundraser…)

#1 håller med dig,
Jag har mött sjukt många småhundar som är olydigare än stora hundar, dom små gör utfall och skäller osv.. men ägarna bara skrattar eftersom det är gulligt när det är en liten hund..
Jag gillar inte Anders Hallgren så värst mycket, men det är jag det. Orkar inte gå in på varför osv.. Gillar inte allt CM gör heller. Men vissa saker är bra, så är det hos alla. Så jag tar det bästa av alla så det passar mig.
#3 Sverige har ju visst haft ett hundprogram om sånt, med Fredrik Steen. ( stavning?)
Att förbjuda en hund löser inte problemet.. På 80-talet var det ju schäfrarna som blev bovarna för många kriminella och missbrukare hade dom. Försvinner dessa raser komma nya raser att uppstå som problem. Jag har själv en blandning av 2 raser som dom vill förbjuda, en omplacering där vi är hans 5:e hem, han kom till oss när han var 13 månader. Han har aldrig visat aggresivt beteende även om jag har varit nojig eftersom han har haft det som han har haft har han bevisat motsatsen gång på gång, han har blivit påhoppad av en rottis och efter det var han lite bufflig mot andra hundar och osäker men nu har han skakat av sig det. Mammas hund har varit här som är en ettrig liten blandning av chihuahua/Pappillon som har varit på honom och han har vikit sig. Min sambos sysyterson på 3 år klänger på honom och kan vara väldig oförsiktig men aldrig ett ljud. Han skulle aldrig göra något och nu litar jag på honom när det gäller människor och hundar till 110%
5,Och Fredrik Steen kan inte mycket han heller i mitt tycke så jag hoppas dom inte sänder flera program med honom heller,min åsikt;-).
6,Vad bra att du litar på din hund,men man ska aldrig säga aldrig
Jag tror de finns hundar man kan lita på, så länge barnet inte provocerar hunden. Men sådana barn ska inte heller lämnas ensamma med djur. Fast främst för djurets skull i mina ögon.
När jag var liten hade vi en stövare, han var skotträdd och hanhundsilsk och vaktade mot människor som mamma inte hade sagt att de var okej. Så fort hon hade okejat de så brydde han sig inte. Men han vaktade aldrig mot barn, barn kunde klättra på, dra honom i öronen, och han såg bara ynklig ut och väntade på att mamma skulle rädda honom.
Jag och min bror var helt trygga med den hunden och mina föräldrar var trygga med att vi var säkra när vi var tommis sällskap.
9,Precis…det kan komma en gång som hunden känner sig trängd eller annat och då spelar det ingen roll hur "pålitlig" hunden är,den reagerar fullt normalt utefter sina instinkter.
Jag har själv alltid haft hundar med alla mina,levde själv alltid upp med hund i huset,men varit noga vaksam och lärt mina barn att man inte beter sig hur som helst med en hund,och alltid haft dem så jag kan se dem.
Finns nog inget värre för mig än att se barn som får plåga sina familje medlemmar med drag i öronen päls och annat 
#7 tycker att fredrik steen är bra, bara för att han inte tränar som du eller inte har samma åsikter som du är han inte dålig! Gillar däremot ite Ceasar då han har el & skackel :/
Inom hundvärlden finns det så himla många olika träningsmetoder osv så ingen är dåligt bara för att den inte tycker samma som en själv, om dem inte då misshandlar hunden & tar till för hårda metoder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#7 jag har inte sagt att jag gillar honom, det gör jag inte.
men som #10 säger att det finns så många träningsmetoder och alla är bra men för olika personer och olika hundar. Bara för att en viss metod funkar på min hund så kanske den inte funkar på någon annan. Man får ju utgå ifrån vad som funkar på hunden :)

