Man MÅSTE vara hård.
Håller med dig oavsett ras så ska man inte tänka på att man ska knäcka hunden som ofta är tillomed en liten valp. Jag ser ju många som har amstuffblaningar som är stenhårda sist satt vi i bilen o gapa av förvåning över en max 4-5mån gammal valp krävdes gå kort kort koppel o fot. Halsbandet satt högt upp o stramt koppel gösses undra hur de behandlar sina barn 
Visst är det så och det gäller oavsett ras,finns så många hundar som mår dåligt i detta land pgr av ryck slit gap och skrik,som sagt en hundägare borde gå en kurs innan dom köper sin första hund,det borde vara lag på det.

Jag tycker väl mer att konsekvent är ett bra ord att använda. Hård vinner ingen respekt, bara rädsla och otrygghet.
Vi har nyss skaffat valp jag och mina två tjejer. Jag har sagt till dem att man måste hålla på regler och använda samma kommandon annars förvirrar vi lilla Leo.
I övrigt så tycker jag att alla hundar ska vara lydiga och vältränade oavsett ras eller storlek. Jag tycker det är lika sjukt att se folk skrika och gapa och dra i sina hundar som att "klema bort" och låta småraser göra lite som de vill.
Det finns inget vackrare än en lydig, väldresserad hund som stolt går lyhörd för sin ägare med kärlek, trohet och livsglädje i sin blick. En sådan hund är i mina ögon frisk och välmående.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

Jag gillar inte alls de hårda metoderna med massa onödigt ryckande i koppel, alfarullningar, osv… Nej tacka vet jag mjuka metoder och samspel mellan förare och hund!
Sedan ska man som #3 skriver vara konsekvent, tex har man sagt att en regel är att hunden inte får tigga vid matbordet, ja då ska den inte få göra det "bara för denna gång" och att man använder samma kommandon och metoder helt igenom vid träning oavsett vem i familjen det är som tränar, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Som #3 Skrev..
Finns ingen anledning att vara hård?
Konsekvent -Ja givet en hund trivs med samma regler och vanor men för den skull vara hård? -Nej.
Och speciellt mot amstaff och liknadnde? Är en Myt, dikt och för….d lögn, Om man har en hund oavsett ras, utseende och typ kommer inlärningen att gå mycket lättare med att vara konsekvent än hård.
Hårdhet föder envishet, envishet föder kamp, kampen resulterar i övergrepp så det är inte den bästa lösningen. Den som sagt dig att man måste vara hård bör läsa på lite mer och framför allt prova alternativen
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
man ska bara lugn och bestämd.. känner en som är jättehård mot sin hund och den är typ "för sig själv" och typ rädd för massa
Vid inlärning ska man absolut inte vara hård. Finns inga ursäkter eller undantag.
I vardagen finns ingen anledning att vara hård heller tycker jag :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Man kommer långt med en liten godisbit i handen vid början av träningen på en valp. Det ska ALLTID vara positivt att komma på inkallning.
Jag håller helt med i vad de andra skriver, själv är enda gången jag "tar tag" i min hund då hon håller på att råka illa ut och kan skada sig, där man inte hinner vara mjuk. Men annars försöker jag alltid vara lugn och tydlig.
MEN det finns ett men, vissa verkar tro att man är hård om man säger till hunden. Jag har mött flera hundar som skäller som galningar, hänger i kopplet med ägaren släpandes osv bara för att det är elakt att säga till hunden. Så hunden får inga regler , utan bara positiv förstärkning. Vilket leder till att dessa hundar är väldigt osäkra alt tar över och dominerar sin ägare för att de vet inte vad som gäller..
9,Men då har dom ju inte jobbat med positiv förstärkning på rätt sätt från början,det handlar aldrig om att hunden "tar över"/dominerar utan helt resolut om rädsla osäkerhet,för har man en bra relation till sin hund så samarbetar den ändå.
#10 jag förstår inte riktitg vad du menar med ditt inlägg…
Jag använder också positiv förstärkning, men man måste fortfarande kunna ha regler för sin hund. Vad den får och inte får göra.
Sen förstår jag inte heller vad du menar att en hund inte kan dominera, självklart kan den dominera över sina ägare. Men sen bottnar de i en osäkerhet, men den osäkerheten kan fortfarande ta sig uttryck i ett dominant betende.
11,Jag menar det jag skriver….har man från början jobbat med positiv förstärkning på rätt sätt,så behöver inte hunden vara rädd/osäker utan litar på sig själv och sin ägare annars har man fallerat i sin relation till hunden.
En hund liksom en varg dominerar inte utan lever i familjer där alla drar sitt strå till stacken,en osäker hund är aldrig dominant den är antingen rädd eller osäker,och att få en trygg relation till sin hund innebär inte att man står över sin hund,utan att man jobbar tillsammans med den…
Jag förstår faktiskt inte vad de du skriver har med de jag skrev att göra.
Sen så verkar de som om vi har två olika uppfattningar om hundens beteende, men så är det ibland. Jag ser att en hund ex vid morrar åt någon över ett ben är ett dominant betende. Men det var inte vad jag försökte få fram i mitt inlägg, och inte heller något jag har lust att diskutera då jag inte kommer ändra ditt synsätt och du inte mitt.
Jag har inte heller sagt något om själva den positiva förstärkningen, utan det jag reagerar på är folk som inte kan sätta gränser och regler för sina hundar. Utan låter de bete sig hur de vill eftersom de menar att man inte får säga till hunden eller korrigera det dåliga beteendet. Sen hur man korrigerar eller säger till hunden, det är ju en helt annan disskution, men det var inte det jag ville få fram.

