Jag behöver råd!
Hejsan!
Jag behöver råd.
Jag har 2 hundar, varav en är en mindre blandras hund och den andra är en stor oreg. brukshund.
Det är nu såhär att dessa 2 under obevakat ögonblick parat sig och fastnat. De satt fast ca 30min.
Jag funderade först på abort spruta och har läst om detta på nätet, ringt veterinärer och kollat upp medlet på Fass.se. Jag insåg då att jag helst inte utsätter min tik för detta, veterinärerna sa även att livmoderinflammation och tumörer blir det lite större risk för efter sprutorna men det är inte jättevanligt.
Så nu funderar jag istället på att behålla dessa Valpar, jag har tid plats och råd för det och jag har intressanta valpköpare (just nu 4-5st) men jag vet inte riktigt ändå om jag ska eller ej. Det finns så många nackdelar åt båda hållen känner jag men ändå känns det lite bättre att låta henne få dom och kastrera hanen sedan så det inte kan hända igen.
Vad ska jag göra?
Jag har läst en hel del om avel/parning och har massa böcker om detta. Har vart med om förlossningar innan och valpuppfödning m.m men känner mig ändå rätt okunnig inom detta.
Det kommer bli blandrasvalpar, varav 3 raser kommer vara inblandat men jag kommer inte ta betalt för dessa mer än chip-vaccin-vet.besiktining och se till att de hamnar i rätta hem.
Har ni råd o tips att tillge?

Hur gammal är tiken? (frågar pga tidigare diskussion på annat forum där tiken endast var 6 månader)
Om tiken är vuxen och både tik och hane är friska och mentalt stabila så ser jag inget hinder på den vägen för att låta henne föda valparna.
Det finns ju alltid för och nackdelar med allt, så även med valpning och abort, jag kan inte tala om för dig vilket du ska välja, men oavsett vad du väljer att göra så är du alltid välkommen här på Blandrashundar iFokus för att få stöd, svar på frågor och bara ha det allmänt trevligt 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har du tid med Valpar det tar en massa tid att få Valpar vill jag någ säga. Man kan inte lämna Valpar o tiken henne obevakad, bajs och kiss ska rensas många gånger per dag göra det valpsäkert där Valpar ska vistas. Jag tycker man ska tänka flera gånger samt att man ska någ inte tycka abort är farligt har man inte tänkt ta Valpar så hade inte jag själv gjort abort på min tik pga 8 veckor ska man vara hemma eller fixa hundvakt.
Tack så jättemycket för ditt svar!
Ja tiken är 3år och hanen är 5. Tyvärr är hundarna inte röntgade eller ögonlysta (tikens ras kräver detta men har inte gjort detta ännu).
Och hanen har dunderpsyke, han har inget problem med något överhuvudtaget, älskar barn och uppmärksamhet, att vistas i stan osv. Allt som hör stadslivet till helt enkelt. Det enda "problemet" han har är skotträdsla men detta är inget genetiskt för han var inte detta fram till 3 år men under det nyåret så kastade ett par barn smällare bakom honom under promenaden och sen dess har han vart rädd.
Tiken har bra psyke hon med men är väldigt reserverad gentemot främlingar. Hon har alltid vart detta, men om man bara låter henne vara och låter henne komma fram själv så brukar det gå bra. Hon gillar heller inte att ha nya personer i ansiktet, då skäller hon ut dem. Men annars är det väl inga psykiska fel med henne.
Du lugnade mig något med ditt svar och det känns bra att veta =).
Men det känns ändå som en helt mysko ras och jag känner mig så rejält dum och korkad men kommer ändå se till att allt blir så bra som möjligt. Så bra det kan bli.
Tack för ditt svar!

#3 Får jag vara nyfiken och fråga vad det är för raser i hundarna? 
_**/Mvh Anne
Jag har PM:at dig =)

