bästa foder för valp som blir stor?
ska hämta min valp om ca 2 veckorhan är newfoundland/landseer.vilken är den bästa maten att ge honom då jag först o främst tänker på hans leder? valpfoder eller vuxenfoder?

Vill du ge det absolut bästa för hunden genom livet så rekomenderar jag Barf, annars färskfoder (finns många olika), men vill du ha torrfoder så rekomenderar jag oftast Orijen, både till valp och vuxen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
1,Där tog du orden ur munnen på mig
Sen tycker jag du ska se vad den får hos uppfödaren. Jag har valp här som får orijen torrfoder som är väldigt bra foder. Men jag ger färskfoder till våran vuxna tik o kommer byta även färskfoder till valpen. Så jag tycker att 1 ger bra tips på foder, har du plats i frysen så fundera du lite på färskfoder eller barf :)
Och grattis till valpköp :) missa inte visa oss nallen sen 
bra färskfoder i blekinge?

#4 Är usel på geografi, men kika på återförsäljarlistorna på dessa:
_**/Mvh Anne
4,Ja finns det i på andra ställen i Skåne så finns det säkert i Blekinge också,jag bor i Hässleholm och hämtar i Bjärnum,kul att du kommer därifrån jag älskar den lilla stan
ger ni färskfoder till valpen med?
Ja absolut….finns ingen bättre mat för en hund,mina uppfödare gör detsamma..
Förlåt att jag lägger mig i såhär igen, men jag tycker det är fel att säga "finns ingen bättre mat för en hund", varför inte acceptera att det är olika från hund till hund? Jag tror inte exakt alla hundar mår bra av den maten..
Klankar inte ner på barf utan reagerade bara på den meningen….
Jag har inget bevis på att den maten inte fungerar, men är säker på att det alltid finns undantag.
#6 kommer med ifrån Blekinge.
Håller med #9 att man inte kan säga att det och det fodret är bäst för hunden, för det är olika från hund till hund,men man kan ju REKOMMENDERA vad man tycker är bäst :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Jo självklart kan man rekommendera! Men man ska inte lova att det fodret passar hennes hund..
Sen läste jag i en annons att en hund dog av barf maten…. Den kanske lagts ut här på hundar redan? Handlar om en boxer.
Ägarna kan ju ha gjort fel, men det får en att backa.. Iaf mig.

#11 Ja den artikeln har varit uppe för diskussion förut, den dog pga ägarnas okunskap då de gett hunden för mycket ben så den fick förstoppning och sedan dog av följderna.
Om man läser på ordentligt och håller koll på sin hund för att se om den behöver mer/mindre av något så är Barf enligt mig det absolut bästa man kan ge då det är det mest naturliga för hunden att äta.
_**/Mvh Anne
11,Anledningen att man säger så beror på att hunden får samma mat som vargen,det kan du aldrig uppnå i torrfoder,så det går inte att komma ifrån att färskfoder(rå föda) är det bästa att ge sin hund(fakta),vill man inte barfa så är färskfoder malt barf foder,det finns så mycket olika sammansatta färskfoder idag,så det finns alltid något som passar.
Sen är ju den annonsen gammal som du pratar om,och den människan hade inte klart för sig hur man barfar en hund,så därför blev det ödesdigert.
Jag barfar inte pgr av att jag tycker det är för krångligt,men som sagt jag använder mald färskfoder i stället.
#13 Men hunden har förändrats. Hunden är ingen varg. Den är lik. Men är fortfarande ingen varg.
Men detta kan man sitta och diskutera i år och dar :) Så jag säger, alla har sina åsikter. Jag tycker ägaren själv ska testa sig fram, och sedan avgöra vad hunden mår bäst av, ingen ser och känner sin hund bättre än ägaren.
#11 Gnagarlover är min mamma :) Jag tror inte att barf är bättre än torrfoder men jag tror inte att det heller är sämre, svårt att veta vad som passar vilkens hund
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag har förut gett mina hundar ett kanonfoder som jag HELST skulle vilja ge. High energy proffesionalhigh energy. jätte bra foder som är prisvärt :)
men ena vovven fick klåda av något i den, så jag har bytt. ger mina vuxna och Valpar carrier junior carrier junior inte lika bra innehåll, men den funkar bra i allafall och är billigare :)
14,Hunden har samma tarmsystem och samma syror och allt annat som en varg har,den har inte förändrats mer än utanpå,och mentalt i vissa avseenden.
Detta har varit känt i många år,och jag tror inte djurskötaren på Kolmården tex,som fött upp vargarna där skulle stå och ljuga om en sådan sak.
Eftersom TS ville veta vad andra tyckte så skrev jag det bästa som finns,sen är det upp till var och en att ta reda på vad som är bäst för hunden….
vad tycker ni om halla färskfoder? är det något som man ska satsa på?
18,Halla är inget jag använd för det är ett rätt nytt färskfoder,jag väljer alltid klass eller nordic färskfoder,
vad tycker ni om eukanuba och proformance?

jag rekommenderar BRIT eller BRIT CARE
där kan du läsa mer om fodrerna dom har :)

Vi kör med färskfodret Vom og Hundemat , men det är bara för att vi inte får tag på honom vi köper maten ifrån då vi har kört med BARF i mer än 10 år.
Det jag inte gillar med torrfoder är att det nästan alltid står spannmål som första. Inte kött som det borde stå. :)

#23 jag sa inte att alla är det, men nästan alltid är det just spannmål som står först.

24, menade inte heller att du sa det bara visade upp ett foder som jag tycker är bra och som har kött först