Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettallmänt
Läst 1714 ggr
[Vargnatt-]
0

Vilken ras?

Haha ja, nu är det dags för mig att komma med en sån här tråd, om vilken ras som skulle passa att bli nästa hund här hemmaSkrattande.
Det är inget nytt hundköp planerat än, men jag gillar att fundera och drömma lite så tänkte höra med er vad ni tror skulle kunna passa Glad

Ingen jätteliten hund, mellan eller uppåt vill jag helst ha.
Pälsvård, borstas 1-2 gånger i veckan, ingen jätteavancerad pälsvård alltså.
Vill ha en som hänger med på det mesta, långa promenader och utflykter Glad.

Hjärngympa kommer den få med trixträning, vardagslydnad, aktiveringsleksaker, ibland är jag uppe och kör Agility med min nuvarande hund och det är något jag tycker är kul på den här låga nivån vi gör det, är ingen tävlingsmänniska inom något område.

Hm, känns som det är mycket mer jag borde skriva upp också men jag kommer inte på nu, ni får fråga om ni kommer på något jag missat Glad

Har ni någon ras ni tänker på när ni läst igenom allt? Glad

AnneN
0

Kan du tänka dig någon typ av jakthund, eller ska den absolut inte ha jakt i sig?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Jag säger collie direktFlört

[Vargnatt-]
0

#1 Helst inte jakt i sig och absolut inte en riktigt ordentlig jakthund, som verkligen behöver få jaga för att må bra, då jag inte kan erbjuda den det, vill inte ta på mig en hund jag inte kan ge vad den behöver för att må bra Glad

#2 Haha tänk jag anade lite att du skulle tycka det Flört Och en collie skulle jag helt klart kunna tänka mig Glad

spikes
0

3,Vad roligt! hör av dig om du bestämmer dig kan du få tips av mig på bra rastypiska collie uppfödareFlört,härliga lätta följeslagare är dom….det var det du skrev om pälsen som fick mig att föreslå en sånFlört

[Forest]
0

Jag tycker det är så svårt o säga raser till folk :) har du inte tänkt att du är lite mer nyfiken på nån ras? Är ni aktiva av er så det finns en massa raser för er o välja på.

[Vargnatt-]
0

#5 Jo då jag har raser jag kollat lite extra på, bara nyfiken på vad andra ögon kan tycka passar in i mitt liv Glad

Bunn
0

soft coated wheaten terrier, kanske?

spikes
0

7,Den är det en hel del jakt iFlört

[Forest]
0

8, är det jakt i dom? Det trode jag inte, men ganska aktiv ras dok träffat ganska många bitska softisar men också de mjuka snälla.

JohannaCullenEnvall
0

Vad sägs om en foxterrier? Dom är visserligen inte så stora, men jag tycker att det verkar vara en ras som skulle passa dig ;)

[Vargnatt-]
0

Jag är förvånad över att olika terriers kommer upp faktiskt, det är nya tankar för mig Skrattande 

#10 Hur är med jakten i foxterrier? Vet faktiskt inte så mycket om just terriers.

AnneN
0

#11 Foxterrier används till grytjakt.

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

#12 Ah tack Glad Då är den nog inget för mig

JohannaCullenEnvall
0

#11 Jag känner ganska många som har foxterriers, och dom klarar sig bra utan att jaga.
Dom är väldigt pigga, men om du inte har en trädgård är det nog inget du borde satsa på, dock.

Dom som jag känner blir väldigt glada för flugor och fjärilar osv, men med lite arbete går sådant nog att träna bort. Bland annat min moster har en foxterrier, en strävhårig. Dom har tillsammans vunnit många agility-tävlingar, så om du någon gång vill börja tävla i Agility eller liknande, så är det en helt perfekt hund!

[Vargnatt-]
0

#14 Kanske passar bättre om jag blir mer aktiv inom Agility nån gång i framtiden då Glad Just nu har jag inga tävlingsdrömmar där utan kör bara då och då för att det är roligt Glad

AnneN
0

Här kommer några rasförslag:

Pinscher

Schnauzer (finns olika storlekar)

Pudel

Tibetansk terrier

Om du skulle kunna tänka dig att ha hund som älskar att apportera (= lite jakt) så tycker jag att en labrador skulle passa bra in på din beskrivning i övrigt.

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Ska kolla upp Pinscher, Schnauzer och Tibetansk terrier mer, det är raser jag inte vet så mycket om så ska bli intressant Glad.

En labrador hade jag kunnat tänka mig, växte upp med en blandning av labrador/golden, underbar hund! Och apportering kan jag nog träna med den, de gillar väl att apportera i vatten? Glad

AnneN
0

#17 Har hittills aldrig mött en labbe som inte älskar vatten, de är ju till stor del vattenapportörer (jagar sjöfågel) Skrattande

Tibbeterriern föll jag för då jag hade praktik på en kennel med den rasen, trots att de har mycket päls så är det inte så komplicerad pälsvård, kammas igenom 1-2 gånger per vecka för att slippa tovor och kanske lite klippning då och då (minns int hur det var för att ha utställningspälsen), men ska man inte ställa ut så går de utmärkt att ha nerklippta

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

#18 Aramis kanske tror att han är en labrador då, han älskar att slänga sig i vattnet och hämta vad man än slänger ut åt honom Tungan ute.
Utställning är jag inte heller intresserad av, så att hålla pälsen på något speciellt sätt för den skull behöver jag inte tänka påSkrattande

Bunn
0

#8 Min syster har en sådan och jag har inte märkt några jaktegenskaper i henne, men det kan säkert variera från individ till individ.

[Forest]
0

17, Tibetansk terrier där har du en hund som jag träffat trevliga är hundvakt åt en 3årig hane. Är ganska aktiv och mycket lättlärd hund. Är med på det mesta så upplever jag honom :)

Men vad är det för raser du tänkt lite på?

Jag kan tipsa om mellan pudel där har du en lättlärd smart hund kräver lite pälsvård men har man den nertrimmad så är det inte mycket som krävs. Fäller inte så det slipper man ganska tålig tyckerj jag en stor favorit för min del är ju Pudel Glad 

20, Nja jag har inte heller märkt det på dom softisarna jag träffat men så akterveras dom en del med på andra saker, kanske dom då får utlopp för sin energi.

[Vargnatt-]
0

#21 Raser jag tänkt på är de större "nalle" raserna, som liknar berner sennen som jag har nu, alltså newfoundland, landseer och sådana Glad Men det är intressant att se vad andra kan tänka sig passar, få lite nya tips som man kanske aldrig ens tänkt på självGlad

spikes
0

22,Vill du ha de stora raserna så rekommenderar jag en pyrreneer,dom är otroligt lugna,men med mycket vakt i sig,men håller man bara det i chack så är dom underbaraFlört

[Vargnatt-]
0

#23 Ja vi var ju och hälsade på en pyreneerkennel för ett tag sedan, härligt när hon släppte ut dom på gården och 6 stora hunden kom och skulle kramas Skrattande

spikes
0

24 visst är dom goa,hade ju en omplacering självFlört

[Vargnatt-]
0

#25 verkligen, träffade en jättestor hane där med roströda inslag i pälsen, det var otroligt fint, första gången jag såg det Glad

[Forest]
0

tycker det låter som du har en bra ras att fundera på :)