Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettvarning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 1273 ggr
Fridaaaa
0

Attackerade av hund

För några dagar sedan när jag & min sambo skulle gå till mina föräldrar och gick förbi ett hus som vi vet har schäfer, och dem hade grinden öppen på framsidan (deras hus ligger längsmed en allmän väg, det bilar kör och folk går ofta), och dem kommer utspringades mot våran (en sankt berhard har vi) och först nosar och sedan börjar den att skälla, morra och försöka bita våran tik (den andra är en hane) och våran började med skälla för att försvara sig, så jag puttade till hunden med benet och gick emellan dem och då sprang hunden in igen på tomten och då kommer ägaren och bara  säger:

- Sprang han ut? Bet han?
- Vi: Ja han sprang ut men han bet aldrig men försökte.

Sedan sa hon inte mer och verkade helt oberörd. Inte första gången hunden smiter och försöker bita och hon har grind på framsida, hundgård och möjligthet att säta upp staket på baksidan (där har hon bara en stenmur vid vägen och där kan schäfer LÄTT hoppa över). Så får det ju inte vara?! Hon vet ju hur hunden är, då låter man inte den springa lös om man inte har staket osv. Min sambo ställde sig framför hunden när dem kom springandes (den morrade inte ller något sånt då), men dem sprang bredvid och bort till våran.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

spikes
0

Finns så många som har det så,fattar inte hur dom tänker alls.

Undrar vad dom säger när väl olyckn är framme och en bil har kört på dem.

Jag blev själv utsatt för det i förrgår,Snodden och jag gick längs en allmän väg,ett hus ligger på sidan med stor hungård,helt plötsligt kommer en tik i 190 knyck utspringandes,eftersom det var en tik så blev det ju inget bråk.

Husse stod inne i ett av husen och spelade musik så högt att han inte hörde att jag ropade hallå!!!,när han väl kom sa jag vad jag tyckte,gissa om skitsnacket var igång sedan,men se det struntar jag fullkomligt iFlört

Fridaaaa
0

#1 Ja en vacker det biter den kanske ihjäl en liten hund, skadar någon allvarligt etc.

Mötte en dag en med en mellanpudel, och hon stannade och satte ner hunden och började att prata med den för hon vet att den vill till andra hundar. Men när vi gick förbi dem så slet sig hunden ifrån henne (hon satt på huk=inte bra balans) och den springer fram till våran hund, började nosa, inget hände, så jag tog kopplet och gav tillbaka henne sin hund och min sambo fixade till hundens halvstyp som var felkopplat. Då säger hon helt plötsligt:

- Er hund vad så snäll så dem kan väl få hälsa igen.
Och bara släpper fram hunden till vår igen som började skälla eftesom hunden kom plötsligt emot henne plus att hon är lite rädd och försiktigt mot främmande människor så det blev ju för mycket för henne. Så hon började vråkskälla mot den hunden och då säger ägaren:

-Oj då, jag tror vi går nu
Sedan gick hon iväg i rask takt. En person som har hästar där detta skedde såg allting och hon sa att den pudlen är aggresiv och inte att lita på för den hade tydligen bitit någon/hund. Och vi såg att ägaren till hunden inte alls var nykter. Hon har släptt sin hund för att hälsa på mina föräldrars grannas hund utan tillstånd så den sprang upp på deras gård. Hon borde inte få ha hund.

lodjuret
0

Jag håller med, man borde inte få ha sin hund lös om man inte har staket eller inhägnat till dom. Det kan ju vara att man är hundrädd, eller att man kommer med sin egen hund som ni har gjort.

Och så kan man bli så irriterad när man ser folk som inte borde ha hund , har det. Tex påverkade människor.

//Lodjuret

Kickilu
0

Man slutar aldrig att bli förvånad. Har ju själv fått min hund förstörd p g a lös hund där ägaren vet att jag har en hane och att deras ej tål hanar. Själv så blev jag rädd och tycker ej om att möta hundar längre som jag ej känner.

Freke
0

Tycker det mest låter som om damen med schäfern inte går ut och promenerar med sin hund?! Utan den får stå och vakta gården vilket kan vara en av anledningarna till dennes beteende.

Försvarar det inte men försöker hitta en förklaring.

Kan ni inte göra damen en välgärning och fråga om hon inte kan ta sin hund och följa med på en promenad ni med eran och hon med sin, så tror jag att problemet är utagerat sen för all framtid i alla fall med era hundar och hon kan få en högre insikt i att även hundar har behov

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Fridaaaa
0

#5 Jo både hon och hennes äldsta dotter är ute och går med den varje dag. Men jag vet däremot inte hur mycket dem tränar den, och det behöver ju schäfer hundar,intebara promenader. Så jag tror att den behöver mer lydnad (den är lydig annars men den behöver vara typ bruket osv).

Jag litar inte på den alls, och det är inte många som gör. Och skulle han attackera en hund om jag skulle få gå med den, har inte jag en chans, han är stor.

Freke
0

#6 Du får ursäkta min intolerans i vissa saker..

