Skav på armbågar
Min hund ligger helst på golvet när det är varmt vilket gör att han får sådana fula skav på sina armbågar. Försöker smörja in dem med fet salva men han slickar då bort den direkt. Har någon tips på hur jag ska göra, vad ska man smörja med? Vill ej att huden spricker.
Bland de bästa jag har använt är bisalva, den är mjukgörande, långvarig, den smakar beskt så jag gissar att hunden inte vill smaska i sig den och den är helt ätbar (men som sagt inte spec god).

1, Vart hittar jag den? Är det hälsokostaffär eller?
Nu var de längesen jag köpte den i affär då mamma gör egen. Men har för mig det är en vanlig hälsokostaffär. Tror de såldes på vanlig matbutik i tag, men jag tror inte de gör de längre.

ok jag får lyssna runt lite. Tack så länge

Jag använder kådsalva eller ACO hudkräm till mina hundars skav då de också får detta, speciellt nu då det är varmt och de föredrar golvet.
Kådsalvan är köpt på hälsokostaffär och hudkrämen köps på apoteket, båda dessa fungerar även utmärkt om man själv har torr hud eller eksem.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#5 Då ska jag även titta efter kådsalva. ACO är nog som Helosan eller Idomin = slickar bort det direkt.
6,Ringblomme salvan är bra till sånt,…tips från mig blir…ta en strumpa som är lång och tejpa fast den under armhålanlängst upp på benet på nätterna så får salvan en chans att gå in ordentligt…
Kådsalva är de nog min mamma gör när jag tänker efter på grankåda. De är som bisalva, helt suveränt!

#7 Aco hudkräm drar in väldigt snabbt i huden så den hinner d4e inte slicka bort om man bara håller dem från att slicka typ 1-2 minuter
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
9,Smart
…men det finns ju dom som slickar bara för att dom har blivit insmorda också,och det är ju inte så bra om det är skorv på det,Spike är en sådan och han är grundlig,så då kan det blir irriterat bara av det 

Tack för alla bra tips. Testar nog lite av varje men framför allt ska jag testa det där med strumpan på natten.
#10 Detta verkar vara en grunlig vovve med. Minsta lilla vatten eller skräp i pälsen så slickas det nåt helt otroligt.
11,Ja precis och då slickar dom mest för att dom vet att man lagt på något

Sen kan man smörja lite på andra ställen typ på benet så kommer hunden slicka där först och då hinner salvan på armbågarna gå in
detta gör jag när jag måste smörja in trampdynorna på hundarna då lägger jag salva på ovansidan av tassen då tvättar hunden sig ren där först. :)