Blandrashundar iFokus

Blandrashundar

Etikettbeteende
Läst 1575 ggr
Maja2
0

tips för kontakt

Min nya hund, en podenco, ett år gammal kastrerad hane är såå svår att få kontakt med ute. Han tittar på allt förutom på mig. Inomhus har han blivit bra på att ta kontakt när jag säger hans namn och pratar med honom, då är han uppmärksam, men ute…..   han tittar inte ens på mig. Vad tror ni? Han är inte så pigg på godis, och leksaker har han aldrig hållit på med. Tips?

AnneN
0

Ute är det mycket mer störningar än vad det är inne, så mitt tips är att börja träna kontaktövningar inne och då det sitter som ett smäck där så kan ni öka svårighetsgraden lite genom att tex vara på en plats ute där det är så lite som möjligt som stör (tex en tom parkering, grusplan eller annat där det inte är folk/djur och för mycket dofter), sedan successivt öka störningen sakta men säkert i en takt som han klarar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
0

Jo, jag är med på de tankarna och håller med till 100 %. Hur skulle du göra på promenaderna?  för han måste ju motioneras ändå. Han sliter oerhört i kopplet och jag känner mig lite osäker om jag gör rätt. Min andra hund är så otroligt kontaktsökande, och hon drog aldrig i kopplet, trots att hon åxå är gatuhund och aldrig hade gått i koppel tidigare.

Om jag stannar när han drar, och ska vänta tills han tittar på mig innan vi går vidare, blir vi stående där hur länge som helst. Han känner INGET behov av att ta kontakt, även om jag gör ljud av något slag. Hur skulle ni göra vid promenader?

spikes
0

2,Använda långlina och låta någon annan hålla,så gör du dig intressant genom att tjoa och stimma med armar och röst,göm dig först på lätta stället och öka svårighets graden vartefter,kanon bra sätt att få till sig uppmärksamhetenFlört

Maja2
0

#3 ja, om någon annan håller kopplet/långlinan så letar han efter mig, men eftersom jag bor själv så är det oftast bara jag och ingen annan.

AnneN
0

Om det inte fungerar med att stann och vänta på att han ska ta kontakt då han drar så kan du istället testa att vända och börja gå åt ett annat håll så fort han är på väg att börja dra i kopplet.

Var konsekvent i träningen så du gör likadant varje gång han drar och inte skippar det ibland för att det är jobbigt, ont om tid eller annan ursäkt (säger det för att det är väldigt vanligt)

_**/Mvh Anne

Maja2
0

jag måste nog helt enkelt börja ta promenader BARA med honom, utan att Kelly följer med….  eller hur har ni andra gjort, ni som har mer än en hund?  Tror att det du säger #5 skulle fungera bättre, att byta riktning…   och då blir ju Kelly förbryllad kan jag tänka…

AnneN
0

#6 Innan han lärt sig gå fint i kopplet så skulle jag absolut rekomendera att du tar dem var för sig på promenader.

Då jag fick hem min andra hund så var han inte så van vid koppel efter att ha bott på en stor gård hela sitt liv, så de gånger sambon inte kunde följa med ut så tog jag hundarna en och en, just för att nya hunden behövde viss träning som tiken jag haft i flera år inte är i behov av.

_**/Mvh Anne

Maja2
0

#7 Jag tror att DET är vad som behövs känns det som. Och att använda mig av metoden att byta riktning när han drar.

[Forest]
0

Jag har tränat en del på kontakt. Och kan säga som så att just tjim o leka lite knäppgök kan hjälpa men blir lite "spännande". Jag har någ sett rätt konstig ut för andra som råkat sett mig men det bjuder jag på Flört Lika så är jag när jag är ute o går vipps kan jag tjoa till o busa för göra det lite olika o hon tycker jag är så rolig då med Flört

Sen kör jag med pussljud (klicker gilla inte våran hund) men pussljud sen kontak= belöning. Detta har hjälpt oss med bryta när hon ser katt för katter är söta alla ska man hälsa på springer dom så ska man jaga osv osv. Men nu isf att bara stirra o låta som en katt så pussljud o kontakt med mig=brytet just kattintresset. Sen är det även vissa hundar så vi kör alla hundar pussljud belöning eftersom hon tittar på mig.

Sen tycker jag att du fått bra tips men gav mina som hjälpt oss, men då har även våran hund ganska hyffasd kontakt med oss innan men nu bättre.

spikes
0

Sen är det bra att träna dem var för sig också pgr av att dom blir mycket mera säkra på sig själva,dom har ingen backup från andra hunden och måste träna/uppleva saker på egen hand.