hundar + saltvatten?
Skulle vilja åka o bada med hunden mycket i sommar men är väldigt rädd att dt ska hända något.
han är ett o ett halvt år och första gången han "badade" utomhus var för någon vecka sen, han vågade bara gå i kanske 20-25 cm innan han stannade och såg osäker ut men ändå ville fram. ( han är en mallanpudel)
men vi har en malteser/bishon havanais som också va första gången han badade den dagen och han gick i mycket mycket längre och vågade dessutom simma och springa i vattnet. ( min syster hade hand om honom)
men nu e de så att jag är rädd att ta ut min hund på djupare vatten eftersom det kommer typ vågor och om han är i vatten så det kommer över ryggen och det kommer stora vågor så han får mycket vatten över hela ansiktet och blir rädd, kan det inte hända något då??
är väldigt väldigt rädd om honom och oroar mig i onödan väldigt ofta men skulle det vara dåligt att ändå ta ut honom i djupare vatten så han simmar utan att det kommer hända något dåligt? ( för han litar verkligen på mig och om jag drar in honom i djupare vatten och det händer något kommer han inte känna sig trygg efter det då han gör allt vad jag säger till honom även om han känner sig osäker på det..)
Det bästa är att låta hunden gå ut på djupt vatten om den vill det själv,man ska aldrig tvinga hunden till något då föds det bara en osäkerhet,men hundar kan generellt alltid simma,det ligger i generna,men då ska dom ha fått lära sig som valp.
Sen skrev du något om saltvatten?,ja en hund ska inte bada för mycket i saltvatten,det torkar ur huden,och var alltid noga med att skjölja ur allt salt när ni kommer hem efter ett sådant bad.
Riksen för klåda och sår finns alltid även om man sköljer ur de när man kommer hem. Varför inte bada i sötvatten? Där finns inga giftiga alger och vattnet är säkrare på alla sätt.
#2 vad är sötvatten? jag trodde allt man badar i ute på hav/stränder/sjöar var saltvatten.. :s
haha, men det är klart att jag vet att man ska sjölja ur det när man kommer hem men jag menar när jag är där och badar och ifall det kommer en stor våg över honom, då får han ju fullt av vatten i öronen, ögonen, munnen, näsan o allt .. :/ är inte det farligt?
#3 Får han de in i munnen kan han få diarre och börja kräkas. Då ska du till veterinär.
Nej hav är salt och sjöar är sött :P

"Sötvatten, färskvatten, vatten som har tillräckligt låg salinitet för att vara drickbart. Förekommer framför allt i insjöar, floder, grundvatten och is. All nederbörd består av färskvatten."
"Saltvatten är vatten som innehåller en signifikant (märkbar) koncentration av lösta salter, främst natriumklorid (NaCl). Motsatsen kallas för sötvatten eller färskvatten. Hav består av saltvatten, liksom vissa insjöar, exempelvis Döda havet och Aralsjön. Bräckt vatten kallas sådant vatten som innehåller mellan 0,03 och 3,5 procent salt, det vill säga mer än sötvatten, men mindre än havsvatten."
"Bräckt vatten, eller brackvatten, är vatten med högre salinitet än sötvatten men lägre än havsvatten. Förekommer i delar av hav som bara har liten kontakt med vanligt havsvatten men har stora tillflöden av sötvatten - exempelvis Östersjön, Bottenhavet och Bottenviken - samt i estuarier. Bräckt vatten kan också uppstå i vattendrag som har en hög avdunstning, som till exempel de nedre delarna av Jordanfloden."
Källa: Wikipedia
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 aha.. men jag ser ingen skillnad på hav och sjö xD
# 6 det lättaste tipset jag kan ge för att veta om det är salt vatten eller söt är: doppa hand flatan i sjön / havet.. slicka på det.. och om det smakar salt så är det salt vatten ;) om det smakar vatten är det söt vatten ;)