En följd fråga?
Varför kallas Pitbull för nurseing dog? Om de nu skulle va så farliga att dom inte har plats i sverige?
Vad skulle du kalla min hund? Som är en Ovtjarka/Schäfer?
Om ni då tar och läser vad och varför danmark förbjudit vissa raser 13st
Hur många i Sverige har blivit bitna av de raser som tas upp??
Hur många har blivit bitna av golden resp tax, ska dom också förbjudas? Varför inte istället förbjuda morakniven? den har och är sveriges vanligaste vapen i hem och på gata.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
10,Näe jag tränar mina hundar positivt inte med ryck och annat i kopplet vilket FS gör,och som vi också sett i hans program så blir han huggen inte konstigt i mina ögon,,ingen sa att han är alltigenom dålig,men vad jag skulle vilja se är en rättigenom bra hund instruktör.
Jag har rätt att tycka vad jag vill oavsett om jag inte gillar det du gillar,det är fritt fram….och detta är min åsikt om det

Vill be er alla att ta fortsatta diskussioner om diverse olika hundtränare i och utanför tv-rutan i en egen tråd, så får denna fortsätta med det ämne den startades till 
//Mvh Anne, sajtvärd
_**/Mvh Anne

#12 är det pitbull eller amstaffen som även brukar kallas Nanny dog?
Tzar kallar jag för hund, med rätt ägare är han en bra hund precis som alla andra och hade han haft fel ägare så hade det kunnat gå mindre bra precis som med vilken annan hund som helst. Tzar är dessutom en mycket vacker hund! 
_**/Mvh Anne

#15 ingen av dom är det som kallas för the Nanny dog, utan det är Staffordshire Bullterriern som kallas för det i England :)

#16 Hoppsan, då är mitt minne ute och cyklar (får skylla på att jag varit vaken över 1 dygn nu) fast de tillhör ju också de som döms som "kamphundar"
_**/Mvh Anne

#17 ja dom gör så tyvär det. Fast dom var ju inte en av dom raserna som förbjöds i danmark. Men när jag var liten, för ca 10-11 år sedan så var Sally ( Våran staff) Valp och då var det en himlans hysteri över just staffarna, och när min mamma var ute och gick med mig och Sally fick hon alltid kommentarer som "Men hur kan du ha en sådan hund när du har barn!?" Men det är bara det att Sally ÄLSKAR människor och skiter totalt i hundar. När hon var liten var det jättejobbigt då om det kom 2 människor som pratade med varandra eller ngn som pratade i telefon så sprang hon fram till dom och trodde att de pratade med henne.
Men en gång när min mamma fick samma kommentar så svarade hon "men det är ingen hund, det är ju en minigris!?" För hon låter som en liten gris, och hon som hade sagt kommentaren blev helt paff och typ trodde på det xD
Men nu när hon är 11 år så älskar hon fortfarande människor men hon går aldrig fram om hon inte får. Sen skiter hon i alla hundar som går förbi :)
staffar och liknande är ju avlade (från början) att hetsas mot tjurar och liknande, inte mot människor.
När man ser programmen från usa om vanvårdade djur, så är de ofta staffar och pittbullblandningar de tar hand om, det är sällan de hundarna går till attack mot människor (i programmet alltså), utan de hundarna som är aggressivast mot människor är just schäfer/rottis/doberman blandingarna. Och de kanske inet är så konstigt eftersom de är avlade vakthundar. Alltså ska vakta mot männskor, medan staffar och liknande brukar snanare visa aggressivitet mot andra hundar (främst då hanhundar mot hanhundar) vilket inte är så konstigt eftersom de från början är avlade till att hetsas mot andra djur.
Hoppas ni förstod mitt fluminlägg, tappade bort mig lite själv. Men det jag ville säga var att de inte är så konstigt att staffar är snälla mot barn och människor och mer visar aggressivitet mot andra hundar.
Medan ex en dobbermann vaktar mot andra människor. Det är avlade till något från början och det är inte konstigt att man ser dessa tendenser ibland hos hundarna.
precis som det inte är konstigt att otjarkan är reserverad mot andra, då de är tänkta att vakta en flock tillsammans med en ensam herde :)

