Äter inte, byta foder?
Min lilla tik på 1,5 år är ganska dålig på att äta och verkar tröttna på sitt foder väldigt snabbt. Hon åt Doggy när jag fick hem henne för snart 3 månader sen men jag böt till standardt efter ett par veckors övergång. Hon hann tröttna på Doggy innan jag började byta men åt standardt med god aptit. Nu har hon dock tröttnat på standardt också och äter bara en halv till en portion om dagen ungefär. Dock äter hon jättegärna burkmat eller om jag blandar ner en halv burgare av bravo färskfoder, då äter hon både torrisarna och färskfodret. Men endast torrisarna vill hon helst inte äta.
Mor min säger att jag borde byta foder, men jag tror att hon kommer tröttna efter ett tag på det med och man kan ju inte byta hela tiden. Färskfoder kan jag inte ge henne istället för torrisar eftersom vi inte får plats med det i frysen. Hon får dock färskfoder nångång i veckan blandat med torrisar som extra gott, typ lördagsgodis i matform. Vi får plats med en-två små förpackningar färskfoder men inte mer.
Hur ska man göra, ska jag byta torrfodersort och se om det funkar bättre eller ska jag vara envis och fortsätta med Standardt som vanligt?

Jag tycker inte man ska hålla på och byta en massa, det är inte bra för hundens mage att byta torrfoder hela tiden.
Försök hitta ett bra foder som hon verkar gilla och kör på det.
Vill ni inte behöva blanda i gott i maten för att hon ska äta för resten av hennes liv så ska ni inte börja med det alls för de lär sig snabbt att "äter jag inte så får jag go´saker".
Det är ganska varmt nu och då äter många hundar sämre än vanligt och de äter helre på kvällar/nätter då det är mindre varmt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med AnneN , blanda INTE ner saker i maten för att den ska bli "godare" . Ge det torrfoder ni bestämt er för. Håll INTE på att byta stup i kvarten.
Så det är bara att fortsätta med Standardt och sluta ge bravo? Det finns ingen risk att hon svälter sig själv för att hon inte vill käka torrisarna då? 

#3 En frisk hund svälter inte ihjäl sig själv utan de äter då de blir tillräckligt hungriga.
Sedan är hundar olika, en del äter bättre om de får gå och små äta när de vill = ha maten framme hela tiden, medan andra äter bästa om de serveras maten på bestämda tider.
Väljer du att ha maten stående längre stunder så rekomenderar jag att inte blöta fodret utan severa istället vatten bredvid.
_**/Mvh Anne
Jag har vart i samma sits som dig en hund som vägrar äta sin mat men nu i värmen så är dom inte så hungriga alla gånger. Och bajsar hon minst 1 gång o dagen så får hon i sig tillräckligt iaf. Blanda inte olika foder o dalta inte
Jag gjorde samma miss som du.
Iaf nu ger jag bara färskfoder o det äter våran, när det var vvarmt åt hon bra med men fick minska ner pga vi rör oss mindre.
Då blir det så, slut med gottet på lördagarna så äre bara att hoppas att hon förstår snart att hon inte får nått annat :P

#6 De dagar hon matvägrar skulle jag rekomendera att inte heller belöna med godis vid träning, använd hellre leksak eller annat som belöning.
_**/Mvh Anne
I framtiden om du vill ge hunden något gott så ge den ett tuggben eller märgben efter maten,det är bättre lördags godis än att blanda maten..