Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2000 ggr
[Driva]
0

Skall vid lek

Våran hund, hon är tre år, hon skäller i princip aldrig till vardags, men när hon busar, med oss eller med andra hundar. Då kan hon ger ifrån sig skall.
I vanliga fall tycker jag det är okej att de låter lite när de leker. Men hennes skall (eller lek"yl") är öronskärande.
De är så fruktansvärt högt (ton mässigt) att de är jobbigt för öronen.

Vad tycker ni, tycker ni de är okej att hunden ger skall ifrån sig när de leker? Och kan man träna bort de på något sätt?

När hon leker med oss brukar jag sluta leka med henne när hon börjar skälla, men det är svårt när hon leker md andra hundar, då kan man ju inte avbryta direkt på samma sätt…

[Forest]
0

Många hundar skäller vid lek har jag märkt även våran vuxna hund har börjat med morrsnacka vid lek. Man hör tydligt o ser tydligt att hunden är glad o inte arg. Även andra hundar ser o hör att det inte är något argt. Sen har vi valp hon skäller vid lek nu är det för få igång chanel (vuxna hunden) till jaga lek funkar tydligen :)

[Driva]
0

Jag vet att hon inte är arg utan bara glad och uppspelt :)

Och det är som sagt inte egentligen själva skällandet som är problemet utan att de är så högt och skärande, så det är jobbigt för hörseln.
Men det kanske bara är att införskaffa öronproppat :p

liljegren
0

Våran tibbe gör samma sak.. Det låter riktigt illa, men vi låter henne hållas och försöker lugna ner henne när hon låter allt för mycket..

AnneN
0

Velvet har också ett öronskärnade skall då hon leker, speciellt då hon leker med andra hundar, men jag anser att det är helt okej, jag kan ju faktiskt hålla för öronen då hon skäller.

Dock så är det inte okej att skälla vid vissa andra tillfällen, men just vid lek är det ok enligt mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Klart dom ska få skälla och snacka vid lek,Snodden har ett kopiöst högt skall pgr av att han är en ren vallhund,och dom ska höras "varna" på långt håll,det är en vanesak också,han skäller dock aldrig vid lek med andra hundar,däremot när han leker med familjen,men han varnar om någon närmar sig hemmet tex,och då hörs det,det är inget jag tänker ta bort,dock har jag lärt honom tyst på kommando.

[Vargnatt-]
0

Aramis låter väldigt mycket vid lek, men han har ett mörkt skall så det är inte så jobbigt för öronen. Tycker det är helt okej att han skäller och pratar när vi leker Glad