lek och uppmärksamhet
Ibland kan jag känna mej som världens tråkigaste matte. Alla andra leker med sina hundar och hunden leker med sin matte/husse. men inte min hund, hon tittar bara på alla andra och ser ut att längta efter att få busa med alla anndra utom mej.
ute på promenad vill hon aldrig busa med mej, bara med den som vi kanske möter.
är vi ensamma och ska busa med en leksak, tar hon leksaken och springer iväg.
är vi på klubben vill hon bara leka med alla andra hussar, mattar och hundar, inte mej.
jag försöker vara rolig, ha olika saker, skutta och fjanta. men jag är helt enelt inte kul. detta kan förstöra väldigt mycket under träning, inkallning och annat. hur ska jag få henne att tycka om mej, tycka att jag är värd mest!?
Det handlar inte om att bara vara kul tycker jag. Det handlar åxå om att vara en gestalt som hunden ser upp till, som den ser som ledare. Tillit, förtroende och såna saker.
Lyder hon dig för att hon litar på dig eller för att hon är rädd eller nåt annat?
nej det är klart, men ibland känns det som att hon tycker att ag är så tråkig. rädd tror jag då verkligen inte att hon är allting annat är bara så mycet roligare. När det gller att lyda så tror jag hon gör det för att hon litar på mej, det är jag som bestämmer och det vet hon om. iaf när det gäller vissa saker:)
Lät inte skoj, blir impad att du är så ärlig.
Kanske prova byta belöning vid träning? Rent av träna att leka med henne. Utan leksaker, bara du och hon, och belöna när hon leker med dig.
Vad tränar du med henne? Vad uppskattar hon för aktiviteter hemma?
Jag har mer erfarenhet av att ha en hund som inte lekt innan alls. Jag har mer eller mindre fått visa henne hur man leker. Jag fick göra som så att jag lekte lite clown tjima o så. Fast på lugnt sätt så hon vart nyfiken tog 5 mån sen lekte hon med mig korta stunder. Tänker eftersom din hund gärna vill leka med andra kanske är det mer att hon sett hur andra leker? Allså att hon anser dig lugn person=icke lekande? Annars kan det vara så att det är mer deras hundar som lockar henne med att vilja leka en del hundar är mer för hundlek än människolek. Kanske skulle det hjälpa om du o en till persom med hund leker att du busar o visar henne då att du kan leka o bjuda in henne i leken. Att hon lixom ser att du med kan leka. Har hon mer favvo leksak så kan det underlätta. Jag gissar lite nu, man kanske det kan funka
Jag kan säga att våran hund kan med stå o spana på andra som leker en bra stund men hon vill inte leka med andra fast man kan nästan tro det. Men det är mer nyfikenhet o se på andra :) Lycka till o hoppas du får andra tips :)
tack för tipsen!
Den belöning jag har nu är alltid godis, och beröm som BRA! kanske är det fel att alltid ge godis, det är ju så lätt till att man blir en godisautomat:) det är lite därför jag vill kunna busa och berömma på det viset istället, kanske ha en leksak att ta fram som hon får känna på. men jag hittar ingen leksak som hon verkligen älskar och skulle hon nu uppskatta den så tar hon den bara och sticke iväg.
Eftersom hon alltid varit en glad och livlig hund som hoppat på allt och alla så har vi ju jobbat mycket med att hon ska vara lugn, kanske är det det hon vet. att med matte och husse ska man vara lugn, och därför inte heller busa. Vi sa ju ifrån redan från början och på oss har hon därför aldrig hoppat. Det kan säkert därför vara så att hon ser mig som lugn och icke lekande. eller att hon har den respekten för mig att med matte leker man inte.
Jag får helt enkelt ta o lära henne busa med mej på nytt, att man får busa och leka med mej på mina vilkor:)
Absolut #5 Där sätter du fingret på en viktig punkt tycker jag. Att man får busa och leka med dig på Dina villkor.
Att hitta en favvoleksak kan ibland ta tid. Ibland är det färgen, ibland att det piper, ibland har man ingen aning om varför hunden gillar just DEN leksaken bäst. Jag gör så att de leksaker mina hundar gillar mest, lägger jag bort. De får BARA leka med dem de stunder jag tar fram dem. Brukar vara när vi är ute och tränar sök. Då kastar jag leksaken i skogen och det gäller för dem att hitta den. Speciellt Kelly älskar det, och bär med stolthet hem leksaken (ett vitt "ben" i typ frotté) Paddy gillar bäst en pipleksak i brun frotté, så dem använder jag bara vid speciella tillfällen.
Bara för att de inte får hoppa på en, betyder det inte att man inte får leka och busa… men som du säger, på DINA villkor. DU startar, du bestämmer, du avslutar. Det har nog inte så mycket med respekt att göra, det här att hon inte leker med dig… men DU måste bjuda in till lek, och visa henne.
Det blir kul att höra hur det går :)
Ja imon ska vi ut och busa:)
när dina hundar hittat leksaken, springer dom iväg med den då? eller kommer dom med den till dej?
Kastar jag en sak till Nike eller gömmer den så tar hon den och sticker iväg. jag vill ju att vi ska leka med den tillsammans:) kanske detta blir bättre också om hon fattar att vi kan leka.
jag hoppas också att inkallninge kommer att sitta bättre om vi får bättre kontakt, och hon tycker jag är roligare:)
Jag hör av mej om hur det går:)
De kommer till Mig med leksaken, men då har jag jobbat mycket med inkallning innan jag överhuvudtaget släppt dem lösa åxå.
Börja med inkallningen. Kalla på henne, beröm, lek lite, låt henne springa igen, kalla på henne, beröm, lek, släpp. Jobba med långlina innan du låter henne springa helt lös, annars hinner hon lära sig att hon inte alls behöver komma. Dessutom lär hon sig att när hon kommer blir hon inte genast kopplad, utan det blir kul att komma till dig :)