#13 Var i ligger det dominanta med att morra över ett ben? i ditt synes sätt??
Dominans skulle jag knappast kalla det morret? Vaktande över egendom är inte dominans, snarare osäkerhet.
Men som du skriver… Alla ser olika på samma sak
Hälsn. Freke
#14 jag antar att de beror på hur man def dominans. Själv skulle jag vilja veta vad ni anser är dominant (om nu ni anser att de inte finns på hundar, så kanske i ett annat exempel).
Egentligen har jag inte lust att diskutera det, då man i grunden kanske menar samma sak, men har olika begrepp. Men i min värld ser jag det så här:
Ex en hund som morrar åt mig säger till mig "backa undan, de här är mitt". Hunden säger alltså till mig vad jag ska göra, om jag inte lyder så kommer han gå ett steg längre. Hunden säger mig vad jag ska göra, eller mer riktigt han ger mig lite av ett ultimatum alltså han dominerar, Med det menar jag inte att så fort hunden ber mig göra något (de kan finnas en mängd andra situationer) så är det alltid dominant.
Jag tycker heller inte att jag dominerar min hund när jag ber henne göra trick också vidare, men jag kan dominera min hund, precis som den kan dominera över mig.
Jag menar absolut inte att en relation mellan hund och förare ska ha dominerande inslag.
Hunden ska lyssna på sin ägare och ägaren lyssnar på hunden. Men jag anser fortfaraned att dominanta beteenden finns både hos hundar och människor, dock inte önskvärda…
Som sagt det är hur jag ser på saken, det är svårt att få fram allt på ett forum. och jag ber folk att inte hoppa på små detaljer och kunna ta ett djupt andetag och tänka "vi kan ha olika åsikter utan att gjorden går under". För jag respekterar att ni kanske inte ser på det hela på samma sätt, även om jag tycker ni har fel :p

#15 http://blandrashundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=373ab482-c21e-4cb3-b1eb-706dedce4198 här har du min inställning till dominans och begreppet..
Hälsn. Freke
#16 Freke, läste din artikel och jag tror vi tänker lika, men uttrycker oss olika, om du förstår hur jag menar :)
Nu kanske de blir lite luddigt men jag hoppas ni förstår:
De jag menar när folk inte sätter upp regler och gränser för sin hund, är att den blir osäker, den vet inte vart den ska vända sig för trygghet. Och den måste då vara sin egen "ledare" och det resulterar i en osäker hund som visar de som många kallar "dominans"-tecken alltså hunden får ta över sin egen uppfostran. Om ni förstår vad jag menar…Så med ta över tror jag att jag menar mer att hunden tar över sig själv och sitt eget sk ledarskap snarare än försöker vara ledare för människan.
Som sagt luddigt, men jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar.

