Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikett: hunden-och-lagen
Läst 2844 ggr
[Forest]
0

Får man ha hunden lös?

Idag åkte vi till en butik som säljer hund,katt,häst saker. På vägen dit mötte vi en hund som gick på vägen. Vi stannar bilen jag kliver ut o tar med ett koppel men denna lilla hund vill inte komma inärheten av mig. Utan springer o skäller som en toka Obestämd Detta är en väg som ungdomar kör som idioter på den är ganska rak o glest med hus därmed ser jag hela faran med en hund som går ute på vägen själv. Går iaf med hunden närmaste huset, ser ut som skrotgård. Märker ganska tydligt att här bor denna lilla skälliga hund eftersom hon inte gärna vill släppa in mig. Iaf¨ringer på dörren och ut kommer ägaren.

Jag säger:  -är det din hund

- Ja det är min lilla *namn*.

-Vad bra, hon gick på vägen kanska får du stänga grinden.

-Nej, hon går ingen stans Förvånad 

-Jo hon gick på vägen en bit här i från.

-Men hon stannar inte på trädgården iaf, sen aktar hon sig för bilar. (Det gjorde hon inte…)

- då får du väl binda henne

-nej, hon är självständig av sig

-Aktar sig för bilar gjorde hon inte eftersom hon sprang rakt över vägen för oss, och är du rädd om henne så ser du till att ha henne kopplad. Jag tror även att svensk lag inte tillåter hundar lösa, jagar lr inte de ska inte vara lösa. Hoppas du följer den. Sen gick jag eftersom jag vart lite smått arg.

Vi åkte o handla valpfoder. Och vad tror ni vi ser på vägen nu än lite längre bit från sitt hem??

*Hitta inte vart jag skulle lägga detta inlägg men iaf övrigt vart det :) *

JohannaCullenEnvall
0

Usch, vad är väl det för matte som har sin hund lös när den vet att den går utanför trädgården? :O

JohannaCullenEnvall
0

Kanske i gruppen 10. HUNDEN OCH LAGEN?

AnneN
0

Nej hundar ska under dennna tid på året enligt lag vara under sådan uppsikt (kopplad eller under sådan kontroll som om den vore kopplad) att de inte kan störa vilda djur.

Verkar inte som att ägaren bryr sig speciellt mycket om sin hund om jag ska vara ärlig. Mitt tips är att i fortsättningen lämna in hunden till polisen varje gång du hittar den lösspringande längs vägen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

3, vi åker inte där ofta tyvärr sen var hon ganska så biskt men kanske kan man locka med lite godis o få henne tillsig. Jag vart iaf inte så glad o sa till om svenska lagen eftersom det var en man från kan gissa chile men bott här i många herrans år. Välskött såg jag att hon var men låta sin hund springa på en sådan väg anser jag att man erbjuder en säker död. För där åker folk som galningar. Men ska görsöka muta henne kan jag inte så får jag göra en anmälan iaf

Freke
0

Om du lockar eller "mutar" en hund med godis för att få den att följa dig. Du kan i princip bli anmäld för stöld, så det är inte det bästa sättet att få ett slut på det hela.

Bättre då att ringa polisen och be dom komma till platsen.. och låta dom omhänderta hunden.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Forest]
0

5 aha ja då lär jag inte locka på henne, men jag har iaf ringt polisen o sag att jag har sett en lös hund där av mindre model, flera gånger de ska "ha koll" gav iaf beskrivning o lätt o hitta dit…. Jag ska prata med grannen till hunden (50 meter bort lr mer) om de anser att hunden är i fara när hon springer på vägen (vet vem tjejen är som är granne pga hästar) så kanske hon kan ringa polisen när hunden är lös igen .