Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 2143 ggr
Knota
0

Bitande

Hejsan jag har en trettonveckors valp som är grymt duktig när vi tränar. Men när vi går hemåt så blir hon bitig.

Hon biter i kopplet och hugger efter armar o  naffsar på benet.

Det är som om hon antingen är för trött eller fortfarande har så mycket energi att hon vill inte in.

När man sedan försöker få henne lugn så naffsar hon efter armar och ben och det blir liksom bara värre ju mer man försöker få henne lugn.

Jag skulle gärna vilja ha tankar och tips  om hur jag skall göra för att få henne att förstå att det inte är ok att bitas på detta sätt.

[nataschaj]
0

Får man fråga va de e för blandras?? de kan hjälpa till en viss del.

spikes
0

Tretton veckor är ju inte så gammalt,hon märker ju när ni slutat träna och vill ju släppa lös och leka då,ta med en leksak och ha kul en stund efter varje tränings tillfälle,sätt dig sedan lugnt ner innan ni går hem,så sjunker hennes adrenalin på hemvägen.

Knota
0

Det är schäfer och jämthund

AnneN
0

Du har redan fått mycket bra tips av spikes…

En del hundar vill gärna ha en uppgift att utföra även då man inte tränar, det kan tex vara att bära saker på promenaderna. Har hört en del som haft liknande problem som det du beskriver fast med vuxna hundar, de har då skaffat någon mjuk leksak som hunden får bära i munnen på promenaderna eller en hundryggsäck (rekomenderas dock inte till valpar)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anderssson
0

Om hon envisas med att bita dig i händerna skulle jag tänka på att inte envisas med att ta på henne och klappa henne för att få henne lugn. Sätt dej ner med henne och låt henne lugna sig själv. Du kan träna in "lugnande händer" på henne men det måste göras när hunden redan är lugn, annars kan hunden få fel association. Och det är viktigt att du tänker på att hunden är bara bebis. Ställ inte för stora krav! Lycka till!

Maja2
0

Du säger att hon är grymt duktig när ni tränar, vad tränar ni? Nåt som höjer stressnivån mycket?

[chouwa]
0

Tänk på att ha en Tydlig av/på-signal!!

Knota
0

Tränar kontakt övningar och gå fint. Jag leker med bollar också.

Men kanske är det så att hon varit uppspelt..

Jag skall försöka vara mer vaken på hur jag agerar innan/när hon slår om.

På/av signal låter bra men hur funkar det i praktiken?

Förklara gärna

Jag vill lära mig

spikes
0

8,Det gäller att finna balansen mellan att hon slår över och träningen,om du lär in ett kommando när du avslutar träningen tex "räcker" och kanske höjer en hand,sätter dig ner och tar det lugnt tills du ser att hunden har gått ner i varv,så kommer den att förknippa ordet med att ta det lugnt.

Alltså hunden ska till slut kunna varva ner bara du säger ordet,det kallas av och på knapp,när ni ska träna kan du ju lära in ett kommando för det,jag använder "jobba",då vet hunden att det är träning som gällerFlört.

Men som sagt börja med att varva ner efter träning innan ni går hem.

Knota
0

Idag så när vi nästan var hemma så kommer två av katterna.

Och hon blir på helspänn och gör utfall mot katterna.

Jag skulle så gärna vilja att de accepterar varandra och att hon inte jagar dem.

Jag försöker med att jag sätter henne och så får katten komma fram och så forsöker jag ha henne lugn.

Nu funkar inte detta så bra, är det en fråga om tid eller gör jag på helt fel sätt?

jag är jätte tacksam för all hjälp

spikes
0

10,Hon är kopplad och katterna är lösa,alltså blir katterna ännu mera ett flyende byte för henne,är det dina katter?,lever dom tillsammans,så skulle jag rekommendera att du låter dem bekanta sig inomhus först,i annat fall så är det bara kontaktövningar som gäller i en sådan situation,du får helt enkelt se till att du är mera intressant än katterna,och kom ihåg att ju mera du drar i kopplet(om dugör det vid utfall) ju mera triggar du hunden att utöka anfallet.

fettmedkevlar
0

Ett tips jag har, sluta alltid när det går som bäst.

Min 2åringa schäfertik blir så energisk och "gå-påig" när hon har varvat upp, så jag slutar antigen om hon blir för hetsig eller om t.ex ett moment har gått bra 3 gånger. Oavsett antal gånger jag hinner utföra momentet så slutar jag alltid när det går som bäst.

Eller så kan du ju göra som så att när träningen är över så går du bara som vanligt hemåt(eller vart du ska), du är bara passiv och inte hejar på valpen och busar upp den. Hoppar valpen upp och biter eller nafsar så ta bort valpen och säg "Nej", sedan fortsätter du promenaden och upprepar "momentet" om valpen gör om samma sak.

En valp är ju bara en valp som inte "kopplat" att hoppa och nafsa är fel.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Elshira
0

Jag tycker du fått bra tipps här men för att tillägga lite bara det här med att de ska ha ett "uppdrag" så är pinnar en höjdare för några vänners valp.

Han letar upp en pinne det första han gör och bär sedan på denna hela turen hela vägen hem där han sedan spintar den i småbitar! xD Så hjälp hunden att hitta en pinne som den kan ha på hemvägen och se om det kanske hjälper =)

Hakuna matata!

pv60
0

Vår Bella tycker också att det är kul att jaga katterna utomhus, hon vill leka med dom eller med barnen som rör sig. Vi har haft henne i en vecka och hon är 13 veckor. Jag har övat genom att sätta mig på huk, viska hennes namn och locka med en godis. Sen är det sitt, stanna och en godis till. Smack och pussljud med munnen när katterna springer iväg. Bella är mera lättavledd ju mer jag viskar eller lockar tyst, tyst… Visst har det gått åt en godisbit eller två, men vi har hunnit långt på en vecka.

Kanske kan fungera för din hund också? Lycka till.

spikes
0

13,Pinnar som hunden själv får spinta av är inget att rekommndera,det är jätte lätt att dom sväljer en vass pinn bit och då skär sönder tarmarna,bättre med en boll eller annat som inte går att ta sönder.