Men av typen bruks??

En schäfer är en schäfer likväl som en labbe är en labbe, sen brukar det kallas en massa annat????

Hur ser en människa av bruks typ ut?? för jag vet att det finns arbetare i sverige..

Förstår ni min tanke, känsla?? En hund är en hund och alla hundar behöver motion, psykisk stimulans och vissa är mer kroppsligt ämnade för visst arbete men det gör det ändå till en hund av en viss typ/ras eller blandning.

Men men åter till grund inlägget #1 & 6

I och med att tilliten för hunden inte finns så kommer ni aldrig att komma till bukt med den, då en hund finner stöd och tillit i sin omgivning och har den inte det så kommer den heller aldrig att få det, när ni kan gå in "Openminded" så kanske ni kan komma vidare men så länge ni inte är villiga att ge den förtroende kommer hunden alltid att känna sig osäker och då är det tyvärr… Kört.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Fridaaaa
0

#7 Jag menar att hon skulle gå och träna t,ex på brukshundsklubben: Lydnad, Agility eller spåra etc för att aktivera hundens hjärna, alla hundar och hundraser behöver någon form av stimulans och inte bara promenader och springa på gården :)

Det är inte våran hund? Utan en annans.

Kickan90
0

Ja det finns många som inte ska ha hund.
Där vi bor finns det en blandras schäfer "tycker" synd om hunden :(
Ägaren typ skäller på den hela tiden hotar den osv.
Den vill väldigt gärna leka med andra hundar men den är väldigt osäker och därför kan det bli mycket bråk när den hälsar på andra hundar. Litar inte så mycket på denna hunden då ägaren inte förstår hur man ska uppfostra en hund,och han har ju haft sååå många schäfrar innan *snyfft*

Men tillbaka, då kom denna hunden springande fram till min, bakifrån ur buskarna och skrämmer min tik när min pojkvän borstar henne. Ägaren efter och hunden börjar skälla och studsa mot våran, när han hade fått stopp på den,flexikoppel. Det första ägaren säger ÅHH titta dom vill lekaFörvånad Min kille sa Nej det ska dom inte och sen gick vi. 

Har inget emot schäfrar, då jag själv har en schäfer/labbe :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Forest]
0

Trist när detta händer o tyvärr är det ganska vanligt. Själv kan jag inte gå en viss väg när vi är i stugan pga en hund som kommer mindre glatt o enligt den är vägen hans med… Så även utan hund kommer han farande, jag har tagit mina snack även min man med ägaren men än är den inte bunden eller inte ser man nån person ute när man ska gå förbi där… Så nu går vi inte där eftersom den fått min dotter livrädd, våran hund ja hon sket väl nästan på dig men som tur är är det en tik vi har o detta är en hane därmed gick det väl ganska smidigt ändå. Men min hund anser itne det är OK att ha en hane som kommer fram utan få lov av henne eller av mig. Så jag hade min hund sittande o en som jag fick mata undan hela tiden. Efter flera minuter titta ägaren ut o jag sa ropa för i **** till din hund. Höjde rösten lite: sätt grind för i ***** eftersom du har ansvaret över din hund. Jag var arg som ett bi så jag bara gick o chanel fick beröm för att hon skötte sig så bra o bara satt stilla som jag sa åt henne. Men visst blir man arg på dessa lata ägare för inte är det svårt att göra sin trädgård trygg för sin hund.

Kickan90
0

#10 ja det är tråkigt när sånt händer, och skulle det hända någon gång ber man som ägare ursäkt, att ens hund har kommit ut från trädgården.

Medarbetare på

[Forest]
0

11, Endast kvinnan i detta hem har sagt jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att våran hund sprang ut. Inte kunde jag säga det är ingen fara eftersom dottern var livrädd grät o skrek (höll i henne) , jag sa iaf se till att vara ute med hunden när den vistas utomhus eftersom jag inte vill ha hundrädda barn eller att vi lr någon ska råka illa ut även eran hund. Då var det lugnt ett bra tag men ja senast 2 veckorsen råka vi ut för hunden igen på vägen denna gång var nån dok ute eftersom någon visslade på den, men den han ända fram till oss o bara skätter ju fragma. Inte så trevligt intryck får man av den :) Men förvisso han vaktar bra dok slappa ägare.

Kickan90
0

Jag tycker att det är bra om dom ber om ursäkt, än att de bara tar hunden och går eller som en kille sa åt oss, men titta de vill leka. -.-'

Men dock så ska det ju inte upprepas även om det är någon som kallar på den.
Man får ju hålla koll så att hunden inte rymmer, så slapp som ägare får man bara inte vara. Tänk om deras hund hade kommit ivägen för en som hade huggit sönder den? att de bara ens vågar ta chansen!Förvånad

Medarbetare på

[Forest]
0

13, Ja man ska ju vara rädd om sin hund och även göra det tryggt för andra. Struntar i om man har snäll hund den man möter kanske inte är så snäll, då blir det mindre lyckat.