Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: lydnad-bruks
Läst 1308 ggr
Mikaela_B
0

Träningstips när besökare kommer mm.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver lite träningstips från er alla. Det gäller min "lilla" Rottweiler tik, som tror hon är lika stor som en chihuahua men i själva verker väger nästan 40 kg.

Hon är tränad inom lydnad osv, tävlar i bruks / spår mm men jag kan inte få någon koll på hennes beteende i denna situation…

Det gäller när folk kommer på besök, när jag och min sambo kommer hem så möter hon oss vid dörren men kollar egentligen bara ifall det var vi sedan går hon och lägger sig igen eller hälsar lugnt genom en klapp eller något sådannt när vi kommit in ordenkligt. Så inget mer med det liksom.

MEN när det ringer på dörren och någon av oss är hemma så är hon där på 0,2 sek och öppnar man dörren även om hon inte är där och hon hör andra människor komma axelirerar hon från 0-200 på 2 sekunder! Hon hoppar, och hon puttar,bökar ja you name it, hon e som galnast av lycka när andra kommer, och som många vet och kanske håller med om så är det väldigt obehagligt att en sådan stor hund dundrar mot en när man kommer på besök.

Och många familjemedlemar har fördomar sedan innan och har respekt för henne och är rädda pga rasen så de drar ju med sig lite olycka över de hela.

Och dessutom väntar vi barn så jag känner att det är dags att ta tag i detta nu redan och hitta en träningsmetod som passar henne och funkar och så ligger det i huvudet på henne hela tiden sedan..

Jag har testat med att ge henne en leksak när man kommer in så hon kan visa upp den istället men de är inget intressant i de läget, har funkat på alla mina andra hundar men inte denna tösen hehe..

Och sedan då självklart att folk inte ger henne uppmärksamhet, inte kollar på henne, inte klappar henne eller liknande utan bara går rätt in och ignorerar henne, men jag klandrar inte folk för 40 kg upp i famnen och fortsätta ignorera, funkar inte riktigt, och håller man inte koll på vart hon är så ser hon till med sin kraft att du sitter på röven inom 5 sekunder om du inte är berädd..

Så alla tips och ideér om hur jag skall kunna få henne att varva ner när det ringer på dörren och vi får besök, hur hon ska sluta hoppa osv… Det är ju jobbigt för henne med att hela tiden övertyga alla om att hon ska stå i centrum och bara hälsa hälsa hälsa på henne hela tiden, och vi vill gärna att folk kommer hit igen och vi inte behöver åka bort hela tiden…

www.blueberryhedgehogs.com

AnneN
0

Kanske kan du lära henne att då det ringer på dörren betyder det att hon ska lägga sig på sin plats.

Här har jag skrivit en artikel om hur man kan lära in detta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mikaela_B
0

Har jag aldrig tänkt på faktiskt…
Skall läsa artikeln på en gång och se =)

www.blueberryhedgehogs.com

spikes
0

Ja annars kan ju folk meddela innan dom kommer så du kan förbereda dig,sätt på henne kopplet och kräv att hon ska sitta och låt folk få komma in och gå in och sätta sig,beröm därefter och ge gotta tex…följ sedan med in så hon inte kastar sig över någon i efterhand,när hon sett alla ska hon gå och lägga sig…be också alla att fortsätta noncha henne hela tiden.

Men jag måste få fråga gör hon så här ute också?…

pv60
0

Sitt, stanna och hälsa. I den ordningen. Öppna inte dörren förrän jycken är lugn. Involvera grannar och bekanta som får ringa på och (stå ute och vänta) tills jycken är lugn och allt är avdramatiserat. Tillåt inte att hunden hälsar förrän den sitter ner och är lugn.

Funkar på vår jycke.

Ska säkert gå bra. Lycka till.