Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etiketthundmat
Läst 2761 ggr
Rachix
0

Matvägran...

Har två hundar som alltid varit svåra på maten. En omplaceringstik Lizzy på 6 år och en unghund Molly på 1 år och 2 månader.

Den lilla oroar jag inte mig så mycket för. Vi har alltid torrfoder stående framme och blir hon riktigt hungrig äter hon av det. Hon är mager för all del men verkar få i sig det hon behöver.

Den stora däremot har det varit riktiga problem med. När vi fick henne skedde en hel del olyckor inne, och det tog ett tag innan vi kom underfund med att hon förmodligen var glutenallergiker. Hon ratar den mesta maten med vetemjöl, som mackor, bullar, kakor, tårta och annat gott som "mormor" försöker ge henne. Så nu har vi ett torrfoder som heter James Well-beloved som ska vara utan gluten, men det äter hon inte heller av. Dålig erfarenhet?

I tillägg till detta har de fått Nordic blötfoder morgon och kväll. I början åt de båda av detta med god aptit och vi var förstås enormt lättade över att ha funnit något som fungerade. Inga mer olyckor inne.

För ca en månad sen hände något. Vi ställde fram Nordic precis som vanligt och BÅDA vägrade äta. Efter att ha provat några dagar kom vi fram till att det måste vara något fel på själva maten. Kanske fel i produktionen eller något, så vi åkte tillbaka med maten och fick en ny låda. Det var tyvärr samma datum på den nya lådan, så jag antar att det kommer från samma omgång i produktionen - och inte heller den här maten vill de äta. Samtidigt säger de på djuraffärn att de testat maten på andra hundar efteråt och de åt med god aptit.

Vid något enstaka tillfälle när förpackningen på den "nya" maten varit helt nyöppnad och tinad i micron så har de ätit. Annars ratar båda hundarna även den maten.

Nu står vi här och får slänga en massa dyr hundmat varje dag. Det kommer ju en ny låda nästa vecka och om de inte äter av den heller vet jag inte riktigt vad jag ska ge dom att äta.

Är det någon som känner igen detta och kan ge tips eller råd?

AnneN
0

Det första som poppar upp i mitt huvud just nu är att låta hundarna jobba för maten, tex att ni gömmer foder lite varstans runt i hemmet som de får leta reda på, stoppar fodret i en aktivitetsboll så de får jobba för att få ut maten, mm.

På Spetsar & Urhundar iFokus hittade jag en mycket bra artikel om berikning för hundar där det ges tips på sätt som gör att hunden i samband med utfodringen får utlopp för naturliga instinkter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

Jättebra tips Anne…här följer några fleraFlört.

Jag tror inte det är maten det är fel på,om inte eran återförsäljare har en dålig frys vill säga,värt att kolla upp,och är det så så ring nordic huvudkontor så får ni säkert pengarna tillbaka eller en ny låda.

Tina aldrig maten i micron den blir härsken oavsett,låt den tina på bänken,eller i en plastbunke/påse i kylen,ta alltid fram mat kvällen före.

Det är därför det heter färskfoder och inte blötmat,hunden vill och ska ha den färsk helt enkelt.

Blanda ej heller torrfoder med färkfoder,då får dom obalans i näringsintaget,sen kan det vara så att ni oroar er och det känner hunden av.

Ställ fram färskfoder och vill dom inte äta åker den bort,då får dom gå hungriga tills dom käkar,hungern tar alltid över till slut.Var konsekventa helt enkelt.Ge ej heller för mycket godis på dagarna vid träning eller annat.

En hund kan lätt vara utan mat i 3 dygn bara den har färskt vatten till hands.

Rachix
0

Bra tips, och tack för länken till sidan om berikning. Intressant läsning med många tips man kan ta till sig.

Vi använder lite olika leksaker för just detta syfte. Tyvärr är det problem även där. Den lilla äter det mesta i godisväg, medan den stora ratar vissa godisar, som t.ex. leversnittar. Jag gömmer också godis runtom i huset som de sedan får söka rätt på. Någon gång i veckan får de tuggben eller grisöron.

Det spelar ingen roll om jag tinar fodret i kylen, på bänken eller micrar den. De äter inte i alla fall. Jag har testat att lägga i lite godisar, hälla på fil eller grädde m.m. men de äter godiset och lämnar maten.

Jag tar även bort maten om de inte äter och sätter den i kylen efter ca 15 minuter, sen slängs den i slutet av dagen. Torrfodret står framme, men det är som sagt bara den lilla som äter av det.

Den äldre hunden är verkligen hungrig, det märks. Hon är matglad i vanliga fall och står alltid bredvid mig när jag gör i ordning maten. När jag ställer ner den och säger varsågod, kastar hon sig fram, luktar på maten och tittar besviket på mig.

Hon har som sagt gillat den här maten innan, och det är därför jag undrar om det inte är sändningen det är fel på. Jag kan inte komma på något annat. Som mest har hon gått utan mat i fyra dagar, och i övrigt har hon inte fått i sig mycket annat än lite hundgodis och ett tuggben. Fyra dagar svält, ett tuggben och sen fyra dagar svält igen känns inte riktigt normalt…

Igår fick de lite av våra rester, något som de normalt får väldigt sällan.

En tanke som slår mig nu är att det ju faktiskt kan var något fel på våran kyl och frys. Får nog inhadla en termometer med min och max för att se om det kan vara så.

Tack för alla tips. Jag väntar med spänning på nästa sändning mat.

spikes
0

Har du kollat om hunden kan ha ont i halsen?

Rachix
0

Hur kollar jag det?

spikes
0

5,hos vetrenären,många ggr kan det vara en sådan grej eller en dålig tand som spökarFlört

Rachix
0

Ok, tack. :)

Rachix
0

Tänkte bara tala om att det förmodligen var maten det var något fel på. Nu äter båda med god aptit igen. Ny låda med annat datum. Skönt att slippa det bekymret. Skrattande

AnneN
0

#8 Okej, vad bra att de äter igen Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
0

8,Vad bra,det är jätteviktigt också att kolla upp frysen där man köper matenFlört