Fästinghalsband kan skada husdjur
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Detta bevisar varför jag aldrig köper ett fästinghalsband,bra att media tar upp det
Min hund har haft Scalibor fästinghalsband i säkert 4 år nu. Enda biverkningarna vi har fått är klåda och hudexem.
Får hunden biverkningar är det bara ta av halsbandet och schamponera hunden noggrant, då är läkemedelt ute ut systemet. Låt exemen läka och sätt på halsbandet iden. Sen är det inga problem. Det är dock viktigt att inte låta hunden ha halsbandet på sig om dem är fuktiga, och tillåt inte onödig kliande på halsen.
Exem vs. Borrelia & Ehrlichios . Då väljer jag hellre lite jobbiga exem, faktiskt.
2,Men jag fattar inte riktigt hur du kan välja ett halsband som ger exem och klåda?,när det finns ogiftiga preparat att köpa som funkar lika bra,jag har ett nu tex,prob deo,och jag har både en hund med riktigt tjock päls och en med riktigt kort,bägge 2 har max 2 fästingar varannan vecka på sig,sen är det ju så också att så ofta som folk tror blir inte hunden smittat av borrelia/erlichias,desutom finns det bra mediciner om det vill sig illa.
Kan inte hålla med i ditt argument där…
Min hund rör sig ofta inom vatten (vilket jag nt kan förhindra, han lever för sitt vatten), så tyvärr funkar inte dessa preparat på han.
Här är det bara ta av han halsbandet, skölja han och sen sticka till sjön/havet. När man kommer hem är det bara att ta på halsbandet igen. Många preparat tar dagar innan dem fullt börjar verka samt måste upprepas efter vattenbad. + Inte bra för omgivningen.
Trust me, jag har provat det mesta. Hemmakok, BÄRNSTENSHALSBAND, örthalsband, frontline mm. Allt slutar med att massa fästingar sätter sig i hans ansikte och han vill inte vara runt mig på ett bra tag.
Om vi ska snacka exem, (vilket vi tror utlöstes av hotspots i kompination av halsbandet) så har han fått det en gång samt irriterad hud 2 gånger. Han har aldrig mått dåligt av det, kanske måttligt med exemet, det var bara av med halsbandet, bada han och smörja tre gånger om dagen med alovera. Borta på en vecka.
Han är en sån fästingar verkligen dras till, perfekt päls och hud. (Cocker spaniel korsning, fast kortklippt) Att han vistas i områden där fästingar älskar att finnas till gör inte saken bättre. Samma sak med myggor, många preparat funkar inte mot myggor (min personliga erfarenhet), och min hund verkar har väldigt gott blod för myggor.
Om det nu skulle vara så hemskt giftigt? Varför säljs det då på APOTEKET? Visst det finns hundar reagerar på det, men så är det med alla läkemedel, på oss människor med. Jag vet många som använder det, (samt diskuterat med vet. om just detta ämnet) och jag har aldrig hört någon som fått en sådan allergisk chock. (inte ens vet. har hört något, och hon har jobbar säkert 35 år) Kanske lite klåda inte mer.
Jag vet många som har jakthundar där inget annat än detta fungerar. Dom mår bra. Det är som sagt väldigt individuellt. För någon kanske det funkar med vitlök, andra inte.
#4 syrrans förra hund och en kompis hund fick epilepsi-liknande anfall av scalibor så det skulle jag aldrig våga prova…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
4,Allt som säljs på Apoteket är inte bra,detta är en sådan sak….finns ju även fästing medel man kan ge hunden som närings tillskott i maten,har du prövat det?.
Jag har haft det i omgångar och det har funkat kanonbra,det bästa med det är ju att man aldrig behöver oroa sig om hunden vill bada osv….
5,Ja det är ju så med dom halsbanden,jag har ju själv sett hund med nervskador pälslossning och annat av det,jag skulle själv aldrig kunna utsätta min hund för ett medel som ger någon form av bi verkningar.
ne jag ska inte prova fästinghalsband många är helnöjde man ne jag vill inte prova det pga många hundar får biverkningar av det.
