Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4800 ggr
Alexej
0

Är det normalt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nu hundvakt åt en hund som kommer från Portugal. Mycket bordercolli i.

Men hon har någon extraklo på båda bakben som bara sitter med i huden.

Det kan väl inte vara normalt? Min hund har det inte.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild av hela hunden

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnneN
0

En extra sporre på bakbenen är väl inte direkt ovanligt, men ofarligt. På små nyfödda Valpar brukar de klippas bort hos veterinär, har man otur kan hunden göra illa sig om den tex springer genom skaren på vintern, går att ta bort hos veterinär även i vuxen ålder, sitter de dessutom bara löst i huden och inte i benet så är det ett enkelt och snabbt ingrepp.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

2, har aldrig sett extra klo men så har jag inte sett så nära alla hundar heller intressant att detta inte var ovanligt ändå.

AnneN
0

#3 Det vanligaste tror jag är att den extra klon tas bort redan då de är pyttesmå Valpar så därför är det inte så jätte vanligt att se på vuxna hundar.

_**/Mvh Anne

AnnL
0

Silver har sporrar på båda bakbenen. Har aldrig haft problem med det.

Den sista kullen på tre Valpar hade alla tre sporrar på bakbenen.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

fridaas
0

Celine har bara sporrar på framtassarna

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Forest]
0

5 se där då var det inte så ovanligt ;)

6, samma här med båda hundarna.

AnneN
0

#6 & 7 att de har en sporre på varje framtass är fullt normalt, det tror jag aldrig jag sett en hund som inte haft Flört

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

8, jag vet bara om 2 som fick operera bort framsporrar pga de brutit dom. Båda hundarna är jakthundar men de är dom ända jag vet om utan sporrar :)

Workingdog
0

#8 sen har ju pyreneerhund 2 eller flera sporrar på framtassarna :p

Men det där med bakbenssporrar är ju ärftligt och många uppfödare klipper ju av dom själva ändå när valparna är nyfödda, och då får man inte reda på att dom hade det, för du köper en valp utan. Sen kan det bli problem om man ska avla, då mamman/pappan har bakbenssporrar bara att dom är bortklippta.. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Alexej
0

Hunden är en hittehund från portugal. Sporren sitter helt lös och känns lite äklig för den hänger bara där. Ska tipsa ägaren sedan att ta bort det, är nog fara att hunden gör sig illa genom att sporren fastna nånstans.

[imaginepeace]
0

Vilda har sporrar på bakbenen. De satt ganska så löst när vi köpte henne men nu har de vuxit fast ordentligt. När jag var till veterinären med Vilda pga en inflammation i munnen så passade jag på att fråga om sporrarna. Hon sa att när de vuxit fast i benet så får man nästan räkna med komplikationer efter en operation. Väldigt många hundägare vars hundar fått sina sporrar borttagna har kommit tillbaka och sagt att de ångrat sig för det har tagit väldigt lång tid att få det bra.

Så länge Vilda inte tar skada av dem så får hennes sitta kvar

[Forest]
0

11, då låter det som de inte växt fast och är det inga bekymmer med sporrarna kan de vara kvar lite så uppfattar jag andra som har sporrar på bakbenen kvar. Jag hade någ rådfrågat vetrinär om detta eftersom dom är lösa bör det vara smidigare o ta bort dom, för slippa skada som kan hända.