Hane SÖKES
Hej,
Skulle vilja ta en kull Valpar på min tik vit schäfer/labbe, RAKRYGGAD.
En go tjej som har en bra arbetsvilja och bra temperament. Har ställt ut henne på blandisutställningar och fått pris. Älskar barn och andra djur. Vaccinerad, försäkrad och ska ad/hd röntgas + ögonlysas.
Är det mer ni undrar så skriv.
Söker en bra hane till henne om någon är intresserad, han ska ha ett bra psyke,vaccinerad och gärna röntgad och helst någon slags merit. Ett plus är om hanen är/har schäfer.
SYFTE!
Jag vill försöka bibehålla de egenskaper som schäfern numera börja saknas, de är oftas sneryggad och får problem och jag vill avla fram en "schäfer" eller snarare en schabrador med god kroppform. Det vill säga rakryggad.
Det jag önskar av min hund och framtida valpar är att de skall fungera bra såväl i tävlingsspåren som på en tur ute i skogen.
Vi satsar på att framtida avkommor ska vara rakryggade, musklulösa, starktbyggd.
För att säga allt kortfaktat så vill vi ha in det bra som Schäfern har och det som är bra som Labben har.
Schäfer: Den ska vara något långsträckt, stark och muskulös. Den ska ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker och frimodig och fullständigt godlynt och därtill ska den vara uppmärksam och följsam
Labbe: Starkt byggd, kompakt och mycket rörlig hund. Den är godmodig, har utmärkt luktsinne, är en god apportör och har en passion för vatten. Till temperamentet är den intelligent och har en stark vilja att vara till lags.
Detta som vi tycker är bra hos båda individerna vill vi avla vidare på, Tiken som är rakryggad, kompakt, rörlig, muskulös har ett jämnt humör med bra nerver, en passion för vatten och ett utmärkt luktsinne. Älskar också att hämta pinnar.
Om det är någon som är intresserad så går det även att träffa tiken och att skicka bilder på era hanar och att jag skickar bil på min tik.
puff
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Hejsan
Jag har en han hund som är tre år.
Han är en mycket bra hund som har fått många intressanta egenskaper ifrån flera hundar, man kan beskriva honom som en lite högre labrador med inslag ifrån diverse hundar,
De raser som finns hos honom är
Sankt bérnad, berner senner, schäfer, brodér collie, sätter, labrador.
Han liknar mest en labrador, troligen för att pappan var en renrasig stamtavlelabrador. Hans bakdel påminner om schäfern, han har bra psyke ifrån labradoren, å är sinnesrik som en broder collie, han är även mycket lugn, men gillar att få aktivera sig!, Motionerar honom mycket så han är fullt frisk.
En annan merit är att han och kullen redan som små Valpar var mycket lättlärda och uppmärksamma på omgivningens signaler!
Han har röntgats, och vaccinerats.
Lyckade inte skicka över bilder..
Men ring så kan jag ju skicka över mail
0736147796
Har du kollat in lite anonnser just om avelshane? Tycker du ställer bra krav på hanen ändå merit o rönkad så avlar du så gott du kan iaf :) Hoppas du hittar en passande hane.
#5 ja lite på blocket och abc.
Men oftast så har de hanar inte riktigt dom kraven jag har, då menar jag röntgad. Tycker hanen + tiken måste vara röntgad.
Några tips på bra sidor?

Hittade denna annons om hane till avel på Blandis.se
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack :) har svarat och lagt in en själv ;)
8, har du kollat på blocket under tjänster o sen djuravel? Nu tror jag det är många som struntar i just tester o sånt men det kan även finnas renrasig hane som är rönkad, och tillåter blandrastik.
#9 Japp har kollat där och mejlat alla som är intressanta för mig.
Hittat 2 vackra hanar.
Båda intresserade.
Dock värkar den ena mer intresserad.

#11 Såg ditt andra inlägg där du skrev om en hane som är schäfer/grand danois, vad är den andra hanen för blandning? *nyfiken*
_**/Mvh Anne
Den andra sa dom skulle vara renrasig schäfer, ingen stamtavla.
Dock var han jäätte hög, har för mig 74cm hög :O och vägde nästan 50kg.
Men de känns inte riktigt som att han var renrasig.
Känns lite för stor till min tjej, tror jag.
Den som vad schäfer/grand har ju polisgener, rakryggad, haft Valpar innan. Fick dessutom jätte bra kontakt med ägaren så vi ska träffas.
Han är inte så hög har för mig det var 60-65 och 25-30kg.
Men ska fortsätta leta ändå.

#4 Men är det inte du som uppfödare som skall stå för försäljningen av valparna?
Lycka till… :)
Sen lite OT,
Om en renrasig schäferhane används till parning på din tik, hanen får väl då avelsförbud/spärr via SKK?
#14 jo, men ibland så vill dom behålla en valp eller har valpköpare (ex bekanta som är intresserade)
så då är det ju bara ett plus, men jag ska sälja valparna själv. Dock ska de skriva ett kontrakt där de inte får sälja/avliva valpen förrän jag har kontaktas, att om de misshandlar djuren så tar jag omedelbart tillbaka dom osv. allt för att jag ska veta att valpen får det bra och att de är seriösa.
Jo det har jag för mig.
Men den hade inte stamtavla, och han kändes alldeles för stor för att vara "renrasig".
Den andra hanen schäfer/grand ska vi träffa.
Ska även ta och träffa den stora schäfern.
15 vissa (ganska många) schäfaer hanar å tikar kan bli jätte stora, så den kan mkt väl vara blandras men föräldrarna renrasiga…
så chansen kan vara stor att de e en renasig men blir blandras pga ej reggad sj utan föräldrarna. ja du vet de sj ;)

#15 Det tycker jag är bra tänkt av dig, tänk om alla andra också tänkte på det sättet? Det hade varit såå mycket bättre.
Mja, stor och stor.. Vissa blir ju stora, vissa av hanarna som min mamma fött upp(schäfer) ligger på närmare 65-70cm. Men som du skriver, utan stamtavla är det ju inte renrasig.
# 16 & 17 okej jag har inte träffat på någon sådan stor hund, men vi ska träffa båda och se vem som är bäst i psyket och passar våran tik bäst. Den renrasiga var inte röntgad men dom sa att de skulle göra det.
#17 vad kul att du gillar min ide om kontrakt, har fått lite negativa vibbar om att de kan bli svår sålda osv. Men hallå det handlar ju om mina framtida Valpar och jag hade inte sålt en enda utan att säljarna känns 100% seriösa.

Om hanen är renrasig men inte har stamtavla, så skulle jag rekomendera att kolla upp noga varför han inte har det (begära namn & id-nummer på föräldradjuren) för att kunna kolla så att det inte finns avelsförbud bakåt i ledet för det kan tyda på att det inte är friska linjer även om just den hanen är frisk så kan han då istället bära på nån dålig gen som valparna kan drabbas av.
_**/Mvh Anne
#19 ja det ska jag självklart kolla upp =)
Hur gammal är din tik?