Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 3515 ggr
lilli-l
0

valp+mkt kissande

Hej!

Vi har precis köpt en valp, schabrador, och han kissar ofta, ofta.. Tänkte höra om det stämmer att dom kan kissa några gånger med 10 minuters mellanrum emellanåt! Ibland funkar det att han kissar mer sällan, men ett, tu tre så hittar jag kisspölar inne med korta mellanrum!

Vi är jättenoga med att kolla honom och ta ut honom varje gång vi ser att verkar nödig, alltid efter mat, sömn och lek. Men blir lite orolig när jag även hittar pölar titt som tätt ibland även om han nyss varit ute och kissat ett par gånger nyss!

Men kanske det hör till, han är ju bara 8 veckor och vi har bara haft honom i 5 dagar nu.

Sen så äter han sin egen avföring, om han bajsat inne på natten? Vi går utmed honom sent på kvällen och så direkt på morgonen vid 6-7-tiden.

Ville bara höra om det är vanligt med dessa beteenden?

Carpe Diem….Fånga dagen

spikes
0

Har haft hanar i många år nu,och ja dom kan kissa ofta ibland dom är ju inte färdigutvecklade och kan hålla sig när dom är så små.

Jag blir dock lite fundersam…..har ni kollat om han har något gult sekret runt penis eller fått in något som ligger och skaver?,i så fall kan ni tvätta med uppkokt vatten ett tag för då är det en liten inflammation,blir det inte bättre på några dagar får ni gå till vett med honom.Annars gäller det att vara ute längre stunder åt gången med honom.

Valpar äter allt,du får vara med och se till att han inte gör det,jag har aldrig haft en valp som har ätit sin egen avföring någonsin,och det beror på att jag ger färskfoder(rå mat),så dom behöver inte äta mera än det dom får.

Freke
0

Att han kissar mycket kan även vara stressrelaterat, du skriver att du nyss köpt honom och innan han "hittat" hem på riktigt så kan det vara en hel del kissande och även oroliga magar kan det bli..

Hoppas det ger med sig snart.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Forest]
0

Vad får han för foder?   låt han vara ute lite längre stund så han hinner kissa klart, tänkte om ni bara tror han ska kissa en gång sen går ni in eller så busar han och glömmer kissa klart han har inte tid? Det kan ju vara så att det är roligare o busa än rasta sig klart :P

Det är dom tipsen jag kommer på. :)

lilli-l
0

Tack för alla tips!

#1 Han har inget gult vid snoppen och jag vet hur det ser ut..våran gamla gubbe (schabrador) hade problem med det, men något sådant är det inte.

Om du ger färskmat, vad ger du då?

Veterinären kommer hit nästa vecka, då skulle hon kolla honom..men hon sa oxå att det där med avföring, orolig mage m.m kan ju bero på att det är så nytt allt än så länge! Så vi kämpar på med den lille..

#3 Han får Doggy Junior, uppblött, ca 1 dl, 4 ggr om dagen. Sen brevid får han lite a-fil och ibland lite majsvälling.. Uppfödaren sa att jag kunde blanda i lite Klass färdigfoder i torrfodret, det var han van vid..men jag tyckte att när jag gjorde det så blev det inte bra!

Gav lite av det till min andra hund, 11 år och även han schabrador, men han fes som en tok av det, så vill höll på att få nippran hemmaSkrattande

Tror att om jag ska ge det till en liten valp så kanske det skulle vara endast det och inte tillsammans med torrfoder.

Men jag ger nu bara torrfoder + a-fil + majsvällingen så får vi se..han har varit lös i magen oxå enda sen vi kom hem..idag var det lite bättre och imorgon har vi haft honom en vecka..

En till sak som jag är lite fundersam över..han har som lite "parkinson"skakningar med huvudet ibland när han tittar på en! Som om han inte riktigt kan hålla huvudet stilla..men det är bara som små skakningar och är bara ibland. Men är det så med de små i början? Han har som lite svårt med alla kroppsdelar, väldigt snubblig m.m! Men just de här huvudskakningarna är jag lite fundersam över! Får se vad veterinären säger. Men han är ju iaf veterinärsbesiktad, så..

Carpe Diem….Fånga dagen

[Forest]
0

4 Man bör inte blanda foder efterdom det är räknat som helfoder. Jag ger färskfoder till våran vuxna tik nu norpar hon gärna valpens foder när valpen är nöjd men det blir bara få bitar. 4 gånger per dag samt fil o majsvälling det var en del mat :D Jag ger bara 3 gånger per dag o nu gillar hon inte filmjölk alls här men det åt hon hos uppfödaren. Jag ska gå över till färskfoder när vi vart på semestern då jag tycker det är smidigare än dallta med ditt o datt :D

Skakningar tror jag inte en valp har våran är stabil även oklumpig när hon springer i 100knyck redan när hon var 8 veckor var hon stadig dväg pudel har vi. Valpen har inte fått nån smäll i huvet? Stress kan göra Valpar lösa i magen oxå, jag hade någ kontaktat vetrinären för en undersökning. Det låter som ni tar väl hand om valpen det bådar ju gott :)

spikes
0

4,Bra att du höll koll på det,inte alla som vet detFlört.

Jag ger Nordic färskfoder,alla mina hundar från uppfödren har gått på färskfoder eller rå mat i någon form.Under artiklar har du en artikel jag skrev den heter "för och nackdelar med färskfoder". 

Det kan ju vara så att vid besiktningen så såg inte vetten detta med huvudskakningen,så ta upp det när vetten kommer för det låter väldigt konstigt har aldrig haft eller sett en valp med det..