Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: beteende
Läst 2078 ggr
Ninnas
0

Lite förslag önskas...

till min hundvalp som inte vill göra sina behov ute. Visst hon är bara 3 mån men man vill ju ändå försöka få henne att förstå att det är ute man ska kissa och bajsa.

Vi har gått ut som man bör göra, ut efter mat, ut efter sovning och lek. Vi är rätt mycke ute annars oxå då vi har småbarn. Hon gör oftast inget ute utan så fort vi kommit in sätter hon sig och kissar el. bajsar.

Beröm får hon varje gång hon gjort något ute, genom en godis och lite kel.

Har ni några förslag?? är enormt tacksam för svar!

AnneN
0

Fya inte då hon gör inne utan så fort ni ser att hon sätter sig så lyft ut henne direkt (även om hon redan börjat kissa/bajsa) och låt henne göra klart behoven ute och beröm massor då.

Då ni är ute med henne för rastning, hur gör ni då? Går ni till samma ställe varje gång? Är det liv och rörelse runt henne eller står ni bara och väntar ut henne och gör er tråkiga för henne?

Om hon oftast sätter sig direkt ni kommer in så kan du testa att följa efter henne inne så du ser när hon tänker sätta sig och kissa/bajsa så kan du lyfta ut henne direkt då och sedan bara stå och vänta ut henne tills hon gör det hon ska ute.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ninnas
0

Nä, vi fyar aldrig då man inte ska det. Har ju haft hanhunden sen han var valp, men med honom gick det betydligt bättre. Han lärde sig på en gång, plus att han gav ifrån sig ett ljud när han vart nödig.

Valpen nu säger aldrig till utan hon bara sätter sig vart som helst.

När vi är ute går vi runt lite på gården, brukar leka med dem. tänker att det kanske sätter igång magen lite:)

Har testat några gånger att lyfta ut henne då vi sett henne, men man hinner inte alltid med då man ska passa barna(3 och 1 år)

Känner mig rätt bortskämd med Troy då han var så duktig:)

[Forest]
0

Har ni tining inne för att göra behoven på? För det kan man ha med sig ut och ta bort dom ni har inne på det viset kanske det kan funka? Har själv en valp på 9 v hemma men hon gör behoven ute dok händer det nån olycka då o då inne.

AnneN
0

#2 Ja jag förstår att det kan bli lite väl mycket ibland att hålla koll på både små barn och en valp…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ninnas
0

#3 Nä, jag har inte det då jag läst nånstans att det kan göra så de inte gör ifrån sig ute..men jag kanske har missuppfattat det. Men man kanske skulle ha testat om det funkar…vem vet:)

#4 Ja, men man får väl skylla sig själv som ville ha henne:) Det är dotter åt våran hane:)

Tina-A
0

Fortsätt kämpa! Testa att gå till samma ställe varje gång och att vänta där tills något händer. Ut med valpen ungefär 1 gång i timmen/1 gång varannan timme och ut till samma plats.

Kämpa på så lossnar det tillslut!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ninnas
0

#6 Ja, tids nog så släpper det och hon förstår. Ska nog testa det och se hur det funkar.

Tack för att ni svarat:)

[Forest]
0

har du inte tidning inne så skulle jag inte börja med det, tänkte att om hon var van vid det innan hos uppfödaren.

Sen tina gav bra tips ha samma rastplats där det ska rastas :) Jag har en lekhage ute pga fanns ingen sele som jag gillade (har beställt) därmed var lekhage måste, där gör man sina behov :) Sen är det bara kämpa på som du gör nu, bra att du inte fyar och att ni berömer för kiss o bajs ute :)

En sak till :P ´ta bort mattor för det har jag märkt att dom kan vara lite väl kissvänliga :S

spikes
0

Undvik även för mycket lek,och välj en lugn plats för hunden,den kan stressas upp bara av för mycket stoj från barn,troligtvis får den inte göra sina behov klart då….det enda som gäller sen är att helt enkelt hålla sig ute tills hunden är färdig….tidning är absolut inget jag rekommenderar,det blir dubbla budskap,för får den göra sina behov på tidning inne,sen får den det inte,detta gör bara att det tar ännu längre tid att få den rumsren.

Ninnas
0

#8 Vi kör nu med en och samma rastplats, i morse kissa hon direkt där. Så vi får se om hon vill fortsätta där. Jo, mattor verkar väldigt kissvänliga. Svårt bara att ta bort en heltäckningsmatta som ligger i sonens rum:( Men vi har satt upp galler för barnas dörrar, då hon går in och vill både göra sina behov där och ta leksaker:(

#9 Barna är inte upp i henne när de är ute, så hon blir inte störd av dem så…men ljuden från dem kan ju störa:( Nä, som sagt har jag någonstans för mig att man inte skulle använda tidningen inne:)

Jag hoppas verkligen att det släpper snart, men alla hundar är ju olika så det är ju bara att vänta och se.

Tack iaf för svar:)

spikes
0

10,Det kan också vara så att hon aldrig mera kan gå in på denna matta,för oavsett vad eller hur mycket man än tvättar så ligger lukten för dem kvar…..men bra att ni har stängt så hon inte går in där.Att hon tar leksaker får ni jobba bort…

[Forest]
0

10, Jag har satt kompostgaller för dotterns rum dels för att hon har mycket småprylar och vill inte hon ska norpa dom. Sen har jag vart lite snabb på säga till dottern o sonen att inte lägga något på golvet o gärna ställa undan sina saker på det viset slipper jag ligga på lur :)

Ninnas
0

*12 ja, vi använder oxå kompost galler…och det funkar utmärkt. Men sj har jag ju så små barn att de inte alltid förstår när man säger att de ska lägga utan sakerna. speciellt sonen då han bara är 1 år:)

[Forest]
0

13, Jaså bara 1 år :) Jag hade när sonen var liten en låda i storarummet o en i köket, han fick plocka upp leksakerna lite innan man skulle äta/se på tvn mm men han var ju lite mer än 1 år då :) fast bra korg kan man alltid ha själv för lätt plocka upp leksaker. Jag har en tvätt/lövkorg grön i plast kanon bra till sånt :)