Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2161 ggr
hundegare111
0

Tello Chicken n Rice?

Hej!

Jag ska byta foder till mina hundar och har kollat igenom både Carrier Lamm och Ris samt Tello´s chicken n Rice. (Vill byta till detta då min ena hund har lite känslig mage).

Men jag undrar vilka foder ni kan rekommendera av dessa 2? har ni bra/dåliga erfarenheter av dessa 2 foder och har ni något att tillägga.

Eller om ni kan rekommendera något annat VETEfritt foder i ungefär samma prisklass.

AnneN
0

Ska det bara vara vetefritt eller ska det vara helt fritt från gluten?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

I denna artikel har jag listat alla foder jag hittat som inte innehåller vete & fisk.

Av de 2 du nämner i #0 så skulle jag ha valp Tello för där står torkat kycklingkött som första ingrediens vilket betyder att det är mest av det i fodret, i Carrier så står ris först, sedan korn och som 3:e torkat lammkött vilket betyder att fodret innehåller mindre kött än vad det innehåller ris & korn.

Ett tips är att kika på de foder som finns på foderbilen.se om det är torrfoder du vill ge, annars kan jag rekomendera färskfoder eller allra helst Barf.

_**/Mvh Anne

hundegare111
0

Ja det ska helst vara helt glutenfritt. Inga spannmål. =)

Jag hittade dessa på foderbilen, jag jämförde 4 intressanta foder med varandra och det var dessa 2 det stod mellan sedan. Men Tello var det mest intressanta så kan ju tacka för det svaret.

Färskfoder kanske jag byter till i framtiden om detta inte skulle fungera men jag föredrar torrfoder framför färskfoder, dels för att mina hundar har fri tillgång på foder och äter när de själva är hungriga och då dels för att det hade blitt en väldigt jobbig omvändning för dem då att bara äta kanske en viss mängd 2ggr per dag. Fri tillgång på mat har alltid funkat bra för oss och så får det nog fortsätta ett tag till i alla fall =). Sen kräver det en hel del frysplats också, massa plats som vi inte har då vår frys för jämnan står proppfull med vår mat o även kylen så det hade inte fått någon plats =)

Och Barfa är definitvt inget för mig då jag inte har så stor kunskap om just Hundens näringslära osv att det hade gått totalt åt skogen om jag gett mig in på det =P.

tack så mycket för ditt svar! =)

AnneN
0

#3 Ska du ha spannmålsfritt så duger inget av de fodren alls (spannmål = ris, majs, vete, havre, korn, råg).

I så fall rekomenderar jag istället Orijen, lite dyrare kilopris men mycket drygare och billigare i längden då hunden inte behöver lika mycket av det fodret + att det är 100% fritt från alla spannmål.

Min tik är spannmålsallergiker så hon får Orijen Adult och det blev till och med billigare i längden än att ge ett billigt skräpfoder som doggy, då hon av doggyn behövde ca 14 dl per dag, men nu äter ca 4-6 dl per dag beroende på hur aktiv period vi har.

_**/Mvh Anne