Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 5033 ggr
Kickilu
0

Slickar på allt

Hej! Min nya vovve (golden) har en tendens att slicka så mycket så allt blir dyngblött. Framför allt när han kommer upp i sängen på morgonen, täcket, kudden mm. Min andra hund gjorde så när han var yngre men då i skinnsoffan o det blev inte lika blött. Tips på hur man får hunden att lära sig att det inte är ok att göra så tas tacksamt emot.

Maja2
0

Lär hunden Nej.

Kickilu
0

1, Det har jag just börjat att träna och han börjar att förstå det. Ska testa att använda det i dessa situationer. Tack

sali
0

Jag har för mig att det är ett tecken på stress och understimulering när hundar slickar mycket på saker och ting, men jag är inte HELT säker på detta.

Kickilu
0

3, Jag har också hört att det kan vara så men det stämmer inte i mitt fall.

[Forest]
0

4, vad jag hört lite om detta kan vara lite fixgrejj han har. det gäller att bryta den och just nej tror jag inte är just rätt heller. Han har inte tyggben eller annat man kan erbjuda honom i dessa fall? Även har jag hört en annan sak det ska visst vara torsillarna/halsmandlarna som behöver något ämne eller något sånt. Har bara hört talas om detta så jag vet inte exakt vad det handla om, iaf en kvinna vi ofta pratar med varpå hennes ena tik slicka på allt så var det mandlarna något hormon grejj. Men en sak kom jag på nu… han är väl könsmogen eller på G iaf kan ha något med det o göra Obestämd

Kickilu
0

5, Han är inte könsmogen men det börjar väl bli på gång. Har ej haft tuggben hemma än så länge. De får det på dagis. Har försökt att de ska ha leksakerna ute där det är gott om utrymme. Vill inte gärna ha leksaker i sängen kl 05.00Flört.

Tror det mest är en fix idé. Verkar göra så i situationer han gillar.

spikes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan bero på mycket,Spike är en "slicke pelle",vi vet ju att han inte har ont i tänder eller är understimulerad eller annat,och jag använder aldrig "nej" i min träning,utan säger med pigg glad röst "kolla!",då vet han att jag har något att erbjuda honom,boll eller vad som helst,i annat fall räcker det med en fingerknäppning för att han ska bryta.

En del raser är mera benägna att slicka på saker,vi har ju just nu tratt på Spike eftersom han har skurit upp trampdynen och kan absolut inte låta bli att dra av omplåstringen runt tassenFlört,PINA! tycker han,men sen glömmer han det och busar på som vanligt,han har även lärt sig hur man skopar upp bollen med tratten,då slipper han forcera tratten när han ska ta denGlad

Kickilu
0

7, Ja det löser sig säkert med tiden. Nu är han bara ung, busig och oförståendeTungan ute Fast det är lite jobbigt av att vakna till detta slickande o allt är blöttFlört

[Forest]
0

7 fåntratten Flört ursöt är han ju. Kul att du med inte tror på nejandet Flört  själv undviker det så mycket jag kan

8, ja klockan 5 vill man inte ha ben o leksaker i sängen smart o ha det ute så mycket man kan :) Hoppas att han slutar med denna fixide, kan ha med o göra att han är nyinflyttad samt unghund.

Maja2
1

Jag tror inte för ett ögonblick att hunden far illa av att lära sig nej. Självklart ska man använda förbud med förnuft, men likväl tror jag att det fyller sin funktion. Det betyder INTE att man inte använder sig av positiv förstärkning vid träning.

[Forest]
0

10, ne visst inte. Men jag har en hund som säger man nej ser hon ut som en böjd falukorv därmed så sluta vi snabbt med nejandet. Knäppa fingrarna och andra saker som funkar bättre för oss typ pekfinger struntar hon i det knäpper vi fingrarna. För slippa äta kattskit ja då var det bara säga ursh o det har ju hjälpt helt inte en ända uppsökt kattskit på flera veckor :D

8 Kom ju på en sak vissa hundar är snuttiga kanske är han en lite snuttehund med? Man kan ju erbjuda en tryggiskompis som tål o bli blöt då, kom ju på detta då jag läst något inlägg om snuttehundar :D

spikes
0

10,Alla använder vi olika saker ord osv osv,alla tränar vi in saker och ting olika,att jag och många med mig inte använder ett nej,beror på att vi tränar med enbart positiv förstärkning,gör dom fel så är det nonchalering som gäller,ingen här har sagt att det är fel att använda nej,vi lär in saker och ting på olika sätt bara…..

Nu återgår vi till ämnet!…….

Kickilu
0

11, Ja han skulle säkert uppskatta en "snuttekompis" fast problemet är att den äldre hunden biter sönder allt vad mjuka leksaker heter tyvärr. Annars hade ett litet gosedjur varit ett alternativ. Det är ju mysigare i sängen än leksaker o benFlört Jag hoppas det går över med tiden.

[Forest]
0

13, ja då skulle kompisen bli slaktad :P Tror det går över med tiden med. Får hoppas han slutar snart med snutt/slickandet ;)