Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettförsäkringar
Läst 2753 ggr
Tavar
0

Dolda fel

Vad täcken en dålda fel-försäkring? Många skriver att de har det men har inte hittat någon förklaring på vad det innebär? Är det något man kan få på en privatuppfödd blandis med eller är det bara kennels som har det? Borde ju vara ett gott tecken på att de är seriösa :P

Hoppas någon kan svara ^^

// Nina

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

AnneN
0

Hittade svar på Agrias hemsida.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tavar
0

Tack :) nu förstår jag lite bättre ^^ hade lyckats missa det där :P

Tyckte det är något som är bra o veta om man tänkt skaffa en hund så man inte missar något :P

AnneN
0

#2 jo det är bra att man som köpare tar reda på så mycket som möjligt för då kan man ställa större krav på uppfödaren.Glad

_**/Mvh Anne

Tavar
0

Ja ^^ och det måste kännas hemsk att köpa en valp som man blir så fäst vid och så visar det sig att den har tex ett grovt höftfel eller liknande :( blir ju som att veta att ens barn föds med deformerade fötter. Skulle åtminstode jag tycka, vet hur jobbigt jag hade med min katt som hade problem med magen…

carint
0

Jag köpte en blandras för snart två år sedan och den uppfödaren hade dolda fel försäkringen. Så visst kan en privat uppfödare av blandisar ha det. Jag visste faktiskt inte heller vad det innebar men läste nu på Agrias sida.

KindredCold
0

Ja du fick ju läsa, men det ska tydligen mycket till innan det händer något från Agria.

Vi hade en rottweilertik som var Doldafelförsk. och fick senare problem.
Något som funntis sedan valpsben.
Två olika vet. konstaterade detta, men icke, för Agrias vet . en som varken sett hunden, undersökt den eller ens träffat den tyckte inte att det hade med det att göra..

Hur ska man då kunna utnyttja den?
Om Agrias vet. någon som aldrig träffar/undersöker djuret kan "se" om det är ett dolt fel..?

Förlåt om det vart OT, men vill bara förklara att min erfarenhet av Agria och Doldafel inte är något att hoppas på, även fast det kan vara bra.
Bara vi som hade otur kanske?

-Ps, tiken avlivades pga av detta (efter en op) och vi skulle fortfarande betala försäkringen många månader… Trots att hunden var död, och inga försäkringspengar fick vi för op, eller dödsfallet..
Allt betalat ur egna fickor..

spikes
0

6,det där har jag en vänninna som var med om också just med agria;-)

Gluskap
1

Men uppfödaren (om det så är en reggistrerad/oregistrerad) är väl alltid skyldig till att ersätta om det visar sig att valpen har ett dolt fel innom 3 år även om h*n inte har en dolda fel försäkring?

Försäkringen är ju inget som köparen har något att göra med utan den är ju bara en säkerhet för uppfödaren?

KindredCold
0

#7 Jag rekomenderar aldrig Agria till någon. Har haft noll bra erfarenheter och en hel del dåliga med dem.. Sen är de fasligt dyra för sina ganska taskiga förmåner..

Men, nu var detta inte trådens ämne, sorry Tyst

Karizma
0

#9 jag har samma syn dom dig ang argia jag har haft struligt med häst och katt då försäkrade genom Agria o jag fick inte ut det som jag skulle. Hästen var bra försäkrad och skulle haft en del men pytsan tog ju evigheter innan jag fick något, så det vart till o byta försäkringsbolag bytte till if.

Svea-
0

oxå bara hört dåligt om agria…blev själv tidigare i livet väldigt dåligt bemött när jag skulle teckna en försäkring för min dåvarande blandis.

tråkigt,,,agria…tråkigt…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Tavar
0

Vad jag fått höra låter det nästan som att dom väljer ut folk de sköter Obestämd Har aldrig haft ett djur försäkrat där men då fera har talat om sina Antingen Eller-bemötanden så får jag det intrycket.

gnagarlover
0

vill gärna ha svar på #8 fråga.då jag själv nyss var med att få avliva min 16månaders hanhund pga helt förstörd höft.har mailat uppfödaren 2 ggr men ej fått svar.fick inte ut en krona av agria;( hur gör jag nu?fick ha min älskade lufs i 13 månader

AnneN
0

#8 & 13 Se bifogad pdf-fil och bläddra ner till avsnittet om dolda och synliga fel.

_**/Mvh Anne

gnagarlover
0

har inget köpavtal.bara kvitto och vetrinärintyg.nån som vet då hur jag ska gå vidare?

AnneN
0

#15 Jag gissar att det blir på samma sätt iallafall, men kontakta konsumentombudsmannen så kan de nog hjälpa dig med hur du kan gå vidare

_**/Mvh Anne

gnagarlover
0

väldigt många tackGlad

AnneN
0

#17 Berätta gärna hur det går för dig

_**/Mvh Anne

gnagarlover
0

det ska jag och jag ska även sätta in bild på min nye gosse.tycker det verkar vara en bra blandis? new foundland/landseerSkrattande

AnneN
0

#19 Har ingen erfarenhet av landseer, men har haft en "nuffe" och hon var då underbart härlig.

_**/Mvh Anne

gnagarlover
0

tänkte mest på att det är samma hund men olika färg.ungefär som vit o tecknad schäfer.eller är jag helt fel ute?

gnagarlover
0

p.s han är dolda fel försäkrad

gnagarlover
0

har idag haft kontakt med konumentombudsmannen och de sa att jag har all laglig rätt att få tillbaka pengarna. om jag inte kunde komma överens med säljaren var det bara att kontakta advokat.så i dag har jag skickat sms till henne då hon inte svarar på mina mail men fortfarande inget svar.så det blir att kontakta en jurist eller advokat nästa vecka. kommer även att skriva namnet på henne här om man får? för att varna andra.

AnneN
0

#23 Tyvärr får man inte skriva namnet direkt på forumet då det bryter mot personuppgiftslagen, men du kan om du vill göra som så att den som vill veta namnet får skicka PM till dig för att få det.

Stå på dig, du kan vinna denna "fajt"

_**/Mvh Anne