OT USA bombar i Norrbotten!
Visste ni att USA är och bombar utanför Vidsel i Norrbotten? 
Det visste inte jag föräns det var en tjej med protestlista som stoppade mig på stan igår och berättade om detta!
Jag som trodde Sverige påstås vara ett neutralt land då det gäller krig, ska då ett land som för tillfället för 2 krig (tror det är 2 iaf) få vara här och öva på att bomba? Tycker jag låter helt knäppt!
Fast jag är ju i och för sig helt emot alla krig, bomber, vapen (annat än för att skaffa mat) och allt annat enligt mig onödigt dödande.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Självklart påskrivet,blir så trött på regeringens lismande för USA
WHAT??!! Va i ******* hålls det på med??!! Skrev på direkt!

#1 Jag håller med dig.
#2 Ja du det kan man fråga sig, tror det kallas politik??? (är lite trött på all idiotisk politik som jag hört om på senaste tid)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Efter att ha blivit indoktrinerad i försvarsmaken i 11 månader, så är man väl kanskel ite färgad. Men enligt artikeln så förstod jag det som att svenskarna samövar med jenkarna. Vilket jag kan tycka är en bra sak.
Sverige åker också över till USA och övar, och de har haft större övningar utan för england med folk från olika nationer.
Vi har också haft förband från tyskland, norge och finland som övat i sverige (säkert från andra länder också). Jag tycker de är ett bra initativ, man lär sig mycket av att öva med folk från andra nationer som har en annan typ av krigsstrategi.
Sen hur försvarsmakten ska se ut, och om vi ska ha den är ju också en diskution.
Men nu när vi har en, som dessutom skickas till afganistan, tycker jag det är viktigt att de får en bra utbildning och att man övar med ex amerikanare är en bra övning. Speciellt som att det inte är helt omöjligt att man gör operationer tillsammans med amerikanare nere i just afganistan.
#4 Jo men Sverige åker till afganistan, inte för att kriga utan försvara. Att bomba kan aldrig vara att försvara.
#5 de beror ju på vad man menar med försvara.
I Sveriges operationer i afganistan så ingår ju anfall mot ex gerillagrupper, "terrorist"-bossar osv och då kan man mycket väl använda bomber.
Jag blev utbildad på att leda granatkastare i lumpen och våran utrustning kom direkt från afganistan (jag muckade i våras), så visst används bomber och granater av svenska styrkor i afganistan,
De sverige gör i afganistan är att understödja dera militär och polis, de går på uppdrag på deras polis och militär. Sverige är alltså ingen fn-styrka för att bevara freden. Utan ett stöd till den nuvarande regeringen i deras arbete, sen kan det innebära att patrullera, närvara, anfalla och gripa nästen där sk terrorister håller till.
(Med terrorister menar jag inte folk som störtar med flygplan, utan mera gerilla som terroriserar själva landet, och byar)
#6 Ja du ser ju hur insatt jag är :)
Jag är emot vapen och krig. Helt.
Vill tillägga också att även om sverige inte har flyg nere i afganistan så är de troligt att de samarbetar med styrkor som har, och det är mycket man måste tänka på när man har flyg i luften, framför allt på stridsledningsnivå.
Och vem vet vad som händer nu när området sverige är i bara blir värre och värre, inte helt omöjligt att amerikanska styrkor kommer ditt upp också, Vilket gör att det är viktigt att styrkorna får öva ihop sig.
Nu blev de många inlägg, men vill också tillägga att jag personligen tycker vi ska dra tillbaka våra styrkor från afganistan, då vi just arbetar för en afganska regeringen. Det hade varit en helt annan sak om vi stod med FN-flaggan på armen, och var där just för att bevara fred.
Men ISAF jobbar för regeringen och vad har regeringen och polisen för krav på sig att få fram fred?
De är jättemycket korruption där nere och vad händer om polisen är/blir mutad, då kommer vi aldrig komma åt de högsta bossarna, vilket gör att de aldrig blir lugnt…