Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1390 ggr
EmmaVarg
1

öronskabb/inflammation?!?

Har en pudel som har haft öronskabb(?) i några veckor/månader, vet inte hur länge. men märkte det för kanske två månader sen eller l'ängre, minns faktiskt inte.. inte mer än ett år iallafall.. och då frågade vi i apoteket vad som skulle vara bra emot det o så fick vi nåt som hette frontline vet. som skulle användas en månad men den har inte hjälpt, och nu i några dagar har jag rensat hans öra varje dag med något annat en annan sa skulle vara bra, vet inte vad det heter men det är som i en grå flaska man droppar medlet i örat, det har inte heller hjälpt, ser tillochmed värre ut… vi skulle med honom till veterinären för några veckor sen men det blev aldrig av, tror för att min mamma sa att det kommer gå över när jag tvättar det och för det är dyrt då vi har andra katter och hundar också. har också läst att det smittar men har inte sett på katten eller andra hunden att dom har något "mörkt klet" i örat.

och jag är väldigt säker på att det är öronskabb då hela öronlappen är knallröd på insidan, han går med huvet på sne, piper jättemycket när man bara rör örat och har jättejättemycket mörkbrunt/svart typ torrt klet i hela ingången till örat.

va ska jag göra? mamma tycker veterinär är jättedyrt, om någon här haft samma problem så kanske ni kan säga något "medel" som man kan köpa..?

AnneN
0

Om det är öronskabb så ska det behandlas av veterinär, det smittar dessutom till de andra djuren så alla kan behöva behandlas!

Om det är öroninflammation så ska det också behandlas av veterinär då det faktiskt är plågsamt för hunden att ha detta!

Dyrt eller ej med veterinärvård, har man tagit på sig ansvaret för ett djur så är man skyldig att ge det veterinärvård då det behövs! (tror tom det står i djurskyddslagen) Så boka tid hos veterinär snarast!!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Säg till din mamma att det är hennes ansvar att hålla djuren i bra skick,det gör hon inte nu och det kan man bli anmäld för,din hund piper för att den har ont…..gå till vett genast!,skabben behöver inte synas för att finnas,den kan ligga längre ner än vad ögat kan nå,och de andra djuren måste behandlas även dom,det är väldigt smittsamt.Får skabben härja fritt kan den krypa in i hjärnan på dem om det vill sig riktigt illa.

EmmaVarg
0

vi ska t veterinären idagg.

AnneN
0

#3 Jätte bra Glad Hoppas att det går bra

_**/Mvh Anne

spikes
0

3,Bra hoppas allt löser sig till det bästaFlört

annzoo
0

#3 hur gick det hos veterinären?

EmmaVarg
0

dom sa att det satt fast något i hans hörselgång o så använde dom öronrens o så sa dom att om inte "saken" åker ut innan ikväll så ska dom söva honom och procka ut det imorgon.. :)

AnneN
0

#7 Då hoppas vi att det lossnar ikväll så han slipper sövas och att det inte blir några komplikationer av det.

_**/Mvh Anne