Bra att det skrivs om det så det är lite varnat.
7,Förstår det finns ingen anledning att riskera att hunden mår dåligt,dom kan ju inte tala om var eller hur mycket det gör ont/kliar osv osv.
7, ne o jag tänker lite första man märker kanska bara är lite kli sen uppdagas det till mer o mer eller bara "pang" kroppen fick nog o så händer det man inte trodde. Jag vet ju om dom som blivit pälsläsa efter halsbandet o växer aldrig ut mer. Jag ger chanel inget just nu eftersom hon inte får många fästingar 2 st på denna år är lite. Nu har jag gett droppar i nacken 1 st i år men sen har jag inte köpt mer för testa o se, ger vitlök i maten (köpt i zoobutik) och tar djungelolja när vi är mer ute i skogen o kvällarna. Det har räckt ganska bra :)
Här kör vi med Frontline sedan många år tillbaka och är nöjda med resultatet. Då vi vistas i de värsta områdena i Sverige gör vi det valet med medel på våra vänner.
Intressant att de varnar även för de "ofarliga" örtprodukterna äntligen.
Även jag har bott i det som klassas som värsta områdena,men har aldrig behövt använda gift i produkterna jag ger.
Jag har heller aldrig haft örthalsbanden eftersom jag sett en del oönskade resultat och biverkningar både av dem och Frontline samt scalibor
#11: det är ditt val, vi har valt Frontline
12,Skrev jag nått annat då?,vad jag kan se skrev jag till alla eftersom jag inte satte ditt nr framför,viktigt för mig är att delge andra vad jag vet.
Vi har testat Skudo Pet i drygt 3 veckor. Kan rekomendera den. Min fästingmagnet till vovve är helt fästingfri utan gift!
http://www.fastinghalsband.se/fastingavvisare-ultraljud.html?gclid=CJaQqNmS1aICFYssDgodzXPRyA
Zabelle
#13: Eftersom du skrev om exakt det jag skrev i inlägget ovanför antog jag att du skrev till alla men hade mitt inlägg i åtanke. Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag störde. Ha en trevlig dag.
Jag köpte ett örthalsband till Silver. Han höll på som en galning i över fyra timmar o kasa hakan på golvet. Sen åkte det bort. Har nu en fästingbricka som verkar fungera någorlunda. Har varit tre dygn i värsta fästingskogen och har bara tagit ett fåtal fästingar. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#14 Tack för den länken, har varit inne och beställt en till min lilla snutta <3
"En stund i taget - här & nu"
16,Har du någon bild på den,och var har du köpt den?
# 19 Samma länk som Zabelle. Men denna ser ut som en vit stjärna i mitten med rött runtom.
20,Ok för jag såg ingen när jag kollade,men ska kika igen Tack
#18 Den kan du ha på valp också. Den finns i de flesta djuraffärer, i lite olika utförande. Den kostade lite under 300:- och den tål regn men inte bad.
Zabelle
Kom på en annan grej,i så fall måste jag ju ha halsbandet på hundarna jämt?,eller hänger ni det på något annat sätt?
# 23 Jag köpte en liten tunn kedja i djuraffären som finns i olika längder. Dom har tagit fram en sådan kedja just för att det är många som inte har halsband på hunden jämt.
Silver gillar inte precis att ha något om halsen mer än när vi är på promenad. Men den här kedjan går jätte bra. stör honom inte alls. 
24,Vad fin den var,men jag undrar om dom sitter kvar och håller så länge på mina….hmmm får kolla upp det där
Idag träffa jag en 2årig hund som vart förlamad mer lr mindre på bakbenen går illa som tusan. Ska tas bort om han inte blir bättre led när jag såg honom eftersom det är en hund vi ofta möter o han är så välfostrad o trevlig, även chanel har gillat honom. Jag håller tummarna att han ska bli helt frisk. Men ville bara varna att det är inte så ovanligt som man tror.
24, oj vad fint halsband nästan så man kan ha ett själv som fotlänk :) Ser lite ut som turistblomman som finns som vägmärke :D