#17 Det blir lätt så att man menar ungefär samma saker fast använder olika ord 
_**/Mvh Anne
15,Fattar inte varför du tog mitt inlägg så hårt
.jag skrev vad jag anser och hur jag gör i min lydnad med mina hundar,precis som Anne skriver så använder man olika ord,och jag skrev det på mitt sätt.
I övrigt om du nu är överens med Freke så är du nog det med mig med,vi har samma syn på hundar i det mesta.
Nu kan vi ju återgå till trådens ursprung tycker jag
Det med hårda ord och gap märket jag så tydligt på mig och min sambo. Han är jättego och snäll, men när han blir irriterad och frustrerad så höjer han lätt rösten, och hela hans kroppspråk blir kantigt och argt (om ni förstår vad jag menar).
Jag brukar gå in och "avbryta" och man märker sån skillnad på hur våran hund lyssnar när man är mjuk, men bestämd, jämte frustrerad och gapig.
När min sambo blir irreterad så stänger hunden av, hon blir "ynklig" och förstår inte alls vad hon ska göra, och han blir mer frustrerad och hon blir mer förvirrad.
Men om man är mjuk och tydlig så kanske hon inte gör rätt direkt men det går väldigt mycket fortare!
Nu har ju vi en helt normal hund som inte har några större problem, annat än små vardags bekymmer. Men det är intressant att se skillnaden.

#20 säg till din sambo att sluta prata med hunden och istället visa vad han vill!
Det är en av de största problemen tycker jag vilket faktiskt strular till det för hundarna, att vi hela tiden ska prata så fruktansvärt mycket(ville skriva ett annat ord!)
Men om man ser hunden som ett barn på typ 3år, dom lär sig mer och mer men man kan inte ha en diskussion så varför har vi det??
Troligen för att vi är dumma i hela huvudet, som tror att vi ska få ett svar eller en reaktion och att hunden med hjälp av de ord vi använder ska förstå vad vi vill…
Lika mycket som vi förstår vad ett vov eller ett morr betyder, kan låta vem som försöka att översätta vad min hund säger då han pratar rätt mycket, förvisso ser jag vad han vill och menar men den som inte känner honom skulle inte ha en aning.
Mer än att dom skulle säga att han var en riktigt Dominant hane, sen att han är något helt annat har folk inte en aning om.
Hälsn. Freke
#21 Jag vet hur vi ska hantera våran hund och det handlar inte om att han "pratar" med hunden. Det vet ju han också att de inte funkar så.
Blir lite irrterad på att det inte diskuteras det jag försöker visa på utan på helt andra saker. Jag skrev ju att jag brukar gå in och avbryta och det borde väl räcka, man borde väl förstå att jag vet vad han gör för fel och går in och rättar det?
Jag vet vad han gör för fel (och det handlar inte om att han pratar med hhunden). Jag försökte visa på hur fel det kan bli när man använder gap och skrik och blir hård.
Ledsen om jag låter irreterad, men jag blir lite irreterad när alla verkar tro att de vet bättre än alla andra. (förlåt om detta går ut över dig freke, men de är inte första tråden)…
22,Jasså vilka flera trådar är det då? pm,a gärna och berätta för sådan vill vi klara upp på denna sidan så fort som möjligt…..jag kan ju tycka att din sambo borde veta bättre då än att höja rösten om han nu vet att hunden tar illa vid sig av det vilket du själv skrev i 20,det ska ju inte du behöva bryta,när du gör det så är ju redan skadan skedd,hoppas du förstår hur jag menar?…
#23 Ja eftersom alla verkar vara perfekta och aldrig göra fel med sina hundar så få jag väl förklara precis vad jag menar att min sambo gör…
Ibland, de händer inte ofta, men när hunden gör något som gör honom irriterad, stressad, ex börjar skälla och hon inte slutar när han säger till, eller förstår hans kroppspråk. Så kan han höja rösten, han märker de antagligen inte själv, eftersom han blir just stressad. Och eftesom han blir stressad, så blir hunden stressad och skäller mer. Ett exempel. och då går jag in och "avbryter" både hand betende och hundens. Eftersom båda stressad upp varandra.
Som sagt de händer väldigt sällan, kanske har hänt 3 gånger under de 5 månader vi haft våran hund.
Men det känns bra att ingen annan här verkar ha de problemen att de alltid kan hålla sig lugna och göra rätt när de blir stressade och upprörda….