#19 jag har nog ALDRIG sett en staff i dom dära programen från USA om vanvårdade djur. Och jag kollar på det varenda dag. Därimot ser man pitbull och amstaffblandningar osv.. Men har nog aldrig sett en enda staff. Så staffen ses ju inte som farlig oftast. Och i vårat område, eller området nedanför oss så är det jättemånga ungdomar som skaffar amstaff,pitbullblandningar för att verka coola typ. Men sen är det många som har staffar här också men det är vuxna människor med familj och allt. Men kanske inte så konstigt att det har kommit flera som har staffar då vi har en som föder upp staffar här i området :)
Men som sagt så ses oftast inte just staffar som farliga för dom är ju inte förbjudna i danmark? :)
#16 jag var nog lite otydlig jag menade staff-och pittbullblandningar :)
Personligen har jag upplevt att staffar upplevs som farliga, min mammas vännina har ex ett hunddagis hon tog in en amstaff,men då var de jättemånga som sa att de skulle sluta ha sina hundar där om amstaffen inte blev utslängd :(
och amstaffen är en de förbjudna raserna iaf enligs svd.

#21 men amstaff och staff är inte samma sak. Och det är oftast inte pibull/staff blandingar utan pitbull/amstaffblandningar.
Staffar är dom små hundarna medans amstaffen är dom stora. Det är skillnad och inte samma hund :)
Men du säger att du upplevt att staffar upplevs som farliga men så tar du ett exempel på en amstaff? :p Det är inte ett dugg samma ras. :D
#22 Jag som var otydlig igen, jag förutsatte att folk förstod att det var amerikans staffordshire bullterrier jag pratade om och inte den englska :D

Sen Är det Pitbull som kallas för Nurseing/Nanny dog i USA där fö Kamphunds begreppet började 1937 strax efter det att sverige hade sin första Eng Staff registrerad men men det är väl lite överkurs i hund.
En fråga då till Workingdog: Vad är skillnaden mellan en AmSaff och en Pittbull? i dina kvarter?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#24 jag vet inte, jag menade att det är pittbull/amstaff blandningar som många har.
#23 okej, men Staffordshire Bullterrier är den som kallas för Staff och American Staffordshire Terrier är den som kallas för Amstaff. Så det var därför jag reagerade när du sa Staff :)
Och den amerikanska heter inte American staffordshire Bullterrier utan bara American Staffordshire Terrier, medans den engelska heter Staffordshire Bullterrier :P
Just ordet "kamphund" är så otroligt jobbigt.
Som om vissa hundraser automatiskt när dom föds får de inprogramerad i huvudet att dom kommer bita varje människa och djur den ser under sitt liv.
De är väll just frågan om vem som har hunden och vad den gör med den eller?
Jag minns att jag läset för några årsen att dom gjort en stor undersökning (kan tyvärr inte länka till nån källa) där dom kollat vilken hund som hade störst chans att faktist attackera någon utan anledning och vilken som alltså hade sämst psyke.
De va då långt ifrån nån utav dom "vanligen" omnämnda aggresiva hundarna.
De va Border Collie.
Den hunden som måste varit den mest populära hunden under 80talet hos familjer.
Aldrig nånsin hört att den är med i kamphunds klanen då den enligt statestik VAR en av dom aggresivaste hundrasen.
Även taxen är ju en otroligt kaxig hund, men även den har aldrig nämnts som nån mördarhund?
Nu säger inte jag att Border Collie och Tax är nån mördarhund utan att den ena VAR en med dåligt psyke och den andra är känd för att vara rätt kaxig och inte den som är rädd för större hundar.
Men kommer nån med en tax som skäller som tusan och är hetsig så skrattar alla och säger "typiskt tax", men kommer nån med en pitbull/amstaff/rottis så är de ju rena skräcken och de ska skjutas och förbjudas.
Till de roliga är ju att alla hundar man träffat under hela livet så har nog just dom såkalllade "mördarhundarna" varit dom som haft störst disciplin med att inte skälla eller något fast de varit stimmiga barn och andra hundar som sprungit runt och skällt på dom.
Konstigt tycker jag då dom oftast nämns som att minsta vindpust så kommer dom hugga efter alla barn inom dom närmaste 100m.
Nä lägg ner snacket ens om "kamphundar" då såna inte finns så många i sverige.
Just Kamphund finns nog mest i USA och där är de ju inte då en sällskapshund utan nån tattare som tar en hund och tuktar den till att vara arg.
Och den hunden behöver inte vara en pittbull/amstaff/rottis utan kan lika gärna vara en Border Collie.
De var mina tankar kring de hela.
Tack för mig.

