Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettlydnad-bruks
Läst 1642 ggr
stinadrugge
0

Springer iväg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en amstaff valp som är 6 månader snart. Hon är hur underbar som helst och går alltid att ha lös utan att hon springer fram till folk osv. Problemet är att hon har kommit på att hon inte vill in efter att vi varit ute, så direkt när hon förstår att vi ska gå in så springer hon iväg och går inte att få tag i. Vi har försökt springa iväg, locka med godis, lämna henne ute, leka osv, men ingenting funkar. Hon kommer alltid annars på inkallning och lyder alltid.

Hur ska man träna bort detta?

AnneN
1

Gör det till en rolig grej att komma in också! Ofta så betyder att gå in att det roliga är över, lär hunden istället att då ni kommer in så fortsätter det roliga en stund till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Gillar hon bollar så ta den och kasta in den så hon ser,beröm sedan för att hon hämtade denFlört

stinadrugge
0

Hon går inte på om man kastar en boll för hon förstår att man luras :s

[Mariaaaaaa]
0

Min tova var likadan, jag brukade ta en pipleksak, som verkligen kallar på uppmärksamheten och när man fått uppmärksamheten så spring åt motsatt håll, alltså ifrån hunden. Se ifall hunden kommer till dig, sätt dig med ryggen ifrån hunden på huk med leksaken i famnen. Har du tur så funkar det! Det funkade på tova tillslut. Ge beröm också såklart, försök ha en godis också som du kan ge hunden när den kommer till dig. Tålamod krävs dock. Men det lönar sig! :) Och gå in med inställningen att det ska gå, postivt kroppspråk och ta det som en lek också. Då smittar det inte av sig på hunden att du vet att det inte kommer och gå och att hunden kommer att fatta. Det tror jag på! :)

pv60
0

Håller med nr 4

Maja2
0

Du säger att hon alltid kommer annars på inkallning. Kalla in henne en stund innan ni ska gå in så att bekymret aldrig uppstår.  För varje gång man kallar in hunden och den inte lyder, undergräver man inkallningen. Hunden märker att den inte alls behöver komma när man kallar.

stinadrugge
0

#6 det är så jag gör nu, unviker problemet. men vill ju egentligen arbeta bort det..

Maja2
0

#7 personligen så tror jag att det är just det du gör: arbetar bort det. Just genom att inte hamna i situationen att du kallar in och hunden vägrar komma

Bumsibum
0

hon är ju  trotsåldern så med lite tur går de över snart.. Glad, jag hade ingronerat d..då kanske hon märker att de inte är så skoj mer.. ha tålamod.. Tungan ute