#24 Ingen är perfekt, men då det är svårt för folk att läsa mellan raderna så kan man bara svara utifrån det som syns i texten och inte ta något förgivet, vi kan alltså inte ta för givet att tex din sambo inte pratar långa ramsor med hunden, mm.
//Anne, Sajtvärd.
_**/Mvh Anne
24,Det där har att göra med erfarenheterna man har som hundägare,dom tar man till sig och vet sedan hur man ska bete sig,och andra ggr får man lära sig något nytt eftersom alla hundar är olika individer…
Sen vill jag nog veta vilka trådar du menar?….tycker inte det är chysst att insinuera på att folk gjort något emot dig om det inte är sant,och som sagt vi vill gärna hålla rent från sånt i så fall på denna sajt…
#25 Det är just det jag menar, att många läser bara vad de står istället för att se de man försöker visa på. Jag försökte diskutera och fundera kring just de här med hårda och mjuka metoder, hur hunden reagerar på olika saker.
Istället så börjar folk ni diskutera det jag tog som exempel, vilket för mig är en helt annan diskution. och om jag tyckte att vi hade ett problem och så hade jag frågat om det istället.
Om ni förstår vad jag menar.
#26 jag har inte sagt att jag känt mig påhoppad i andra trådar, men många trådar jag har läst har folk en tendens att anmärka på små saker istället för att se "the bigger picture" så att säga… Istället för att diskutera sakfrågan snöar de in på vad personen bokstavligen har skrivit.
Sen är de just de med erfarenhet, min sambo har inte så mycket hunderafrenhet som jag har, som vet hur man ska göra och vet hur mycket ens eget humör och kroppspåk inverkar på hunden. Men som jag skrev här ovanför, det är inget stort problem, jag försökte bara visa ett exempel jag har varit med om där man tydligt ser att sk hårda metoder inte fungerar…
27,"Förlåt om detta går ut över dig Freke men detta är inte den första tråden" skrev du,men fortfarande insinuerar du på att folk snöar in sig,på denna sajt är vi snabba och noga med att sånt inte ska axelerera alls,sen gäller det ju inte dig då,vilket jag då ännu mindre förstår varför du skriver så…
Du får ursäkta mig men jag anser att det är ett rätt stort problem om din hund blir så kuvad pgr av hans temprament,man får ju hoppas då att han lyssnar på dig och upphör med sitt beteende så länge hunden finns i närheten…..Jag hade aldrig accepterat att min sambo eller någon annan i familjen betedde sig så om jag haft en så känslig hund som du nu har…
#28 Jag förstår inte vad du blir så upprörd över.
Jag skrev innan att min pojkvän inte har så stor erfarenhet av hund, han måste väl få göra fel? Jag förstår inte heller varför du tror det är något som jag "tolererar" då jag skrev att jag avbryter och visar hur man ska göra.
jag skrev också innan att de hänt kanske 3 ggr, alltså inget som händer ofta. En gång var det att han gav ett "skall" på hunden när den skällde, och det fungerar ju inte, men det visste ju inte han, eftersom han inte har den erfarenheten av hundar.
Jag vet inte vad du läst ut av mina inlägg för att på dig verkar de som om min pojkvän (som älskar våran hund och är världen snällaste) är något monster mot henne och att hon är en rädd och kuvad liten hund…

Nu tycker jag vi kan återgå till det tråden egentligen var tänkt att handla om.
_**/Mvh Anne