#26 håller med dig till 100% En kamphund kan vara en liten pudel, Chihuahua eller vilken ras som helst, Kamphund är en hund som är tränad till kamp.
Och jag säger samma här, dom "agressiva" hundarna jag har träffat har varit småhundar. När jag och min kompis var ute med min cocker/cavalier och min BCvalp så står det en människa med en liten blandras som börjar skälla hysteriskt när vi går förbi och gör nästan utfall. Då hör man ägaren säga " Men vad du var kaxig da" och Skrattar. Guud vad jag blir så irreterad på såna människor som bara skrattar och tycker det är gulligt när små hundar beter sig exakt lika dant som när en rottis gör utfall, Det är exakt samma beteende men när en rottis gör det så är den farlig, när en Chihuahua eller york eller någon liten hund gör det är det bara gulligt 
Det är min åsikt och vad jag har upplevt :)
Men visst är det så att benämningen "kamphund" syftar till vad rasen ursprungligen var menad till. Kamp helt enkelt. Liksom "jakthund", "vakthund" mm mm. Det innebär ju inte automatiskt att alla jakthundar blir bra jakthundar, eller alla framavlade vakthundar fungerar perfekt till vakt.
Fast dom avlas ju inte till det längre (mestadels) Och just det här med att förbjuda raserna handlar ju om dom som attackerat människor mestadels men hade en Kamphund som är avlad till kamp gått på en människa åker den med en gång, eftersom dom är avlade att kunna hetsas men inte emot människor eftersom en bra kamphund ska vinna strider men måste få läkar vård så den kan fortsätta. Att man dessutom ska förbjuda raser som jag då ALDRIG har läst någonstans att dom ska ha attackerat människor. Nej jag tycker det förslaget är det värsta jag har hört och som sagt, förbjuds nästa kommer det komma en ny ras som ska förbjudas i sinom tid.
Ja ska dom förbjuda hundraserna som mest har attacxkerat människor så lär dom väll förbjuda labrador, golden, tax, Border Collie och andra vanligare hundar eftersom dom finns de väll mest av och då antagligen gjort mest utfall mot människor?

Alla är nog överrens om att ägaren bär största ansvaret för hur en hund beter sig. Jag har haft flera hundar av olika ras genom tiderna. Självklart finns det personligheter bland de olika raserna, men man får inte glömma att personligheterna finns även på individnivå.
Jag tror inte lösningen är att förbjuda raser. Men förstår ändå diskussionen. Dessa raser har bevisat flera gånger att de inte är några mesar. Blir de trängda eller attackerade så försvarar de sig. Problemet är att deras mekanik för försvar ibland löses ut för tidigt.
Att skriva att alla hundar går att träna till kamp stämmer inte. Alla raser har det inte i sig, bättre fly än illa fäkta finns hos de flesta. Precis som med jakthundar. Man använder inte alla raser i jakt, eller individer heller för den delen, eftersom de kan vara för tuffa.
Alla raser kan bita. Det handlar om individen. Jag själv har bara en ras jag har väldigt stor respekt för och det är strävhårig tax eftersom jag träffat fler otrevliga än trevliga. Men de har bitit (inte mig men andra) och sedan släppt. De håller inte fast och skakar.
Skulle inte dra mig för att skaffa "kamphund" IGEN då den förra vi hade var väldigt trevlig.