Vill bara säga att en abortspruta kan få väldigt hemska följder. Känner en som hennes hund fick ta abortspruta, hon blev riktigt dålig och fick livmodersinflamation osv.. Men på vissa funkar det ju utan att dom blir sjuka, men det kan hända :)
Tack så jättemycket för dessa svaren ni gett! Ni har verkligen lugnat mig något =).
Jag har läst massa på nätet, allt från löp till förlossning samt artikeln här på sidan som handlade om det. Har även sparat en hel del sidor bland mina favoriter så jag har det till hands.
Och till Working Dog: Jo jag har läst detta på nätet. Jag tycker själv att man inte ska avla hur som helst bara för att, och jag känner att jag kör på en hel del dubbelmoral här men det är de kastet jag får stå. Jag låter henne föda sina Valpar (som det ser ut nu i alla fall) och så ska hanen kastreras så detta inte kan hända igen, och jag ska se till att valparna och tiken får det så bra som möjligt under deras uppväxt och det känns verkligen bra att man kan få tips och råd av er här!
Underbart att ni finns till som ställer upp som stöd vid sånt här!
En stor ros till er alla!
Allt är inte guld och gröna skogar att föda upp en kull. Hoppas du har räknat in risker som kan hända under en dräktighet och förlossning?
Har du riktigt otur kan tiken få livmoderinflammation trots att hon är parad, även andra infektioner som kan skada fostrena.
Det kan gå fel under förlossningen. Tex värksvag, trångt bäcken, utdragen förlossning, felläge på någon valp som stoppar upp för de andra. Detta kan även göra att både Valpar och tik stryker med om man inte får hjälp i tid.
efter förlossningen kan tiken få livmoderinflammation om inte all efterbörd kommit ut. Sprucken livmoder (har jag även hört), mjölkstockning mm
Sen kan de även vara så att tiken inte är mogen psykiskt för en kull och inte vet hur man ska ta hand om dom så då står du där och ska handmata kullen. Har hört tikar som vaktar sina Valpar mot allt och alla.
Pappan var skotträdd skrev du? Spelar ingen roll om det är genetiskt eller inte, risken är stor att valparna blir det ändå. Risken ökar då pappan är i familjen då han kan lära valparna det beteendet.
Sen hoppas jag du har hunden försäkrad och har tid, ork och energi för en kull.
Hej Annzoo!
Nej jag vet att allt inte är guld o gröna skogar att föda upp en kull. Vi har tidigare fött upp några schäferkullar. Jag vet att det kan innebära komplikationer av att låta tiken föda fram kullen, det finns även risk för komplikationer av spruta. Jag har räknat in riskerna och jag vet vad jag ger mig in på nu.
Hon är fullförsäkrad hos Agria, jag har tid ork och energi för en kull så det är nog inga problem åt det hållet.
Ang. pappan så är det bara skotträdsla som gäller under nyår, då raketer smäller. Det är raketer han är rädd för, inte andra höga ljud eller så, så jag vet inte om det låter värre med raketer än pistol/gevärsskott för det är han inte rädd för.
Tack för ditt svar och visat engagemang! =)
Men varför kan du inte skriva ut raserna härinne?,det är ju lättare att hjälpa dig framåt då…för du ska inte gämföra denna sida med andra sajter
,här vill vi hjälpa inte stjälpa
Jo jag kan skriva dem här. Valparna kommer bli trevägskorsning mellan Rottweiler, Schipperke och Lhasa Apso.
Så det kommer kunna bli hur som helst. Valparna kan komma att få moderns arbetslust och då kommer de inte bli några soffpotatisar, eller så kan de bli som pappan och inte vara intresserade av lydnad utan endast agility/freestyle så de kommer ju bli aningen krävande ändå.
Men jag ska göra mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt för både tiken och valparna =)
#12 Shit happends även om det inte är så roligt alla gånger. Men känner du att du kan satsa 100% på dom här valparna och dess uppväxt så kör. Det är bra att du har flera som är intresserade av valparna. Och det är ingen hemskt blandning du har där heller då både mamman och pappan har bra psyke enligt dig.
Läs på så mycket du kan och ha kontakt med någon rutinerad uppfödare som kanske kan vara med vid födseln?
Lycka till!
12,Låter som en spännande blandning,önskar dig all lycka till med dem

Jag tycker att allt från letande efter rätt pappa ( vilket du slapp, som någon skrev shit happens ) till glädjen hos valpköparna är underbart.
Visst jobb, risker, tid och pengar….men det tyckte jag du berättade om redan i ditt förasta inlägg att du var beredd på. Tycker du verkar ha gjort allt du kan för att hitta stöd och kunskap. Så genomför detta om DU vill.

