Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4402 ggr
gnagarlover
0

förebygga våtexem?

undrar om det går att förebygga fuktexem hos nuffar?

spikes
0

Jag har för mig att det ska gå….man kan tex tunna ur pälsen med effilerings sax,sen vet jag många som blåser dem torra med hårfön om dom badat mycket

AnneN
0

Har skrivit en artikel om hot spot (som fukteksemet brukar kallas), där tar jag upp bland annat vad man kan göra för att förebygga det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hittadjur-se
0

Vi tunnar ur med effileringssax samt klipper bort lite med vanlig sax och rakar lite där han har som mest tjock päls me underullet kraftigast. Baktill på hasorna och fram under hakan och ner mot frambenen lite. Hälsa före utställning och vi har inget intresse av utställning så för oss spelar det ingen roll :-)

Har fungerat i flera år nu. Sedan februari 2010 simmar Bamse varje vecka och efteråt är det torkande som galningar som gäller med 2 hårblåstar och en superhandduk som suger åt sig rejält. Annars är det kört ganska snabbt om vi inte får honom torr. Men vad gör man inte för sina älsklingar ;-)

[oboybabe]
1

Min hane är en känslig hund, han får våtexem, solexem m.m Jag torkar honom med hårfönen efter vetrinären gav mig råd om det och sen dess har han inte fått något exem.