Hyperglad hund, hur ska jag öva?
Min hund blir hyperglad när hon ser andra hundar. Jag tror inte hon haft så mycket hundkontakt innan så när hon träffar en annan hund blir hon superglad!
Vi har kommit så långt att om jag tränar henne och vi ser en annan hund på långt avstånd så kan hon ignoerera det, för då är matte mycket roligare.
Men när vi ex möter en hund, så blir hon helt galen, hon slänger sig i kopplet och ställer sig på bakbenen och börjar tjuta av lycka.
Jag har gjort så att jag satt henne ned tills de har passerat och berömt henne när hon vart still, och de funkar ganska bra. Men hur ska jag fortsätta? Så fort hon inte sitter blir hon lika glad igen… när hon sitter så ålar hon lite också, men hon har lättare för att vara still…
Noncha att hon ålar sig om hon ändå sitter kvar,då ser hon att hon inte har något för att hon gör så,och slutar självmant.
Det bästa vore om du träffar en hundägare och ni står och pratar med varandra om ditt och datt i lugn och ro,låt absolut inte era hundar hälsa förrän dom helt lugnat sig eventuellt lagt sig vid din sida,vänj också hunden vid att inte hälsa alla ggr heller.
Om den börjar "åla" trots att du sagt sitt,vänd om och gå fot ifrån mötet och träna snabba vändningar "följsamhet" fot,då får du lättare hunden att fokusera på dig och inte mötet.
Det är väl åxå så att det inte är av ren och skär lycka, utan stress och upphetsning. Det är skillnad. Håller med #1 i det hon säger åxå.
2,Stress behöver det inte vara,jag har varit med om åtskilliga "överglada hundar" dom är sådana som individer,så det gäller att lära dom vara mindre glada vid hundmöten
#3 Jag skrev fel, ska stå stress ELLER upphetsning.
4,Aha då förstår jag bättre
:)
Stress är det inte, men hon blir ju upphetsad och uppjagad över att vara så glad :)
Ska försöka få tag på en lugn och snäll hund vi kan öva med att mötas. De var ett bra tips!