Lycka till!!
Tack allihopa för era svar!
Det är mamman som är rottweiler och kan säga att jag inte riktigt fattar hur de fick till det. Men som sagt ovan: Shit happens, och nu har det gjort det. Ett kast jag får stå. Jag tänker lägga ner så mycket tid o energi jag kan på både mamman och valparna och sedan ska hanen kastreras så att detta aldrig kan hända igen.
En fråga också =)
Vad kan man ha för valplåda? Bygga en själv eller köpa?. Jag läste att man kan ha som en barnpool som valplåda så länge tik o Valpar får plats i den och finner den bekväm.
Jag har i så fall tänkt att införskaffa någon bra sådan och lägga filtar och tidningar i denna. Någon som haft en sådan valplåda innan och hur fungerade det?
När vi tidigare haft Valpar på schäfer så har tiken inte haft en valplåda, hon har haft ett helt eget rum med massa filtar o dylikt på golvet och det funkade riktigt bra för henne, men då bodde vi på landet i hus och nu bor vi i lägenhet så vi kan inte riktigt avvara ett helt rum och göra så nu =).
Tiken och valparna ska dela rum med mig, då det är jag som ska sköta dem och hjälpa modern om det skulle behövas =)
eller så kan man ju bygga en själv,finns ju också grindar man kan köpa stycke vis,och dessa kan man sätta ihop till en hage
Jo, bygga en själv kan man ju också göra =) Men tyckte det kändes lite mer praktiskt att köpa typ som en liten barnpool eller något och göra i ordning den, för då får man ju ett litet "valpskydd" under de första veckorna i alla fall (Med valpskydd menar jag att tiken kan komma ur lådan men inte valparna =P.
Vart kan man i så fall köpa dessa grindar? =)
Såg också en ganska stor "valphage" eller vad man ska kalla det i nylon, Ska se om jag kan hitta en länk =)
Är den något att ha?
Gjorde en länk av det
.
Den verkar ju bra,men kan tiken gå ut och in i den?,titta på bygghandeln där brukar dom ha sådana
Ja hon kan gå ut och in i den =) Det finns som en dragkedja där man kan öppna som en slags lucka, och då kan tiken gå in och ut ur den =)
Med bygghandeln menar du då exempelvis Hornbach, Byggmax eller liknande va? =P
Jepp,sök på nätet så kan du kanske finna dem där

#21 130*55 cm tycker jag låter lite för litet då tiken är en rottis _(största sorleken på hagen du länkar till), kan dessutom tänka mig att nylon inte blir så frächt efter ett tag med allt valpkiss/bajs.
_
Ska du köpa färdig valplåda kan jag rekomendera dessa http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=394 i storlek L eller XL
Ska man bygga egen så kan man säkert göra på många olika sätt, kika i så fall runt på nätet och kolla på andras hemmabyggen för att få inspiration till material och utseende.
_**/Mvh Anne
Men blir det nåt eller inte? Skulle vara spännande att veta 
puttade upp länken där minimimåtten för valpboxar finns 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tack för tips kring valplådor och dylikt =) Blir nog till att jag antingen bygger en själv eller köper färdiga grindar och bygger upp en med hjälp av detta =)
Nu vet jag inte ännu om det tagit då det är för tidigt att utse detta (1½v ca) men har det gjort detta så har ett par nu redan intressanta hem plus att jag har några som funderar på det.
Jag har ingen aning om hur många det kan komma att bli men valpintressenter ökar hela tiden här och det känns ju bra för jag har kollat runt bland folk jag litar på där jag vet att valparna kommer få det bra men blir det mindre Valpar än vad det finns valpintresserade så får de som jag tycker passar bäst komma först upp på "listan" =)
Tack för alla tips och råd och stöd! Känns verkligen skönt att ha kommit till ett bra forum där man får all hjälp och sånt man kan behöva

Hur går det, blev hon dräktig?
_**/Mvh Anne
Yes, hon är dräktig. Igår fick hon en "slempropp" som rann ur henne som en sträng. Och både vad jag läst och hört dels från uppfödare så är det ett 100%-igt tecken på att hunden är dräktig.
Hon har också gått upp i vikt och illamåendet kommer o går. Man känner också att något finns där inne, så visst är hon dräktig alltid.
Valplåda är också fixad trots att det är lite mindre än 4 veckor kvar (hon är i 5:e nu) och hon trivs riktigt bra i den alle redan.
Tack för all er hjälp 

#30 Då väntar vi med spänning på hur många Valpar det kan tänkas bli 
Jätte bra att du fixat valplådan i god tid, då hinner tiken börja känna sig trygg och hemastad i den.
_**/Mvh Anne